MENU
Wrocław - KDM; pl. Kościuszki z PDT.

Dodał: TW40° - Data: 2011-01-19 09:28:12 - Odsłon: 11252
Lata 1960-1962


Renoma - centrum handlowe oraz biurowiec przy ul. Świdnickiej 40. Powierzchnia całkowita budynku wynosi 99 500 m2 (w tym 31 000 m2 pow. handlowej oraz 10 000 m2 pow. biurowej). Centrum dysponuje parkingiem na 680 samochodów.

Berlińska firma handlowa Wertheim planowała wzniesienie swego domu handlowego we Wrocławiu jeszcze przed I wojną światową. Jednak swe plany zrealizowała dopiero w 1928 r. wznosząc przy obecnej ul. Świdnickiej 40 monumentalny, siedmiokondygnacyjny gmach. W konkursie architektonicznym zwyciężył projekt "Wratislaviae" Hermanna Dernburga, który pokonał tak znanych architektów jak Theo Effenberger, Ludwig Moshamer, Herman Wahlich czy Erich Mendelshon. Budynek o kubaturze 160 000 m3, powierzchni 35 000 m2 i wysokości 32 m wzniesiono na działce o powierzchni 6200 m2. Stalową konstrukcję szkieletową o wadze 3800 t wykonała Huta "Karol" (Carlshütte) z Wałbrzycha (później wykonała też konstrukcję kina Capitol). Do sklepu wchodziło się przez sześć wejść (główne od ul. Świdnickiej), a komunikację poziomą i pionową umożliwiały klatki schodowe (w tym dwie otwarte, przy wewnętrznych czterokondygnacyjnych dziedzińcach), windy (cztery osobowe i pięć towarowo-osobowych) oraz schody ruchome. Obok sklepów istniał także salon fryzjerski, atelier fotograficzne, sala rekreacyjna, restauracja z tarasem i ogród zimowy proj. E.M. Lessera. Z zewnątrz wyróżniały się horyzontalne pasy okien oddzielone wąskimi lizenami i wyłożone jasną glazurą ścianki podparapetowe. Na lizenach umieszczono rzeźby portretowe, które wykonali Ulrich Nitschke i Hans Klakow.

Pomimo zbombardowania 12 marca 1945 r. i wywołanego nim kilkudniowego pożaru, zdecydowano się na odbudowę. Otwarcie częściowo odremontowanego (parter i piętro) domu towarowego zbiegło się z otwarciem Wystawy Ziem Odzyskanych, a dokonał go min. Hilary Minc 21 lipca 1948 r. W ciągu pierwszego dnia Powszechny Dom Towarowy obsłużył 7909 klientów, by drugiego ta liczba wzrosła do ponad 15 000 osób. Od 1949 r. przystąpiono do odbudowy kolejnych pięter. W następnych latach w wyniku konkursu na łamach "Słowa Polskiego" dom towarowy otrzymał nazwę "Renoma".

(za: Atlas architektury Wrocławia, tom I)

  • /foto/323/323645m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/323/323649m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/10470/10470686m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/10470/10470692m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/2/002621m.jpg
    1927
  • /foto/10653/10653647m.jpg
    1927
  • /foto/10653/10653672m.jpg
    1928
  • /foto/424/424118m.jpg
    1929
  • /foto/424/424119m.jpg
    1929
  • /foto/424/424120m.jpg
    1929
  • /foto/424/424121m.jpg
    1929
  • /foto/3630/3630042m.jpg
    1929
  • /foto/3728/3728145m.jpg
    1929
  • /foto/9052/9052373m.jpg
    1929
  • /foto/232/232542m.jpg
    1929
  • /foto/409/409382m.jpg
    1929 - 1930
  • /foto/9499/9499069m.jpg
    1929 - 1933
  • /foto/452/452223m.jpg
    1930
  • /foto/4879/4879605m.jpg
    1930
  • /foto/173/173295m.jpg
    1930
  • /foto/284/284505m.jpg
    1930
  • /foto/9068/9068847m.jpg
    1930 - 1931
  • /foto/5/005819m.jpg
    1930 - 1932
  • /foto/8208/8208446m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/259/259288m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/406/406399m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/409/409381m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/6900/6900269m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/8122/8122211m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/407/407513m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/432/432324m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/190/190124m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/398/398491m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/442/442343m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/4/004043m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/28/28745m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/194/194767m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/3759/3759921m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/8228/8228150m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/369/369108m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/369/369110m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/13/13575m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/369/369106m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7711/7711453m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/33/33165m.jpg
    1931
  • /foto/6110/6110793m.jpg
    1931
  • /foto/409/409380m.jpg
    1931 - 1939
  • /foto/106/106833m.jpg
    1932 - 1934
  • /foto/3539/3539938m.jpg
    1932 - 1934
  • /foto/26/26327m.jpg
    1932 - 1938
  • /foto/64/64570m.jpg
    1932 - 1938
  • /foto/3229/3229885m.jpg
    1932 - 1939
  • /foto/6858/6858064m.jpg
    1933
  • /foto/5156/5156434m.jpg
    1935
  • /foto/6748/6748444m.jpg
    1935
  • /foto/109/109552m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/416/416333m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/5189/5189532m.jpg
    1936
  • /foto/360/360769m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/3389/3389025m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/380/380760m.jpg
    1937
  • /foto/4644/4644226m.jpg
    1937
  • /foto/7263/7263642m.jpg
    1937
  • /foto/8788/8788120m.jpg
    1937
  • /foto/8780/8780542m.jpg
    1938
  • /foto/9435/9435858m.jpg
    1938
  • /foto/5/005743m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/444/444955m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/8182/8182464m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/9376/9376233m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/4017/4017616m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/8778/8778540m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/6189/6189685m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/10816/10816166m.jpg
    1939 - 1942
  • /foto/365/365080m.jpg
    1940
  • /foto/7609/7609288m.jpg
    1940
  • /foto/9680/9680107m.jpg
    1941
  • /foto/23/23149m.jpg
    1942
  • /foto/413/413270m.jpg
    1942
  • /foto/9499/9499795m.jpg
    1942
  • /foto/8586/8586812m.jpg
    1944
  • /foto/3670/3670652m.jpg
    1945
  • /foto/6727/6727986m.jpg
    1945
  • /foto/310/310258m.jpg
    1945
  • /foto/6/006782m.jpg
    1945 - 1975
  • /foto/6/006402m.jpg
    1946
  • /foto/102/102575m.jpg
    1946
  • /foto/102/102578m.jpg
    1946
  • /foto/102/102579m.jpg
    1946
  • /foto/4027/4027705m.jpg
    1946
  • /foto/272/272569m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/392/392276m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/77/77031m.jpg
    1947
  • /foto/4608/4608366m.jpg
    1947
  • /foto/5483/5483742m.jpg
    1947
  • /foto/5771/5771910m.jpg
    1947
  • /foto/9619/9619627m.jpg
    1947
  • /foto/245/245592m.jpg
    1947
  • /foto/423/423108m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/10338/10338624m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/3/003853m.jpg
    1948
  • /foto/15/15909m.jpg
    1948
  • /foto/15/15910m.jpg
    1948
  • /foto/31/31312m.jpg
    1948
  • /foto/67/67914m.jpg
    1948
  • /foto/126/126220m.jpg
    1948
  • /foto/183/183558m.jpg
    1948
  • /foto/403/403882m.jpg
    1948
  • /foto/406/406733m.jpg
    1948
  • /foto/414/414646m.jpg
    1948
  • /foto/415/415416m.jpg
    1948
  • /foto/440/440600m.jpg
    1948
  • /foto/443/443510m.jpg
    1948
  • /foto/3260/3260517m.jpg
    1948
  • /foto/3385/3385785m.jpg
    1948
  • /foto/3496/3496954m.jpg
    1948
  • /foto/6610/6610135m.jpg
    1948
  • /foto/9618/9618879m.jpg
    1948
  • /foto/10181/10181876m.jpg
    1948
  • /foto/10182/10182075m.jpg
    1948
  • /foto/10401/10401589m.jpg
    1948
  • /foto/10401/10401590m.jpg
    1948
  • /foto/6298/6298927m.jpg
    1948
  • /foto/3518/3518038m.jpg
    1948
  • /foto/9616/9616958m.jpg
    1948
  • /foto/223/223187m.jpg
    1948
  • /foto/3522/3522319m.jpg
    1948 - 1949
  • /foto/3522/3522321m.jpg
    1948 - 1949
  • /foto/9618/9618453m.jpg
    1948 - 1949
  • /foto/3522/3522322m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/223/223389m.jpg
    1948 - 1952
  • /foto/0/000254m.jpg
    1949
  • /foto/102/102588m.jpg
    1949
  • /foto/4506/4506645m.jpg
    1949
  • /foto/9996/9996157m.jpg
    1949
  • /foto/5563/5563876m.jpg
    1949
  • /foto/438/438083m.jpg
    1949 - 1950
  • /foto/181/181693m.jpg
    1950
  • /foto/9633/9633671m.jpg
    1950
  • /foto/9633/9633672m.jpg
    1950
  • /foto/9633/9633845m.jpg
    1950
  • /foto/67/67696m.jpg
    1950
  • /foto/113/113453m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/254/254819m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/4624/4624305m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/4996/4996578m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/8/8505m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/6158/6158389m.jpg
    1951
  • /foto/406/406735m.jpg
    1951 - 1952
  • /foto/4344/4344103m.jpg
    1952
  • /foto/122/122907m.jpg
    1952
  • /foto/9112/9112339m.jpg
    1952 - 1962
  • /foto/3708/3708509m.jpg
    1953
  • /foto/4517/4517274m.jpg
    1953
  • /foto/432/432755m.jpg
    1953 - 1954
  • /foto/4733/4733929m.jpg
    1954
  • /foto/4876/4876188m.jpg
    1954
  • /foto/4517/4517385m.jpg
    1954
  • /foto/9877/9877084m.jpg
    1954 - 1955
  • /foto/27/27110m.jpg
    1954 - 1958
  • /foto/5599/5599785m.jpg
    1954 - 1962
  • /foto/3528/3528949m.jpg
    1955
  • /foto/5/005862m.jpg
    1955 - 1959
  • /foto/252/252768m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/344/344203m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/342/342887m.jpg
    1956
  • /foto/4741/4741231m.jpg
    1956
  • /foto/5318/5318764m.jpg
    1956
  • /foto/255/255205m.jpg
    1956
  • /foto/238/238490m.jpg
    1957
  • /foto/3529/3529944m.jpg
    1957
  • /foto/4740/4740058m.jpg
    1957
  • /foto/9068/9068262m.jpg
    1957 - 1958
  • /foto/9068/9068271m.jpg
    1957 - 1958
  • /foto/9073/9073043m.jpg
    1957 - 1958
  • /foto/7840/7840445m.jpg
    1958
  • /foto/310/310752m.jpg
    1958 - 1965
  • /foto/9742/9742100m.jpg
    1958 - 1968
  • /foto/3877/3877657m.jpg
    1959
  • /foto/4105/4105580m.jpg
    1959
  • /foto/7962/7962002m.jpg
    1959
  • /foto/9862/9862840m.jpg
    1959
  • /foto/3810/3810268m.jpg
    1960
  • /foto/13/13370m.jpg
    1960 - 1961
  • /foto/192/192749m.jpg
    1960 - 1963
  • /foto/6035/6035011m.jpg
    1960 - 1966
  • /foto/8/8114m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/11/11772m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/27/27742m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/4966/4966211m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/4966/4966212m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/184/184668m.jpg
    1961
  • /foto/334/334671m.jpg
    1961
  • /foto/441/441110m.jpg
    1962
  • /foto/454/454120m.jpg
    1962
  • /foto/3237/3237469m.jpg
    1962
  • /foto/8925/8925485m.jpg
    1962 - 1965
  • /foto/360/360946m.jpg
    1962 - 1969
  • /foto/3480/3480512m.jpg
    1963 - 1968
  • /foto/104/104824m.jpg
    1964
  • /foto/343/343470m.jpg
    1964
  • /foto/395/395303m.jpg
    1964
  • /foto/6972/6972806m.jpg
    1964
  • /foto/5958/5958007m.jpg
    1964 - 1968
  • /foto/5958/5958008m.jpg
    1964 - 1968
  • /foto/5958/5958009m.jpg
    1964 - 1968
  • /foto/261/261887m.jpg
    1965
  • /foto/392/392287m.jpg
    1965
  • /foto/3567/3567890m.jpg
    1965
  • /foto/3843/3843178m.jpg
    1965
  • /foto/8306/8306325m.jpg
    1965
  • /foto/39/39013m.jpg
    1965 - 1967
  • /foto/3433/3433412m.jpg
    1965 - 1967
  • /foto/318/318291m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/318/318292m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/3492/3492989m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/4040/4040869m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/11/11351m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/176/176258m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/3590/3590733m.jpg
    1966
  • /foto/6059/6059547m.jpg
    1966
  • /foto/8361/8361378m.jpg
    1966
  • /foto/10171/10171825m.jpg
    1966
  • /foto/3245/3245143m.jpg
    1967
  • /foto/59/59657m.jpg
    1968
  • /foto/308/308906m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/9/9492m.jpg
    1968 - 1972
  • /foto/4040/4040958m.jpg
    1969
  • /foto/357/357851m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/425/425671m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/6617/6617841m.jpg
    1970
  • /foto/166/166135m.jpg
    1970 - 1974
  • /foto/8485/8485533m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/24/24846m.jpg
    1971
  • /foto/256/256481m.jpg
    1971
  • /foto/3578/3578822m.jpg
    1971
  • /foto/5198/5198345m.jpg
    1971
  • /foto/3231/3231963m.jpg
    1972
  • /foto/3622/3622168m.jpg
    1972
  • /foto/8404/8404518m.jpg
    1972
  • /foto/362/362000m.jpg
    1975
  • /foto/6750/6750318m.jpg
    1975
  • /foto/7324/7324465m.jpg
    1975
  • /foto/392/392292m.jpg
    1975 - 1978
  • /foto/197/197350m.jpg
    1976 - 1982
  • /foto/388/388352m.jpg
    1980
  • /foto/48/48821m.jpg
    1981
  • /foto/6520/6520098m.jpg
    1981 - 1982
  • /foto/18/18002m.jpg
    1981 - 1983
  • /foto/242/242993m.jpg
    1982 - 1983
  • /foto/4758/4758337m.jpg
    1983
  • /foto/9984/9984380m.jpg
    1983
  • /foto/206/206557m.jpg
    1983
  • /foto/61/61402m.jpg
    1984
  • /foto/126/126363m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/5416/5416347m.jpg
    1986
  • /foto/307/307053m.jpg
    1986
  • /foto/3804/3804771m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/281/281622m.jpg
    1989
  • /foto/89/89332m.jpg
    1991
  • /foto/4043/4043688m.jpg
    1991
  • /foto/4043/4043690m.jpg
    1991
  • /foto/8393/8393414m.jpg
    1991
  • /foto/388/388354m.jpg
    1994
  • /foto/374/374308m.jpg
    1996
  • /foto/32/32508m.jpg
    1997
  • /foto/13/13904m.jpg
    1999
  • /foto/18/18820m.jpg
    2001 - 2003
  • /foto/9652/9652348m.jpg
    2003
  • /foto/9652/9652351m.jpg
    2003
  • /foto/22/22490m.jpg
    2003
  • /foto/17/17359m.jpg
    2004
  • /foto/7/7331m.jpg
    2004
  • /foto/36/36394m.jpg
    2004
  • /foto/27/27888m.jpg
    2005
  • /foto/53/53451m.jpg
    2005
  • /foto/3713/3713867m.jpg
    2005
  • /foto/61/61674m.jpg
    2005
  • /foto/53/53452m.jpg
    2005
  • /foto/62/62383m.jpg
    2005
  • /foto/135/135183m.jpg
    2006
  • /foto/145/145702m.jpg
    2006
  • /foto/90/90886m.jpg
    2006
  • /foto/90/90887m.jpg
    2006
  • /foto/106/106547m.jpg
    2006
  • /foto/106/106548m.jpg
    2006
  • /foto/121/121663m.jpg
    2006
  • /foto/115/115180m.jpg
    2006
  • /foto/7286/7286890m.jpg
    2006
  • /foto/131/131618m.jpg
    2007
  • /foto/3415/3415052m.jpg
    2007
  • /foto/133/133053m.jpg
    2007
  • /foto/135/135670m.jpg
    2007
  • /foto/144/144558m.jpg
    2007
  • /foto/269/269396m.jpg
    2009
  • /foto/274/274989m.jpg
    2009
  • /foto/275/275681m.jpg
    2009
  • /foto/275/275774m.jpg
    2009
  • /foto/275/275775m.jpg
    2009
  • /foto/275/275776m.jpg
    2009
  • /foto/3376/3376964m.jpg
    2009
  • /foto/3376/3376966m.jpg
    2009
  • /foto/3376/3376972m.jpg
    2009
  • /foto/286/286958m.jpg
    2009
  • /foto/281/281754m.jpg
    2009
  • /foto/3379/3379031m.jpg
    2009
  • /foto/3349/3349015m.jpg
    2009
  • /foto/3257/3257754m.jpg
    2010
  • /foto/311/311172m.jpg
    2010
  • /foto/10214/10214507m.jpg
    2010
  • /foto/10218/10218642m.jpg
    2010
  • /foto/347/347802m.jpg
    2010
  • /foto/359/359592m.jpg
    2010
  • /foto/396/396626m.jpg
    2011
  • /foto/3608/3608846m.jpg
    2011
  • /foto/450/450814m.jpg
    2012
  • /foto/4372/4372488m.jpg
    2013
  • /foto/3651/3651041m.jpg
    2013
  • /foto/3651/3651223m.jpg
    2013
  • /foto/3651/3651246m.jpg
    2013
  • /foto/4244/4244603m.jpg
    2013
  • /foto/4105/4105225m.jpg
    2013
  • /foto/5496/5496774m.jpg
    2013
  • /foto/4657/4657418m.jpg
    2014
  • /foto/5137/5137247m.jpg
    2014
  • /foto/4858/4858786m.jpg
    2014
  • /foto/4948/4948567m.jpg
    2014
  • /foto/4953/4953974m.jpg
    2014
  • /foto/5099/5099960m.jpg
    2014
  • /foto/5055/5055343m.jpg
    2014
  • /foto/5086/5086352m.jpg
    2014
  • /foto/5380/5380822m.jpg
    2015
  • /foto/5727/5727328m.jpg
    2015
  • /foto/5860/5860021m.jpg
    2016
  • /foto/6116/6116023m.jpg
    2016
  • /foto/6194/6194381m.jpg
    2016
  • /foto/6292/6292135m.jpg
    2016
  • /foto/6393/6393882m.jpg
    2016
  • /foto/7033/7033380m.jpg
    2018
  • /foto/7779/7779122m.jpg
    2018
  • /foto/8324/8324407m.jpg
    2019
  • /foto/8385/8385230m.jpg
    2019
  • /foto/8500/8500321m.jpg
    2020
  • /foto/8500/8500342m.jpg
    2020
  • /foto/8528/8528742m.jpg
    2020
  • /foto/9413/9413363m.jpg
    2021
  • /foto/10201/10201434m.jpg
    2023
  • /foto/10428/10428560m.jpg
    2023

www.allegro.pl

Poprzednie: pl. Rynek Strona Główna Następne: Kamienica nr 17


erisson | 2011-05-09 14:29:01
a później wydano takie
Dariusz Milka | 2013-08-17 11:15:21
Znakomity wyrób samochodowy NRD P-70, poprzednik Trabanta
YouPiter | 2013-08-17 11:33:39
Ale niestety, czy P - 70, czy Trabant, wszystkie wyginęły w ten sam sposób - słaby silnik i ruda pożerała te konstrukcje od środka. Rama i podwozie - to nie było niestety z tworzywa sztucznego. Alternatywy 4 i mistrz epoki Bareja obnażył P - 70 w całej rozciągłości. Loty mu nie służyły :)
PP | 2013-08-17 15:26:40
P-70 miał ramę drewnianą i np. podłogę bagażnika ze sklejki, raczej gnił niż rdzewiał, gdyby nie to byłby to samochód marzeń - nierdzewny.
wilk.wroclaw | 2013-08-17 15:41:09
Tak dokładnie to miał ramę stalową i drewniany szkielet.
Dariusz Milka | 2013-08-17 16:00:50
Zaryzykowałbym tezę, że wyginęły z powodu wyginięcia państwa. Gdyby NRD nadal istniało bez wątpienia mielibyśmy kolejne wcielenie Ersatz-samochodu. Pozwolę sobie również mieć odmienne zdanie co do Barei; licencjonowany przez władzę reżyser który miał kierować uwagę na nieistotne bzdury i śmiesznostki życia codziennego, ukazując cały PRL jaki taki nieszkodliwy kabarecik.
wilk.wroclaw | 2013-08-17 16:14:27
Powiem tak Kolego, jeśli masz takie podejście do Barei, jako jego, ale i ogólnie do życia, to żal mi Ciebie, bo musisz mieć strasznie smutne i pełne frustracji podejście do spraw :) Wszędzie układ..., co? :)
Dariusz Milka | 2013-08-17 17:18:27
I po co te durnowate uwagi? Nie jestem po prostu apologetą prymitywnego parahumoru odwracającego uwagę od spraw istotnych.
wilk.wroclaw | 2013-08-17 17:29:43
No to odpowiem znów tak, co by było jasne. Nie nazywaj moich uwag durnowatymi, bo próbujesz mnie w ten sposób obrazić. To raz. A dwa, jeśli podejmujesz się jakiegoś tematu, zaczerpnij trochę wiedzy, będziesz traktowany poważnie. Bareja wg Ciebie był licencjonowany przez władzę. A wiesz, że Bareja mocno angażował się w działania opozycji antykomunistycznej? Przez wiele lat udostępniał garaż swojego domu na potrzeby ciemni fotograficznej działającej w podziemiu. Pomagał między innymi najdłużej ukrywającemu się opozycjoniście PRL Zbigniewowi Bujakowi. Kaczyński odznaczył Bareję Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. To która to władza go licencjonowała??
Dariusz Milka | 2013-08-17 19:19:58
Miałem wątpliwą okazję życia w tamtym czasie, więc niczego nie muszę "zaczerpywać" - rozumiem że te filmy, które dla ciebie są arcydziełami też potajemnie w swoim garażu tworzył, w przerwach na drukowanie ulotek. Na szczęście jeszcze nie ma obowiązku grania hymnu ani stawania na baczność przy wymienianiu tego nazwiska, więc pozwolę sobie pozostać przy swojej ocenie, szczególnie że nigdy w twórczości plebejskiej nie gustowałem. Nie zabraniam innym tworzenia ołtarzyków ale nie będę akceptował narzucania jakieś obowiązującej egzegezy. A obrażasz mnie ty, oceniając moje "podejście do życia". I bądź łaskaw nie nazywać mnie kolegą, bo nimi nie jesteśmy. Poziom argumentów wyklucza dalszą dyskusję.
maras | 2013-08-17 19:40:22
Ryzykowne stwierdzenie co do licencjonowania przez władze PRL-u pewnych zawodów... polemika raczej zbędna. Mam do Ciebie Dariuszu prośbę, zachowaj umiar w wyrażaniu opinii pozamerytorycznych w odniesieniu do portalu. Polityka jest tu niemile widziana, a niestety w Twoich wypowiedziach przebrzmiewa wyjątkowo wyraźnie. Staramy się zachować status quo różnych przekonań nie zajmując się nimi na stronie. Pod tym względem jesteśmy bardzo nudni. Nie chcemy upodabniać się do innych portali, gdzie "pierze leci". Moja prośba w tej samej mierze odnosi się do Konrada.
Dariusz Milka | 2013-08-17 20:15:17
Oczywiście bardzo chętnie jednakowoż wskazane by było, aby również inni użytkownicy w ramach komentarzy nie próbowali narzucać swoich standardów. Poza niewieloma uznanymi postaciami kwestią dyskusyjną jest nazywanie kogoś "mistrzem" czy "guru" i zawsze wywoła to reakcję użytkowników mających inną ocenę. To zaś nie może stanowić podstawy do ocen osób piszących i stosowania argumentów ad personam - tutaj też bym widział chętnie bardziej zdecydowaną reakcję administratorów. Nie bardzo wiem gdzie "przebrzmiewała " w moich komentarzach polityka.
maras | 2013-08-17 20:49:58
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Liczę, że inni też powstrzymają się od zbędnych komentarzy. Dariuszu, Tobie nie muszę wskazywać akcentów i niuansów w Twoich wypowiedziach, jesteś pod tym względem profesjonalistą.
Dariusz Milka | 2013-08-18 09:35:08
Zarumieniłem się.
zonia | 2013-08-17 17:29:19
P-70 Zakomity wyrób?... hehe wiem coś o tym, a hamulce", czasem trzeba było pomóc "własnymi podeszwami? A co do Bareji, to tu nie nie forum polityczno -filmowe.
wilk.wroclaw | 2013-08-17 17:30:37
Przepraszam Zoniu, polityka polityką, ale jak już ktoś gada głupoty o faktach, to się robię drażliwy, bo to co innego :)
zonia | 2013-08-17 17:35:01
Tak, to jest Konradzie, gdy ... no dobra zmilczę, ale masz rację. Domyślasz się co się robi z nożem w mojej kieszeni- dla wyjasnienia, na wszelki wypadek(jakby co), to była przenośnia z tym nożem, aby mnie nie posaądzano o niecne krwawe zamiary.
wilk.wroclaw | 2013-08-17 17:39:20
Krwawe zamiary pozostawiamy komarom, niech sobie jeszcze, póki ciepło, pofolgują, a ja zmieniając temat zapytam, w imieniu swym, a mojej mamy przede wszystkim, kiedy mogę spodziewać się kolejnego opowiadania? :-)
zonia | 2013-08-17 17:42:12
Tym rządzi Maras.
wilk.wroclaw | 2013-08-17 17:46:33
No to będę musiał Marka do raportu poprosić :)