Jednotorowa 7,3 km długości linia oddana do użytku 15 (lub 18) maja 1951 roku. Celem budowy linii było doprowadzenie kolei do kopalni miedzi
Lena w Wilkowie-Leszczynie, eksploatowanej od 1939 roku i ponownie od 1950 roku. Dla potrzeb kopalni powstało w Wilkowie osiedle mieszkaniowe, a w dawnym obozie pracy zbudowanym w okresie II wojny światowej ulokowano Ośrodek Pracy Więźniów, późniejszy zakład karny. W latach 1952-1959 prowadzono na linii ruch pasażerski na odcinku z Jerzmanic do Wilkowa Złotoryjskiego (6,2 km, 19 minut podjazd, 16 minut zjazd). W 1953 r, kursowało 5 par pociągów. Na trasie w km 3,189 znajduje się bocznica szlakowa Wilcza Góra, od której odchodzi odgałęzienie do kopalni bazaltu na Wilkołaku (Wilczej Górze) - bocznica jest czynna i sporadycznie użytkowana po zamknięciu kamieniołomu. Dalej za bocznicą tory w stronę Wilkowa są już zarośnięte, a po chwili przecięte asfaltem, przez co nieprzejezdne. Odcinek do Wilkowa i Leszczyny (Zakładu Urządzeń Górniczych LENA) zamknięty jest od 1999 r., a likwidowany od 2004 roku. Przejezdny, czynny szlak o długości ok. 3,5 km jest obecnie najbardziej stromą linią kolejową w Polsce o nachyleniu ok. 50 promili. Na najbardziej stromym odcinku pociąg pokonuje 70 metrów różnicy wysokości na odcinku 3 km. Tor jest obecnie w bardzo kiepskim stanie, obowiązuje prędkość szlakowa 20 km/h, a składy wagonowe są wyłącznie wpychane pod górę przez lokomotywy spalinowe.
Kilometraż linii przedstawia się następująco:
-
,
Jerzmanice Zdrój, st., km 0,000
-
, Wilcza Góra, bszl., km 3,189
-
,
Wilków Złotoryjski, st., km 6,277
-
,
Leszczyna, ładownia, km 7,300