MENU
Pociąg z wagonami pod załadunek kamienia w Wilczej Górze. Z uwagi na bardzo trudny profil linii lokomotywa zawsze znajduje się od strony spadku.

Dodał: SP32° - Data: 2018-05-18 02:05:24 - Odsłon: 1155
17 sierpnia 2013

Data: 2013:08:17 13:19:26   ISO: 200   Ogniskowa: 55 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D40   Przysłona: f/13   Ekspozycja: 10/1250 s  

Jednotorowa 7,3 km długości linia oddana do użytku 15 (lub 18) maja 1951 roku. Celem budowy linii było doprowadzenie kolei do kopalni miedzi Lena w Wilkowie-Leszczynie, eksploatowanej od 1939 roku i ponownie od 1950 roku. Dla potrzeb kopalni powstało w Wilkowie osiedle mieszkaniowe, a w dawnym obozie pracy zbudowanym w okresie II wojny światowej ulokowano Ośrodek Pracy Więźniów, późniejszy zakład karny. W latach 1952-1959 prowadzono na linii ruch pasażerski na odcinku z Jerzmanic do Wilkowa Złotoryjskiego (6,2 km, 19 minut podjazd, 16 minut zjazd). W 1953 r, kursowało 5 par pociągów. Na trasie w km 3,189 znajduje się bocznica szlakowa Wilcza Góra, od której odchodzi odgałęzienie do kopalni bazaltu na Wilkołaku (Wilczej Górze) - bocznica jest czynna i sporadycznie użytkowana po zamknięciu kamieniołomu. Dalej za bocznicą tory w stronę Wilkowa są już zarośnięte, a po chwili przecięte asfaltem, przez co nieprzejezdne. Odcinek do Wilkowa i Leszczyny (Zakładu Urządzeń Górniczych LENA) zamknięty jest od 1999 r., a likwidowany od 2004 roku. Przejezdny, czynny szlak o długości ok. 3,5 km jest obecnie najbardziej stromą linią kolejową w Polsce o nachyleniu ok. 50 promili. Na najbardziej stromym odcinku pociąg pokonuje 70 metrów różnicy wysokości na odcinku 3 km. Tor jest obecnie w bardzo kiepskim stanie, obowiązuje prędkość szlakowa 20 km/h, a składy wagonowe są wyłącznie wpychane pod górę przez lokomotywy spalinowe.

Kilometraż linii przedstawia się następująco:
- , Jerzmanice Zdrój, st., km 0,000
- , Wilcza Góra, bszl., km 3,189
- , Wilków Złotoryjski, st., km 6,277
- , Leszczyna, ładownia, km 7,300

  • /foto/418/418413m.jpg
    2011
  • /foto/418/418418m.jpg
    2011
  • /foto/418/418420m.jpg
    2011
  • /foto/418/418422m.jpg
    2011
  • /foto/418/418425m.jpg
    2011
  • /foto/418/418428m.jpg
    2011
  • /foto/418/418432m.jpg
    2011
  • /foto/418/418434m.jpg
    2011
  • /foto/418/418439m.jpg
    2011
  • /foto/418/418443m.jpg
    2011
  • /foto/418/418451m.jpg
    2011
  • /foto/447/447968m.jpg
    2012
  • /foto/3783/3783960m.jpg
    2012
  • /foto/3783/3783989m.jpg
    2012

SP32°

Poprzednie: ul. Matejki Jana Strona Główna Następne: ul. Wrocławska


moose | 2018-05-18 08:14:18
Główki szyn w tym miejscu są tak spiłowane, że maszyniści modlili się zawsze żeby tu nie wypaść.