Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Gronów
blatro: Dziękuję :)
Nastawnia, Wrocław
Popski: Założyłem obiekt.
pl. Wyszyńskiego Stefana, kard., Jelenia Góra
chrzan233: Troszkę zbliżone ujęcie, przynajmniej lewa strona:
pl. Wróblewskiego Walerego, gen., Wrocław
Mmaciek: Obiekt dla słupa był założony w innym obiekcie ze słupem (stąd ul. Rydygiera). Wyprostowałem.
Zakład Górniczy Bolesław Chrobry (dawny), Wałbrzych
heck: Idą chłopy na szychtę

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

MacGyver_74
Mmaciek
Popski
StaSta
Mmaciek
sawa
MacGyver_74
dariuszfaranciszek
foto-baron
Rob G.
Tony
Rob G.
Rob G.
McAron
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
prysman
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Do Szklarskiej szybciej
Autor: moose°, Data dodania: 2009-02-18 21:15:05, Aktualizacja: 2018-08-03 12:13:33, Odsłon: 2080

Sygnały nr 3/1988

Tłumne i owacyjne powitanie w końcu września, roku 1987 pierwszego pociągu elektrycznego z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby było wyrazem nadziei na radykalną poprawę warunków podróżowania na tym odcinku. Czy nadzieje się spełniły?

Przed elektryfikacją kursowało tu w ciągu doby 7 par pociągów w tym 2 dalekobieżne, które spóźniały się dość często. Obecnie kursuje 16 par pociągów - od wczesnego ranka do wieczora. Dziesięć dni po otwarciu. W pociągu odjeżdżającyrn z Jeleniej Góry o 18.13 z trudem znajduję miejsce do siedzenia. Obserwuje pasażerów - czują się jeszcze nieswojo, nie są pewni, czy wsiedli do właściwego pociągu, niektórzy pytają o nowe przystanki. Rzeczywiście, wielkim wysiłkiem społecznym zbudowano i oddano już do użytku przystanek Jelenia Góra Orle przy nowym osiedlu. W przyszłości także osiedle Zabobrze otrzyma własny przystanek (raczej nie ma na to co liczyć - przyp. moose).

Naprzeciw mnie - mieszkanka Szklarskiej Poręby Średniej, wdowa po kolejarzu ze służby handlowej, pani Daniela. Dopiero teraz - mówi - mogę bez nerwów pozałatwiać wszystkie sprawy w urzędach. Dawniej nigdy nie mogłam zabrać się do autobusu. Ci z "Górnej" mieli lepiej, bo wsiadali na początku trasy a my w "Średniej" czekaliśmy nieraz na zmiłowanie, żeby nas ktoś zabrał. Teraz wsiadam do pociągu i nikt mi łaski nie robi, że zatrzyma się na przystanku. Gdyby żył mój mąż, też by się cieszył...

Opiekunka wycieczki szkolnej głośno wyraża zadowolenie, ma bowiem wreszcie pewność, że zabierze się z całą grupą. Sekretarz Urzędu Miasta Szklarska Poręba, pani Małgorzata Drużkowska. powiada, że opinie są różne. Mieszkający w pobliżu przystanków autobusowych narzekają na zmniejszenie liczby kursów, a ci którym blisko do kolei, są bardzo zadowoleni. Czas pokaże swoje. Może trzeba będzie jeszcze coś zmienić w rozkładach jazdy PKP i PKS. Ludzie muszą się przyzwyczaić do nowej organizacji przewozów. Generalnie jednak poprawa warunków komunikacji jest niewątpliwa.

Dyrektor Sanatorium Kolejowego w Szklarskiej Porębie Dolnej Kazimierz Singer, długo nie wierzył w elektryfikację. Dziś wzdycha, że chciałby widzieć takie samo tempo robót przy trwającym już od kilku lat remoncie sanatorium.
Miesiąc po otwarciu. Frekwencja w pociągach nadal wysoka. Pasażerowie , już zadomowieni. Mieszkańcy Szklarskiej postulują aby zrezygnować z kursowania najwcześniejszego pociągu, a za to uruchomić ostatni pociąg z Jeleniej Góry między godz. 22 i 23 dla umożliwienia powrotu z teatru lub wieczornego seansu w kinie: obecnie ostatni pociąg odjeżdża już o 20.26. Wątpliwości budzą także: aż ponad-trzygodzinna przerwa (między 9.55 a 13.00) w odjazdach z Jeleniej Góry oraz dwie ponad-dwugodzinne przerwy w odjazdach ze Szklarskiej. W ogóle marzy się cykliczny rozkład jazdy w równych odstępach czasu, np. co godzina.

Rozmawiałem z pracownikami niektórych stacji tego odcinka. Licznym z nich zależy autentycznie na tym, żeby podróżowałeś się tu schludnie, przyjemnie i wygodnie. Na przykład Jan Paduch od dawna zbiera widokówki i pomysłowo ozdobił nimi pomieszczenia dworca w Szklarskiej Górnej. Teraz kolejarze i turyści przysyłają mu widokówki z całego kraju i ze świata. Budynki na całej trasie odnowiono, kolejarze dbają o czystość pomieszczeń i otoczenia, co udziela się i pasażerom. Szkoda tylko, że w czasie remontów zapodziały się gdzieś stare, stylowe zegary peronowe. Trzeba je odnaleźć, odnowić i zainstalować. Handlowcy muszą pomyśleć o usprawnieniu odprawy biletowej. Tradycyjna forma sprzedaży biletów nie zda tu egzaminu. Albo trzeba zainstalować automaty, albo wprowadzić łatwo dostępne w przedsprzedaży bilety na wzór komunikacji miejskiej lub PKS - i kasowniki na przystankach lub w pociągach.

Nadeszła zima - tu, w górach, zawsze długotrwała i śnieżna. Jeśli test zimowy wypadnie dla tutejszych kolejarzy pomyślnie, będzie to dodatkowa satysfakcja dla inicjatorów i wykonawców elektryfikacji, zrealizowanej na tym odcinku w rekordowym tempie. Przypomnijmy w grudniu 1986 - decyzja. w styczniu 1987 - rozpoczęcie prac projektowych, w marcu - przystąpienie do robót, we wrześniu - przekazanie inwestycji do użytku. Może warto to karkonoskie tempo zastosować także na trasie do Karpacza (zastosowali...cięcia - przyp. moose) ...

Tekst WŁADYSŁAW JURCZAK


/ 301-400 / 311 /