Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Panoramy Szprotawy, Szprotawa
Popski: Na aukcji obieg 1929 r. Skorygowano górne datowania całej serii.
Klasztor Ubogich Sióstr Szkolnych de Notre Dame (dawny), ul. Warszawska, Głubczyce
Hellrid: Oba budynki znajdowały się na ulicy Warszawskiej (Botenstrasse), stały na przeciwko siebie, co jest widoczne tutaj: , jedynie nowy klasztor przetrwał - obecnie jest tam szkoła muzyczna. Tworze obiekty.
Port rybacki, ul. Bosmańska, Krynica Morska
Lekok: Dzięki:)
Pensjonat (dawny), Krynica Morska
Lekok: Czyli ulica Portowa?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych - Inspektorat w Głubczycach, ul. Bolesława Chrobrego, Głubczyce
Hellrid: Budynek istnieje, obecnie znajduje się w nim ZUS, jest nawet już obiekt:
Hotel (dawny), ul. Gdańska, Krynica Morska
Lekok: Dzięki:)

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

mietok
Iras (Legzol)
Hellrid
Hellrid
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Alistair
Alistair
MacGyver_74
Sendu
Parsley
Sendu
Rob G.

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Remontowa Stocznia Rzeczna
Autor: bonczek/hydroforgroup/°, Data dodania: 2005-08-24 15:21:53, Aktualizacja: 2005-08-24 15:21:53, Odsłon: 4328

Krótka historia
Początek stoczni to lata dziewięćdziesiąte XIX wieku. Impulsem do powstania całej infrastruktury stoczniowej nad brzegiem Odry były trzy warsztaty szkutnicze, które w dobie rozwoju przemysłowego przełomu wieków przekształciły się z czasem w niewielkie stocznie. Pierwszą była stocznia Śląskiego Towarzystwa żeglugi Parowej inna należała do Bertholda Friege. Obie zostały rozbudowane w latach 20 i 30 ubiegłego wieku.
Zdjęcie nr 1

Posiadały już wtedy profesjonalne wyposażenie w skład którego wchodziły pochylnie, warsztaty i zaplecze.Nieco dalej w dole rzeki funkcjonowała stocznia Carla Besta z własnym basenem i pochylnią. Wszystkie w/w stocznie funkcjonowały aż do czasu wojny. Po zdobyciu Festung Breslau zajęły je oddziały radzieckie, które opuściły teren dopiero rok później czyli w 1946 roku. Władze polskie przystąpiły wtedy do odbudowy zniszczonych urządze i przywracania porządku na zdewastowanym terenie. Wszystkie stocznie zgrupowano pod jednym szyldem i nadano im nazwę "Grupa Stoczni'. Właścicielem zostało Zjednoczenie Przemysłu kotlarskiego z siedziba w .....Krakowie!
W stoczniach prowadzono odbudowę i remonty poniemieckich barek, także tych, które podniesiono z dna Odry.
Dla ciekawości dodam, że jeszcze w latach siedemdziesiątych osobiście buszowałem na wpół zatopionych brkach niemieckich znajdujących się w okolicach stoczni. A czy ktoś pamięta wyciągniętą barkę na brzeg Odry przy moście kolejowym na Osobowicach?
Wrócmy jednak do tematu. W stoczniach jak wspomniałem remontowano barki. Do 1949 roku a więc przez 3 lata funkcjonowania odbudowano tam 160 jednostek. W 1949 roku "Grupa Stoczni" zmienia nazwę na Przedsiębiorstwo Stocznie Odrzańskie i w tym samym roku zbudowano całkiem nową barkę tzw "wielką wrocławkę" o nośności 560 ton. W 1950 nastepuje kolejna zmiana nazwy na Zjednoczenie Państwowe Stocznie Rzeczne łącząc stocznię "Odra" przy ul. Długiej ze stocznią "Zacisze" oraz warsztatami na Osobowicach i stocznią w Urazie.
Zdjęcie nr 2

W 1958 roku zaczęto produkcję barek motorowych BM - 500, do 1969 roku zbudowano ich ponad 160 sztuk. kadłuby pochodziły z "Odry" wyposażenie zaś z "Zacisza".
Po kolejnej reorganizacji 1 stycznia 1965 roku powstała samodzielna Remontowa Stocznia Rzeczna we Wrocławiu. W jej skład weszły także Bazy Remontowe na Osobowicach , w Nowej Soli i Malczycach.
W latach 70 tych ubiegłego stulecia stocznie produkowały także wózki kopalniane oraz podwozia pod kutry desantowe. Zbudowano nową halę i pięć nowych suwnic oraz maszty oświetleniowe. W latach 80 tych rozbudowano zaplecze administracyjno - socjalne.
Rok 1995 to powolny koniec działalności stoczni. Oddano ją pod zarząd komisaryczny by w 1996 ogłosić upadłość. tereny stoczniowe zgodnie z obowiązującą do dziś "modą" wydzierżawiono róznym podmiotom gospodarczym choć po dziś dzień w ograniczonym zakresie prowadzone są prace stoczniowe dla armatorów holenderskich polegające na produkcji barek towarowych o nośności do 3000 ton.

bonczek/hydroforgroup/2005 - na podstawie "Odra czasu Nadbora" wydawnictwa PW 2001

/ / / / 15 /
/ Odr / 4 / 22 / 93 /
/ / / /
teresa, teresa kozlowski | 2005-08-29 01:39:39
a "moda" nazywa sie "kapitalizm" jezeli ktos tego nie zauwazyl po upadku PRL-u.