MENU
wpisz nazwę lub ID...

Linia kolejowa nr 340 Mysłakowice - Karpacz Kolejka Karkonoska
Brzezie pomiędzy Miłkowem, a Karpaczem, pamiętna powódź z lipca 1897 roku, widoczne zniszczenia na świeżo wybudowanej linii kolejowej z Mysłakowic do Karpacza.

Dodał: ragnar - Administrator° - Data: 2012-09-22 20:57:23 - Odsłon: 4564
sierpień 1897

Linia z Mysłakowic do Karpacza powstała jako prywatna inicjatywa kolejowa, pierwsza na Dolnym Śląsku, po wejściu w życie w 1892 r. Ustawy o kolejkach i bocznicach prywatnych, która w ograniczonym zakresie znosiła monopol państwa pruskiego na budowę kolei. Inwestorem była berlińska spółka o nazwie Kolej Karkonoska (Riesengebirgsbahn AG) a operatorem i budowniczym także berlińska Ogólnoniemiecka Spółka Kolejek Lokalnych (Allgemeinen Deutschen Kleinbahn Gesellschaft, w skrócie ADKG). Jednotorową linię o długości 6,9 km wytyczono niemal prostolinijnie wzdłuż potoku Łomnica, bez istotnego skomplikowania przebiegu, tak by zminimalizować koszty budowy. Dopiero za przystankiem w Brzeziu Karkonoskim pociąg wjeżdżał na stromy odcinek, gdzie nachylenie toru dochodziło do 49 ‰ stawiając kolejkę w rzędzie linii o górskim charakterze. Linia od samego początku miała lokalny charakter. Zaczynała się na stacji kolei państwowych w Mysłakowicach, gdzie powstał dodatkowy peron dla Kolejki Karkonoskiej i gdzie aż do 1934 należało się przesiadać na pociąg prywatnej spółki. Linia kończyła się ślepo w dolnej części Karpacza. Zaplecze techniczne i administracja mieściły się na stacji Miłków.
Budowę rozpoczęto w Miłkowie 15 października 1894 roku. Odcinek do Mysłakowic ukończono 2 czerwca 1895 roku. Oficjalnie rozkładowy ruch pociągów uruchomiono 6 czerwca. Uroczyste otwarcie całej linii nastąpiło 29 czerwca 1895 roku. Rozkładowe pociągi ruszyły na trasę 1 lipca – 11 par z Mysłakowic i 2 z Miłkowa. Na trasie były 2 stacje (Miłków i Karpacz), 2 przystanki (Mysłakowice Orzeł i Brzezie Karkonoskie) oraz 3 bocznice do Fabryk Papieru w Miłkowie i Karpaczu (pierwsza najbliżej Miłkowa została w latach 30-tych zlikwidowana). Kolejka początkowo posiadała: 2 parowozy odpowiednik pruskich T3 (PKP TKh1), 4 wagony osobowe 2 i 3 klasy oraz 2 wagony pocztowo – bagażowe. W 1927 roku miała już: 3 parowozy T3, 6 typu ELNA6, 8 wagonów osobowych ,2 pocztowo-bagażowe i 2 robocze. Oprócz przewozów kuracjuszy i turystów kolej zajmowała się transportem materiałów i produktów do trzech papierni , tartaku w Miłkowie oraz produktów rolnych.
W 1934 roku po uzgodnieniu z Kolejami Rzeszy przystąpiono do elektryfikacji linii i prowadzenia pociągów taborem DRG. Ruch pociągów elektrycznych zainaugurowano 29 czerwca 1934 roku. Wymiana rozjazdów oraz elektryfikacja linii pozwoliła zwiększyć szybkość pociągów do 40 km/h i prowadzenie pociągów bezpośrednio z Jeleniej Góry. Na linii kursowały pociągi lokalne zestawione z wagonów silnikowych serii ET87, ET51 oraz pociągi pospieszne prowadzone zespołami trakcyjnymi serii ET25 i ET31. Te ostatnie od 1937 roku bezpośrednio z Wrocławia. Kolejka w najlepszych latach (1925 r.) przewoziła nawet 500 tys. pasażerów rocznie. Ruch składów elektrycznych uzupełniały pociągi specjalne prowadzone parowozami w ramach akcji społecznych (KdF) Niemieckiego Frontu Pracy (DAF).
Trakcja na linii przetrwała wojnę bez uszkodzeń stąd prowadzono przewozy w 1945 r. pozostałym taborem. Dopiero w lipcu 1945 r. instalacje elektryczne jak i tabor wywieziono do ZSRR w ramach zdobyczy wojennych. Ponownie na trasę powróciła trakcja parowa. Po przejęciu linii przez PKP nadano jej nr 340. Trasę obsługiwały parowozy TKt 48, TKi2 i Ty2, a od lat 80. SP42 i ciężkie SP45 najczęściej z 2 wagonami prowadząc pociągi z Jeleniej Góry. Nieatrakcyjna lokalizacja dworca w Karpaczu względem bazy turystycznej, brak bieżących remontów linii i odpowiedniego taboru na wymagający profil linii skutkowały spadkiem frekwencji i malejącą ilością kursów. Ciekawym epizodem było zaplanowanie Karpacza jako stacji docelowej dla ciężkich pociągów prywatnego operatora Lubuskich Kolei Regionalnych na początku lat 90. Nic jednak z tego założenia nie wyszło. Ostatni pociąg do Karpacza odjechał 2 kwietnia 2000 roku. Niezwłocznie po tym fakcie całkowicie zawieszono ruch na linii likwidując obsady na stacjach. Linia jest obecnie nieprzejezdna, w kilku miejscach są ubytki w torowisku. Reaktywacja ruchu na linii nie powiodła się pomimo prowadzonych inicjatyw (m.in. Karkonoskich Drezyn Ręcznych), także z powodu braku zainteresowania powrotem pociągów ze strony władz Karpacza. Obiekty stacyjne są w złym stanie (Mysłakowice, Miłków), lub zmieniły funkcję (Karpacz) (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) liczony od stacji Mysłakowice. Pogrubieniem zaznaczono stację węzłową, kursywą zaznaczono obiekty nieczynne/nieistniejące:
- , Mysłakowice, st., km 0,000
- , Mysłakowice Orzeł, po., km 1,051
- , Miłków, st., km 3,709
- Bocznica Fabryki Papieru MIŁKÓW, (Arnsdorfer Papierfabrik), km 4,568
- Bocznica 316 >Marysin< (Marienschleife), km 4,744
- , Brzezie Karkonoskie, po., km 5,700
- Bocznica 317 (Papierfabrik Birgigt), km 5,794
- , Karpacz, st., km 6,851

  • /foto/4575/4575054m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/135/135488m.jpg
    1920 - 1929
  • /foto/3970/3970568m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4580/4580414m.jpg
    1968
  • /foto/4578/4578230m.jpg
    1976
  • /foto/4575/4575137m.jpg
    2000
  • /foto/45/45058m.jpg
    2000
  • /foto/4546/4546876m.jpg
    2012

UWAGA! Zbiory nieznanego pochodzenia!

Poprzednie: Dom parafialny kościoła św. Karola Boromeusza Strona Główna Następne: 1897 - Powódź w Kowarach


górski | 2013-10-28 18:48:36
Mam pytanie do admina . Skąd przypuszczenie że to linia kolejowa 308 ?
ragnar - Administrator | 2013-10-28 19:30:36
Pewności 100% nigdy nie ma. Możliwe, że to odcinek od Brzezi Karkonoskich w stronę Karpacza.
górski | 2013-10-28 20:18:05
Primo: Plus za znajomość terenu :) Secundo: Pytam, bo sądziłem że był jakiś opis. W takim razie mam pewne podejrzenia, choć nie wiem czy z powodu zadrzewienia uda się to powtórzyć. W tej chwili jest jeszcze dużo liści :((
ragnar - Administrator | 2013-10-28 20:24:47
Opisu nie było, nie mam pojęcia skąd mam te skany. W prawym górnym rogu jakby zarys Śnieżki był.
górski | 2013-10-28 21:24:57
Ciepło, ciepło. Od lewej Czarna Kopa, Czarny Grzbiet i Śnieżka, przez las na lewo tak jakby "poziomo" prosty pień czy rura. Jest takie miejsce powyżej fabryki papieru "Birkigt", na południe od mostu kolejowego . Pod cyferkami 520,7 (okolice dzisiejszego marketu T.) stalowa rura fi800 przechodzi z płd-zach pod torem i między Łomnicą a szosą schodzi do fabryki; siłownia czynna do dziś dzięki sprywatyzowaniu. Spróbuje opracować fragment mapy topo.
moose (administrator) | 2013-10-28 22:21:54
Czyli jednak Kolejka Karkonoska.
górski | 2013-10-28 22:28:51
99,99% :)
moose (administrator) | 2013-10-29 09:41:16
Przepisałem.
górski | 2014-07-11 21:26:22
Rejon Karkonoszy nawiedziła 30 lipca 1897 r. ulewa, w której wyniku wezbrane wody Łomnicy rozmyły tory na odcinku 520 m między Brzeziem karkonoskim a Karpaczem oraz w rejonie Miłkowa. Na czas odbudowy linii przebudowano przystanek w Brzeziu, pełniąc funkcję tymczasowej stacji końcowej. Całą linię ponownie otwarto 8 listopada 1897 r., a na jej otwarcie przybył cesarz Wilhelm II. --> pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_340