MENU
Zakład Przeróbki Mechanicznej Łupku Ogniotrwałego w Nowej Rudzie.

Dodał: Petroniusz° - Data: 2011-12-12 23:55:19 - Odsłon: 4007
Lata 1960-1965


Rozwalona kopalnia Piast, smętne resztki stacji, krajobraz księżycowy i napis na fragmencie murów Teren KWK Nowa Ruda, wejście grozi śmiercią. Dawna stacja towarowa, a obecnie przystanek osobowy Nowa Ruda Przedmieście (w km 27,154 linii z Wałbrzycha do Kłodzka, km 23,836 od Kłodzka) funkcjonowała przed wojną wyłącznie jako stacja towarowa obsługując kopalnię węgla i łupku (Ruben - Bahnschacht) oraz - co ciekawe, kopalnię Rudolf w Przygórzu, która transportowała urobek napowietrzną koleją linową. Niestety oprócz kamiennego wzmocnienia krawędzi peronu i wskaźnika W4 nie zachowało się na przystanku nic, co mogłoby stanowić o miejscu, gdzie zatrzymują się pociągi. Na d. stacji Nowa Ruda Przedmieście były dwa posterunki bocznicowe. Jeden od strony Wałbrzycha,w okolicach wjazdu na pierwszy tor bocznicowy, tzw. nastawnia oraz drugi przy peronie, w którym dyżurował dyżurny ruchu. Była tam również ekspedycja towarowa do odprawiania pociągów z węglem. Z czterech torów stacyjnych nie pozostało zbyt wiele. Od czasu likwidacji KWK Piast we wrześniu 1994 roku mógłby się wydawać, że tego przystanku nie ma sensu, ale reaktywacja ruchu na linii przez Koleje Dolnośląskie pokazała coś innego - to najbliższy przystanek dla mieszkańców Drogosławia i Kolna, więc czasem ktoś tu wsiada i wysiada. (moose, kazimierz adamski)

  • /foto/266/266752m.jpg
    1912
  • /foto/9981/9981289m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/118/118536m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/315/315040m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/9135/9135775m.jpg
    1979
  • /foto/9160/9160282m.jpg
    1985
  • /foto/9160/9160284m.jpg
    1985
  • /foto/266/266731m.jpg
    1995
  • /foto/266/266739m.jpg
    1995
  • /foto/266/266744m.jpg
    1995
  • /foto/266/266747m.jpg
    1995
  • /foto/9221/9221167m.jpg
    2006
  • /foto/156/156775m.jpg
    2007
  • /foto/264/264408m.jpg
    2009
  • /foto/264/264410m.jpg
    2009
  • /foto/287/287963m.jpg
    2009
  • /foto/325/325432m.jpg
    2010
  • /foto/325/325434m.jpg
    2010
  • /foto/5406/5406111m.jpg
    2015
  • /foto/5315/5315924m.jpg
    2015
  • /foto/6736/6736372m.jpg
    2015
  • /foto/6316/6316356m.jpg
    2015
  • /foto/6316/6316370m.jpg
    2015
  • /foto/6317/6317879m.jpg
    2015
  • /foto/8010/8010238m.jpg
    2019
  • /foto/9156/9156557m.jpg
    2020
  • /foto/9304/9304513m.jpg
    2021

Historia Kopalni Węgla Kamiennego "Nowa Ruda" Zespół redakcyjny , KWK Nowa Ruda (zbiory - Stara Kopalnia) , Nowa Ruda 1965

Poprzednie: Budynek nr 10 Strona Główna Następne: Zdjęcia z inwentaryzacji projektowej - ok. 1960 r.


kazimierz adamski | 2013-12-15 22:49:14
To lata 60-te XX wieku.Prażalnia doskonale funkcjonowała.Mieszkałem obok.
Petroniusz | 2013-12-15 22:56:56
Poprawiłem datowanie, dziękuję. :)
moose | 2013-12-16 00:11:50
A dla mnie bardzo ciekawy szczegół - semafory kształtowe na Nowa Ruda Przedmieście - a zatem musiał być tam jakiś posterunek bocznicowy sterujący także ruchem na linii głównej.
kazimierz adamski | 2013-12-16 23:06:25
Na stacji Nowa Ruda Przedmieściebyły dwa posterunki bocznicowe.Jeden od strony Wałbrzycha,w okolicach wjazdu na pierwszy tor bocznicowy tzw.nastawnia oraz drugi przy peronie,w którym dyżurował dyżurny ruchu.Była tam równiez ekspedycja towarowa do odprawiania pociągów z węglem.
moose | 2013-12-16 23:45:01
Dziękuję Kazimierz, cenna informacja, uzupełniłem opis obiektu.