MENU
ZNACZNIKI
UKRYJ/POKAŻ
Edytuj Usuń Kamienica nr 21 [1]
Edytuj Usuń Zarząd Regionu NSZZ Solidarność Dolny Śląsk
Edytuj Usuń Kamienica nr 27
Edytuj Usuń Kamienica nr 11
Edytuj Usuń Kamienica nr 12
Edytuj Usuń Kamienica nr 10
Edytuj Usuń ul. Dobra
Edytuj Usuń Akademia Muzyczna we Wrocławiu im. Karola Lipińskiego
Edytuj Usuń Wrocławski Ośrodek Pomocy Osobom Nietrzeźwym
Edytuj Usuń ul. Sokolnicza
Edytuj Usuń ul. Nabycińska
Edytuj Usuń Bank Alexanderhaus (dawny)
Edytuj Usuń Kamienica nr 32
Edytuj Usuń Kamienica nr 34
Edytuj Usuń Kamienica nr 40
Edytuj Usuń Kamienica nr 27-29
Edytuj Usuń Kamienica nr 52
wpisz nazwę lub ID...

Dawny Königsplatz, potem pl. 1 Maja, a obecnie pl. Jana Pawła II w latach 60, widok w kierunku zachodnim w stronę ul. Legnickiej. Od lewej widoczne m.in.: Akademia Muzyczna, kamienice przy ul. Dobrej, kamienica nr 21 , dawna fabryka papierosów i kamienice przy ul. Sokolniczej. W prawym dolnym rogu widoczne ruiny banku Alexanderhaus.
Zdjęcie autorstwa Tomasza Olszewskiego, Wystawa plenerowa zdjęć T.Olszewskiego w Rynku koło pomnika Aleksandra hr. Fredry, wernisaż 1 czerwca 2011 o godz. 11.00 w Ratuszu, wystawa czynna do 30.06.2011 Zaprasza Muzeum Miejskie Wrocławia, Wydawnictwo Via Nova oraz Biuro Promocji Miasta Wrocławia.

Dodał: Mmaciek - Administrator° - Data: 2011-05-29 22:05:53 - Odsłon: 19053
Lata 1960-1965

Plac powstał w pierwszej połowie XIX w. po zdobyciu Wrocławia przez wojska napoleońskie, a następnie wyburzeniu Bramy Mikołajskiej w 1820 r. W dwa lata później nad fosą przerzucono nowy most zwany Królewskim (Königsbrücke). W tym czasie plac miał kształt prostokąta o powierzchni ok. 0,5 ha i zabudowany był od zachodu w podkowę z zamkniętymi narożnikami.
Wtedy plac określany był jako An der Königsbrücke (Przy Moście Królewskim). Lecz już wkrótce wzwiązku z szybkim rozwojem miasta zaszła potrzeba przebudowy placu. W 1866 r. został on powiększony do 1,5 ha, zlikwidowano most zasypując fosę oraz zmieniono nazwę na Königs Platz (plac Królewski). Na początku XX w. w osi fosy wzniesiono na północy pomnik Bismarcka, a naprzeciwko fontannę wraz z grupą rzeźb Walka i Zwycięstwo. Jeszcze przed wojną planowano podwyższyć zabudowę zachodniej strony placu do 5 kondygnacji lecz do realizacji nigdy nie doszło.

W czasie walk o Festung Breslau zabudowa placu została w większości zniszczona. Ocalał jedynie gmach zajmowany obecnie przez Akademię Muzyczną oraz fontanna. W kolejnych latach w ramach odbudowy placu wzniesiono zupełnie niepasujący budynek Cuprum, a także w miejscu dawnego banku braci Alexander wzniesiono nowy budynek szpitala im. Babińskiego. Dużo zmieniło się na początku lat 80. Właśnie wtedy przebudowano plac i utworzono pzejście podziemne (otwarte 24 marca 1984).
Początkowo nieoficjalnie plac nosił nazwę pl. Królewskiego, lecz już w 1946 r. zmieniono nazwę na plac 1. Maja. Obowiązywała ona do 31 XII 2005 r. Od 1 stycznia 2006 r. patronem placu jest papież Jan Paweł II.

  • /foto/252/252127m.jpg
    1820 - 1833
  • /foto/354/354624m.jpg
    1840 - 1850
  • /foto/33/33571m.jpg
    1850 - 1900
  • /foto/5413/5413174m.jpg
    1863
  • /foto/398/398160m.jpg
    1880
  • /foto/3911/3911097m.jpg
    1880
  • /foto/257/257878m.jpg
    1881
  • /foto/4371/4371282m.jpg
    1890
  • /foto/3506/3506935m.jpg
    1890 - 1899
  • /foto/444/444532m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/154/154728m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/5476/5476609m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/3576/3576960m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/12/12848m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/35/35474m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/3321/3321851m.jpg
    1895 - 1901
  • /foto/336/336075m.jpg
    1895 - 1904
  • /foto/6580/6580761m.jpg
    1895 - 1904
  • /foto/1/001287m.jpg
    1895 - 1910
  • /foto/3742/3742352m.jpg
    1898
  • /foto/424/424821m.jpg
    1899
  • /foto/5740/5740820m.jpg
    1899
  • /foto/5802/5802140m.jpg
    1899
  • /foto/3482/3482001m.jpg
    1900
  • /foto/4828/4828897m.jpg
    1900
  • /foto/5764/5764293m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/218/218809m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/21/21634m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/433/433042m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/3972/3972210m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/5598/5598981m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/5649/5649037m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/5729/5729444m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/6387/6387351m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/11/11780m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/21/21931m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/363/363210m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/6284/6284604m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/8/8938m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/33/33358m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/5844/5844973m.jpg
    1900 - 1907
  • /foto/3404/3404797m.jpg
    1900 - 1909
  • /foto/206/206030m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3788/3788448m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6157/6157787m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/35/35376m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/243/243929m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/361/361455m.jpg
    1901
  • /foto/3803/3803647m.jpg
    1901
  • /foto/4071/4071521m.jpg
    1901 - 1910
  • /foto/257/257493m.jpg
    1902
  • /foto/347/347657m.jpg
    1902
  • /foto/435/435886m.jpg
    1902
  • /foto/5652/5652802m.jpg
    1902
  • /foto/6481/6481362m.jpg
    1902
  • /foto/281/281988m.jpg
    1903
  • /foto/5097/5097220m.jpg
    1903
  • /foto/5134/5134789m.jpg
    1904
  • /foto/5316/5316803m.jpg
    1904
  • /foto/190/190347m.jpg
    1905
  • /foto/423/423295m.jpg
    1905
  • /foto/5304/5304996m.jpg
    1905
  • /foto/305/305140m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/3443/3443556m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/6424/6424689m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/0/000761m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/34/34025m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/64/64430m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/383/383895m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/389/389989m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/412/412128m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/417/417065m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/423/423317m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/444/444990m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5179/5179447m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5/005797m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/16/16775m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/433/433501m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/3264/3264113m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/3493/3493810m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/163/163333m.jpg
    1905 - 1935
  • /foto/3315/3315183m.jpg
    1906
  • /foto/4368/4368021m.jpg
    1906
  • /foto/363/363679m.jpg
    1906 - 1912
  • /foto/4639/4639546m.jpg
    1907
  • /foto/5331/5331907m.jpg
    1907
  • /foto/5992/5992794m.jpg
    1908
  • /foto/404/404110m.jpg
    1909
  • /foto/0/000766m.jpg
    1910
  • /foto/61/61720m.jpg
    1910
  • /foto/218/218819m.jpg
    1910
  • /foto/6363/6363811m.jpg
    1910
  • /foto/4/004632m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/403/403894m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/410/410273m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/4864/4864921m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/247/247425m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/3781/3781694m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/3973/3973440m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/17/17851m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/33/33041m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3971/3971073m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/5244/5244928m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/37/37932m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/301/301630m.jpg
    1911
  • /foto/4095/4095317m.jpg
    1911
  • /foto/197/197801m.jpg
    1913
  • /foto/429/429772m.jpg
    1913
  • /foto/6568/6568761m.jpg
    1913
  • /foto/4169/4169276m.jpg
    1915 - 1926
  • /foto/132/132499m.jpg
    1916
  • /foto/292/292814m.jpg
    1916
  • /foto/5175/5175679m.jpg
    1916
  • /foto/396/396214m.jpg
    1917
  • /foto/4438/4438118m.jpg
    1917
  • /foto/250/250272m.jpg
    1920
  • /foto/245/245583m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/10/10590m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/215/215691m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4488/4488588m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/3716/3716454m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/46/46095m.jpg
    1920 - 1941
  • /foto/6557/6557995m.jpg
    1923
  • /foto/300/300380m.jpg
    1925 - 1928
  • /foto/4771/4771922m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/4977/4977258m.jpg
    1927
  • /foto/446/446192m.jpg
    1927 - 1930
  • /foto/423/423229m.jpg
    1928 - 1933
  • /foto/59/59567m.jpg
    1930
  • /foto/3882/3882718m.jpg
    1930
  • /foto/4603/4603776m.jpg
    1930
  • /foto/410/410128m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/5638/5638033m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/3/003125m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/12/12887m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/33/33037m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/323/323474m.jpg
    1930 - 1943
  • /foto/25/25595m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/4495/4495788m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/4200/4200854m.jpg
    1932
  • /foto/159/159918m.jpg
    1933
  • /foto/338/338185m.jpg
    1933 - 1942
  • /foto/13/13607m.jpg
    1933 - 1944
  • /foto/36/36520m.jpg
    1935
  • /foto/3398/3398426m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/282/282427m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/355/355310m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3534/3534947m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/424/424351m.jpg
    1935 - 1942
  • /foto/3642/3642904m.jpg
    1936
  • /foto/315/315906m.jpg
    1936 - 1942
  • /foto/440/440783m.jpg
    1937
  • /foto/4117/4117271m.jpg
    1937
  • /foto/6369/6369736m.jpg
    1937
  • /foto/6466/6466402m.jpg
    1938
  • /foto/48/48124m.jpg
    1938
  • /foto/0/000768m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/313/313738m.jpg
    1938 - 1943
  • /foto/401/401815m.jpg
    1938 - 1944
  • /foto/297/297338m.jpg
    1939
  • /foto/3314/3314912m.jpg
    1939
  • /foto/365/365081m.jpg
    1940
  • /foto/3339/3339848m.jpg
    1940
  • /foto/43/43260m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/3866/3866710m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/33/33045m.jpg
    1940 - 1945
  • /foto/430/430567m.jpg
    1941
  • /foto/3776/3776296m.jpg
    1941
  • /foto/3848/3848339m.jpg
    1941
  • /foto/306/306785m.jpg
    1942
  • /foto/6287/6287688m.jpg
    1942
  • /foto/17/17944m.jpg
    1943 - 1944
  • /foto/17/17943m.jpg
    1944
  • /foto/0/000760m.jpg
    1945
  • /foto/0/000773m.jpg
    1945
  • /foto/0/000774m.jpg
    1945
  • /foto/4147/4147618m.jpg
    1945
  • /foto/67/67574m.jpg
    1947
  • /foto/33/33910m.jpg
    1955 - 1963
  • /foto/4051/4051385m.jpg
    1961
  • /foto/102/102954m.jpg
    1961
  • /foto/4051/4051355m.jpg
    1962
  • /foto/446/446093m.jpg
    1964
  • /foto/4459/4459950m.jpg
    1969
  • /foto/3948/3948512m.jpg
    1972
  • /foto/0/000765m.jpg
    1973
  • /foto/251/251769m.jpg
    1974
  • /foto/362/362000m.jpg
    1975
  • /foto/5495/5495651m.jpg
    1976
  • /foto/208/208720m.jpg
    1977
  • /foto/223/223401m.jpg
    1978
  • /foto/241/241434m.jpg
    1979
  • /foto/6607/6607367m.jpg
    1980
  • /foto/443/443264m.jpg
    1983
  • /foto/454/454424m.jpg
    1988
  • /foto/3804/3804908m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/4488/4488981m.jpg
    1991
  • /foto/3/003003m.jpg
    2003
  • /foto/17/17556m.jpg
    2004
  • /foto/41/41668m.jpg
    2005
  • /foto/44/44634m.jpg
    2005
  • /foto/54/54445m.jpg
    2005
  • /foto/56/56953m.jpg
    2005
  • /foto/90/90633m.jpg
    2006
  • /foto/97/97400m.jpg
    2006
  • /foto/106/106178m.jpg
    2006
  • /foto/119/119853m.jpg
    2006
  • /foto/175/175401m.jpg
    2007
  • /foto/149/149817m.jpg
    2007
  • /foto/6241/6241734m.jpg
    2008
  • /foto/227/227374m.jpg
    2008
  • /foto/374/374681m.jpg
    2011
  • /foto/399/399163m.jpg
    2011
  • /foto/3860/3860757m.jpg
    2013
  • /foto/4446/4446573m.jpg
    2014
  • /foto/5409/5409818m.jpg
    2015
  • /foto/5455/5455055m.jpg
    2015
  • /foto/5473/5473988m.jpg
    2015
  • /foto/6071/6071585m.jpg
    2016
  • /foto/6583/6583019m.jpg
    2017

Wrocław lat sześćdziesiątych XX wieku na fotografiach Tomasza Olszewskiego Marzena Smolak , VIA NOVA , Wrocław 2011

Poprzednie: 2010 - 2012 Budowa mostu Wschodniego Strona Główna Następne: 2010 - 2013 Budowa odcinka Siechnice - Łany


maras - Administrator | 2011-05-29 22:07:39
O, Matko Boska!!!!!!!! Leżę i kwiczę....
mietok - Administrator | 2011-05-31 17:41:34
Oby nie za głośno :))))
alsen | 2011-05-29 22:28:24
Porażające zdjęcie, super że trafiło na "hydral"!
alsen | 2011-05-29 22:35:48
ps. Na prawo od narożnej kamienicy przy Legnickiej 21, jest chyba "moja" kamienica...
wopa | 2011-05-30 06:45:35
Faktycznie ta fota powala...
Wincenty Miros | 2011-05-30 08:31:43
Niewiele zostało z tego rejonu miasta ale pojawiła się już nowa zabudowa - Izba wytrzeźwień czyli "żłobek" przy ul. Sokolniczej.
PP - Administrator | 2011-05-30 13:50:00
Lokalizacja tego przybytku miała swoje uzasadnienie m.in. w tym, że wokół placu JPII (wówczas 01.05) funkcjonowało wówczas 5 budek z piwem. Spragniona brać korzystając z przerwy na przesiadkę uzupełniała poziom, co przy dłuższych postojach często skutkowało utratą pionu.
Waclaw Grabkowski | 2011-05-30 21:49:44
:))))
Hanf75 | 2011-06-11 14:50:21
W albumie, pod powyższym zdjęciem błędnie napisano, że jest to "panorama [...] z wieży kościoła św. Barbary.
Wincenty Miros | 2011-06-11 17:30:29
Zdjęcie zostało zrobione prawdopodobnie z dachu budynku u zbiegu ulic Mikołaja i Ruskiej.
Mmaciek - Administrator | 2011-06-11 18:41:09
Dokładnie to z tej
Tadeusz S. | 2011-06-27 23:01:53
Maćku...zaskakujesz nas coraz bardziej...:)))
Mmaciek - Administrator | 2011-06-27 23:37:07
Poczekajcie do połowy lipca, będzie co oglądać ;-))
Virzzz - Administrator | 2011-06-27 23:38:38
Oj będzie... :)
Zagra-Lin | 2015-03-18 01:55:00
Wiatr hula do tego stopnia na Legnickiej, że widać nawet bunkier na Strzegomskim...
wito-Administrator | 2015-03-18 21:27:50
Dobrze widzę ? Majaczy szalet za fontanną i widać stację benzynową pod znacznikiem "Sokolnicza" ?
Wincenty Miros | 2015-03-18 21:50:50
Wito. Dobrze widzisz. Jest szalet i stacja benzynowa. Ja dodam jeszcze do tego dwa słupy ogłoszeniowe i dwa propagandowe.
PP - Administrator | 2015-03-19 00:30:57
Z ciekawostek:
- dwie pętle tramwajowe - wokół stacji benzynowej i po przeciwnej stronie ul. Legnickiej,
- ślad po pomniku Bismarcka
- brak wiadomego dębu