Na prawo stacja kolejki linowej przy kopalni Maria. W tle zabudowania elektrowni miejskiej, torowisko stacji Wałbrzych Towarowy. W tle na prawo wprawne oko zobaczy budynek Harcówki.
Dodał:ragnar° - Data: 2006-04-10 22:26:27
- Odsłon: 9933
Rok 1913
Czy nie jest to fragment kolejki linowej biegnącej kiedyś w stronę "Julii"? Pamiętam , że przebiegała nad ulicą 1-go Maja kilkaset metrów przed "Palestyną".
Oczywiście to kolejka linowa - po lewej stronie doskonale widoczny ciężarowy napinacz liny jezdnej, wózek widoczny na pomoście przemieszcza się po szynie jezdnej - gdyż lina musi zostać skierowana na napinacz.
Przed "Palestyną" biegły swego czasu dwie takie kolejki, jedna to ta na fotografii,druga łączyła kop. "Wałbrzych" z " Maria Schacht" kop. "Tiefbau". Ta druga kolejka pracowała do roku chyba 1960 mimo że kop. "Tiefbau" już dawno była zlikwidowana.
W rejonie ul 1 Maja krzyżowały się trasy obydwu kolejek. Ta biegnąca niżej kończyła swój bieg zaraz poniżej ulicy / wtedy mieściło się tam wysypisko śmieci/ Już wtedy mocno mnie to dziwiło po co te wózki tam jeżdza? Taka sytuacja pokazana jest na starej mapie z roku 1925 oraz na planie miasta z roku 1931. Na obu tych mapach nie pokazano natomiast koleki biegnącej wyżej łączącej "Bahn Schacht" i"Julius Scht.
Mroczan wiesz coś więcej o kopalni Tiefbau? wiem o niej m. in ze była podobno celowo zdewastowana przez niemców w 1945 roku w tym samym roku mieściłsię tam skład żywności dla uchodźców kopalnia była zalana wodą podobno woda wypływała na powierzcnhnie z nadszybia według moich planów z lat 70-tych podziemia kopalni służyły jako magazyn wody kopalni Wałbrzych w latach 80-tych pamiętam jeszcze cokoły po tych 4 charakterystycznych kominach dzisiaj kopalnia można stwierdzić istnieje nadal wysadzona i zarośnięta nawet gruzu nie wywieźli szyb Maria jest drożny dostępny i bardzo niebezpieczny szyb Jan Henryk jest zasypany są ślady po kominach zachowała się stróżówka hala stolarni i z 3 dubynki gospodarcze , to jest to co mniej więcej wiem o niej wiesz coś więcej?
Według mnie to jest końcowy fragment trasy kolejki linowej już na kop. "Julius scht" bowiem na "Bahn Schacht" pomost pod kolejką był posadowiony na znacznej wysokości w stosunku do torów kolejowych.Rację ma Arek twierdząc, że obiekt istnieje tylko że na "Julius Scht".