MENU
Wystawa lotnicza.

Dodał: Tadeusz_3° - Data: 2005-07-05 23:08:11 - Odsłon: 3208
Rok 1959

Wrocławski Salon Lotniczy uroczyście otwarto w dniu 13 września 1959 roku. Podczas inauguracji na lotnisku klubowym zgromadziło sie 200 tysięcy osób. Samo otwarcie zostało porzedzone cywilnymi i wojskowymi pokazami lotniczymi.
b/h/2008

  • /foto/11/11458m.jpg
    1959
  • /foto/44/44924m.jpg
    1959
  • /foto/44/44925m.jpg
    1959
  • /foto/44/44926m.jpg
    1959
  • /foto/179/179722m.jpg
    1959
  • /foto/179/179725m.jpg
    1959
  • /foto/8191/8191534m.jpg
    1959
  • /foto/8191/8191543m.jpg
    1959
  • /foto/36/36255m.jpg
    1959
  • /foto/65/65189m.jpg
    1959
  • /foto/65/65190m.jpg
    1959
  • /foto/65/65191m.jpg
    1959
  • /foto/65/65193m.jpg
    1959
  • /foto/65/65197m.jpg
    1959
  • /foto/65/65201m.jpg
    1959
  • /foto/65/65202m.jpg
    1959
  • /foto/65/65204m.jpg
    1959
  • /foto/65/65206m.jpg
    1959
  • /foto/65/65207m.jpg
    1959

Tadeusz_3°

Poprzednie: 1959 - Wrocławski Salon Lotniczy Strona Główna Następne: Budynek nr 8 (dawny)


Altos | 2005-12-07 01:36:36
W zakładach PZL-Mielec grupa inżynierów-pasjonatów lotnictwa już od początku lat 50.próbowała stworzyć samolot szkolny z możliwością akrobacji. Ich pierwszym projektem był jednomiejscowy samolot akrobacyjny M-1 zaprojektowany po godzinach w czasie wolnym od pracy. PZL M-1 nigdy nie doczekał się budowy prototypu, gdyż Aeroklub PRL preferował konstrukcje dwumiejscowe. W związku z tym zespół konstrukcyjny kierowany przez inż. Stanisława Jachyrę opracował w 1956r.ws™epny projekt oznaczony, jako PZL M-2. Pierwszy prototyp (SP-PAC) zbudowano na przełomie 1957 i `58r. Na oblot musiał czekać jednak kilka miesięcy, gdyż koła i silnik zamówione w Czechosłowacji nie dotarły na czas. PZL M-2 SP-PAC wzbił się w powietrze po raz pierwszy 26 czerwca 1958r. (pilot Tadeusz Gołębiewski) 13 września 1958r. oblatano także drugi prototyp SP-PBA. Próby fabryczne trwały do 18 listopada 1958r. W ich wyniku zmodyfikowano nieco konstrukcję prototypu: wydłużono usterzenie poziome, powiększono wykrój drugiej kabiny, zastosowano specjalną anty-drganiową oponę kółka ogonowego, zmniejszono średnicę (źle dobranego) śmigła do 2,31 m i dokonano poprawek w instalacjach. Ponadto wzmocniono zawieszenie statecznika pionowego i kółka ogonowego. Oba prototypy były prezentowane na wystawach lotniczych: SP-PAC w Warszawie (we wrześniu 1958r.), SP-PBA we Wrocławiu (wrzesień 1959r.).
Altos | 2005-12-07 01:45:36
Pierwszy prototyp SP-PAC trafił do magazynu muzeum lotnictwa w Krakowie, gdzie znajduje się do dziś, drufi M-2 (SP-PBA) stoi jako pomnik w Radomyślu Wielkim. Oto cytat ze strony Piotra Michno: "W miasteczku Radomyśl Wielki leżącym na Podkarpaciu niedaleko Mielca - stolicy Polskiego lotnictwa, stoi na postumencie samolot M-2. Jest to moim zdaniem jeden z najrzadszych samolotów w Polsce. Twierdzę tak ponieważ zbudowano ich tylko 2 (drugi znajduję się w zbiorach muzeum lotnictwa w Krakowie). Samolot M-2 zbudowany w 1956 miał być nowoczesnym samolotem sportowym i treningowym. Jednak jego silnik typu Praga nie nadawał się do tych celów i pracę nad prototypem zawieszono. Prezentowany jako pomnik bohaterskich pilotów ziemi radomyślskiej stanowi wyjątkową osobliwość. SP-PBA to rejestracja cywilna prototypu. Jego dalsza historia opisana jest na: