MENU
Wystawa lotnicza.

Dodał: Tadeusz_3° - Data: 2005-07-05 23:05:47 - Odsłon: 3186
Rok 1959

Wrocławski Salon Lotniczy uroczyście otwarto w dniu 13 września 1959 roku. Podczas inauguracji na lotnisku klubowym zgromadziło sie 200 tysięcy osób. Samo otwarcie zostało porzedzone cywilnymi i wojskowymi pokazami lotniczymi.
b/h/2008

  • /foto/11/11458m.jpg
    1959
  • /foto/44/44924m.jpg
    1959
  • /foto/44/44926m.jpg
    1959
  • /foto/44/44927m.jpg
    1959
  • /foto/179/179722m.jpg
    1959
  • /foto/179/179725m.jpg
    1959
  • /foto/8191/8191534m.jpg
    1959
  • /foto/8191/8191543m.jpg
    1959
  • /foto/36/36255m.jpg
    1959
  • /foto/65/65189m.jpg
    1959
  • /foto/65/65190m.jpg
    1959
  • /foto/65/65191m.jpg
    1959
  • /foto/65/65193m.jpg
    1959
  • /foto/65/65197m.jpg
    1959
  • /foto/65/65201m.jpg
    1959
  • /foto/65/65202m.jpg
    1959
  • /foto/65/65204m.jpg
    1959
  • /foto/65/65206m.jpg
    1959
  • /foto/65/65207m.jpg
    1959

Tadeusz_3°

Poprzednie: 1959 - Wrocławski Salon Lotniczy Strona Główna Następne: 1959 - Wrocławski Salon Lotniczy


Tadeusz R | 2005-12-07 11:16:45
Dobrze jest zacząć w takim wieku
Altos | 2006-02-10 15:02:14
Maszyna przeznaczona była dla uczniów-pilotów zaawansowanych w szkoleniu, którzy ukończyli serię lotów na UT-2 i Jak-18. Jak-11 miał zastąpić dwuosobowe Jaki-9W. Był prosty w konstrukcji i tani w eksploatacji, o osiągach niewiele odbiegających od oryginalnych osiągów myśliwców. Układ i kształt nowego samolotu nawiązywały do rozwiązań konstrukcyjnych rodziny myśliwców Jakowlewa. Kadłub konstrukcją przypominał znany w Polsce samolot Jak-9W, a skrzydło zostało zapożyczone z Jaka-3. Zasadniczą różnicę stanowił silnik gwiazdowy ASz-21 o mocy 700 KM. Mocne podwozie pozwalało na użytkowanie Jaka-11 z lotnisk o nawierzchni trawiastej. Wyposażenie radionawigacyjne umożliwiało wykonywanie lotów w warunkach ograniczonej widoczności, a zastosowane uzbrojenie strzeleckie i bombowe dawało sposobność wykorzystania samolotu do nauki walki powietrznej, nauki strzelania w powietrzu i bombardowania. Zabudowany w kadłubie lotniczy aparat fotograficzny AFA pozwalał na prowadzenie szkolenia w rozpoznaniu lotniczym. Produkcję seryjną samolotów Jak-11 uruchomiono w 1947 r. Do Polski pierwszy egzemplarz został dostarczony w październiku 1949 r. Samolot skierowano do eksploatacji próbnej w OSL Dęblin. Kolejne Jaki-11 otrzymały 1., 2. i 3. PLM – każdy po 4 samoloty. Dalsze dostawy miały miejsce w latach następnych i pod koniec 1955 r. w polskim lotnictwie wojskowym służyło około 100 samolotów Jak-11 produkcji radzieckiej. W sierpniu 1955 r. rozpoczęły się dostawy samolotów C-11 (Jak-11) produkcji czechosłowackiej.
Altos | 2006-02-10 15:15:59
W szkołach lotniczych Jaki-11/C-11 służyły głównie do zaawansowanego szkolenia jako samoloty przejściowe pomiędzy Jakami-18 używanymi do szkolenia podstawowego a odrzutowymi UTMiG-15 i SBLim. W jednostkach bojowych wykorzystywano je do szkolenia i treningu w lotach bez widoczności ziemi, do kontroli umiejętności i wznawiania nawyków po przerwie w lotach oraz do zadań dyspozycyjnych. Samoloty 20. eskadry lotnictwa artyleryjskiego zostały wyposażone w montowany w kadłubie lotniczy aparat fotograficzny. Jaki-11 wykorzystywane były także do zwalczania balonów rozpoznawczych i propagandowych wypuszczanych nad Polskę z Europy Zachodniej. W styczniu 1957 r. samolot Jak-11 pilotowany przez mjr. pil. Zdzisława Plezię posłużył do prób w locie prototypu polskiego celu latającego Gacek-2 opracowanego w Instytucie Naukowo-Badawczym Wojsk Lotniczych w Warszawie (późniejszy ITWL). Samolot Jak-11 po raz pierwszy zademonstrowany został publicznie w czasie pokazów z okazji Święta Lotnictwa na Okęciu 26 sierpnia 1951 r. Do dnia dzisiejszego zachowały się trzy samoloty: w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, w lubuskim Muzeum Wojskowym w Drzonowie k. Zielonej Góry i w Muzeum na poznańskiej Cytadeli. kilka zdjęć tego samolotu na stronie: i w charakterze pomnika: