MENU
wpisz nazwę lub ID...

Dojazd do przystanku Twierdza od strony wschodniej. Widoczna zębatka między szynami oraz wskaźnik dla maszynisty - L - Läutetafel - włączenie dzwonu ostrzegawczego, bądź gwizdawki. Ponad ścianami skalnego wąwozu rozpięty Wiszący Most.

Dodał: moose - Administrator° - Data: 2009-09-19 08:37:10 - Odsłon: 1714
Lata 1928-1930


Wiadukt i wąwóz pod nim powstały ponad 100 lat temu jako część trasy Kolei Sowiogórskiej (Eulengebirgsbahn), łączącej obie strony Gór Sowich, kopalnie Nowej Rudy z zagłębiem włókienniczym Dzierżoniowa, Bielawy i Pieszyc. W 1900r. otwarto pierwszy odcinek trasy (Pieszyce - Srebrna Góra Miasto), zaś w 1902r. odcinek Srebrna Góra - Ścinawka Średnia. Na trasie Srebrna Góra - Nowa Wieś Kłodzka ze względu na duży nachylenie terenu zastosowano unikatowy w skali Śląska system kolejki zębatej. Pomiędzy dwoma szynami (o normalnym rozstawiee) zamontowano trzecią, zębatą szynę, po której poruszało się pędne koło zębate znajdujace się w podwoziu lokomotywy. Wiadukt Wiszący (widoczny na tym zdjęciu ) został przerzucony nad najgłębszym na trasie kolei zębatej wąwozem, by umożliwić przejście z przełęcz Srebrnej w Góry Bardzkie oraz dostęp do znajdujących sie po drugiej stronie wąwozu wapienników. Budowę wiaduktu ukończono w październiku 1903 r. Pod wiaduktem umiejscowiona była stacja Srebrna Góra Twierdza oraz "mijanka" ( bardzo dobrze widoczna na tym zdjęciu ) , na której lokomotywa, pchająca dotychczas wagon pod górę, przemieszczała się na początek składu. Na odcinku zębatym tory wznoszą się nawet o 64,5 m na długości 1 km, lokomotywa pełniła więc również rolę funkcję zabezpieczającą przed oderwaniem się wagonów. Dzięki Kolei Sowiogórskiej Srebrna Góra uzyskała znakomite połączenie kolejowe z miastami Dolnego Śląśka, zaś odcinek zębaty znacznie podniósł atrakcyjność turystyczną miejscowości. Kryzys ekonomiczny po I wojnie światowej spowodował jednak drastyczny spadek rentowności tego odcinka Kolei Sowiogórskiej i w latach 1933-34 odcinek zębaty został rozebrany. Ruch kolejowy nie został tu już nigdy przywrócony, a obecnie odcinkiem d. kolei zębatej przebiegają szlaki turystyczne.

  • /foto/292/292319m.jpg
    1903 - 1904
  • /foto/66/66389m.jpg
    1903 - 1934
  • /foto/3859/3859755m.jpg
    1908
  • /foto/295/295034m.jpg
    1916
  • /foto/308/308408m.jpg
    1924
  • /foto/232/232399m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/4302/4302138m.jpg
    1926
  • /foto/66/66395m.jpg
    1928 - 1930
  • /foto/292/292654m.jpg
    1930 - 1933
  • /foto/380/380509m.jpg
    1938
  • /foto/66/66382m.jpg
    2005
  • /foto/126/126924m.jpg
    2005
  • /foto/126/126925m.jpg
    2005
  • /foto/105/105633m.jpg
    2006
  • /foto/169/169010m.jpg
    2007
  • /foto/297/297860m.jpg
    2009
  • /foto/297/297861m.jpg
    2009
  • /foto/3514/3514627m.jpg
    2010
  • /foto/3524/3524580m.jpg
    2010
  • /foto/393/393155m.jpg
    2011
  • /foto/393/393156m.jpg
    2011
  • /foto/393/393158m.jpg
    2011
  • /foto/393/393161m.jpg
    2011
  • /foto/393/393180m.jpg
    2011
  • /foto/4629/4629920m.jpg
    2014
  • /foto/4768/4768314m.jpg
    2014
  • /foto/4768/4768326m.jpg
    2014
  • /foto/4768/4768334m.jpg
    2014
  • /foto/4770/4770783m.jpg
    2014
  • /foto/5423/5423978m.jpg
    2015
  • /foto/5424/5424004m.jpg
    2015
  • /foto/5424/5424021m.jpg
    2015
  • /foto/6410/6410718m.jpg
    2016
  • /foto/6410/6410800m.jpg
    2016

Adam Pacześniak - zbiory prywatne

Poprzednie: Szyb Klara I,II (nieistniejące) Strona Główna Następne: Wiadukt Srebrnogórski / Most Katarzyny