MENU
wpisz nazwę lub ID...

IS- 2 na Friedrich Wilhelm Strasse, maj 1945 (Zdjęcie z maja nie pochodzi. Czołg który usunięto w styczniu 1946, był przegranym w pojedynku pancernym z niemieckim STuGiem(?)
i został potem wysadzony przez sowieckich saperów, by nie wpaść w ręce wrocławskiego garnizonu.
Być może, miało to miejsce 24 kwietnia w czasie lokalnego ataku 135 Dyw. Piechoty majora Romaszina na Czołg został zniszczony lub uszkodzony w czasie wycofywania.
Jeśli są jakieś inne informacje na ten temat to chętnie dołączę do opisu. Zdjęcie trochę poszerzyłem z prawej strony z innego kadru o gorszej rozdzielczości. Jest też mniejsze na )

Dodał: Kavikvs° - Data: 2009-09-12 14:41:53 - Odsłon: 13123
Rok 1945

Najstarszy odcinek ulicy (od pl. 1. Maja) pokrywa się z biegiem dawnej drogi biegnącej w stronę Brandenburgii i Saksonii. Była to wtedy główna droga Przedmieścia Mikołajskiego. Około XVI w. ulica była luźno zabudowana a po obu jej stronach rozciągały się ogrody. Gwałtowny rozwój nastąpił po zdobyciu Wrocławia przez wojska francuskie na początku XIX wieku. Wtedy zaczęły powstawać pierwsze kamienice. Od lat 70. XIX w. w związku ze zwiększeniem urbanizacji przedmieścia zabudowa została jeszcze bardziej zagęszczona. W XX wieku stanowiły ją już głównie kamienice czynszowe o różnym standardzie. Przy ulicy były to okazałe budynki dla bogatszych zaś oficyny zamieszkiwali głównie biedni pracownicy pobliskich fabryk. Odmienna zabudowa charakteryzowała młodszy odcinek ulicy. Były to głównie budynki z lat 20. w rejonie Szczepina i Popowic.
Omawiając nazwę ulicy trzeba zaznaczyć, że na obecną ul. Legnicką składają się dwie przedwojenne ulice:

- Friedrich-Wilhelm-Str. od pl. Jana Pawła II do pl. Strzegomskiego. Patronem ulicy był król pruski Fryderyk Wilhelm III (1770-1840)

- Frankfurterstr. od pl. Strzegomskiego do ul. Na Ostatnim Groszu. Nazwa pochodziła od miasta Frankfurt nad Odrą, w stronę którego ulica prowadzi. Do ok. 1910 r. ten odcinek był częścią szosy berlińskiej (Berliner Chaussee).

W 1945 r. zabudowa tej szerokiej, reprezentacyjnej ulicy została zrównana z ziemią. Przez rok ulica już na całej długości (od pl. Jana Pawła II do ul. Na Ostatnim Groszu) funkcjonowała pod nazwą ul. Lignickiej. W tym też roku skorygowano nazwę miasta Legnica i od tego czasu obowiązuje obecna nazwa. W latach 70. wzdłuż ulicy wniesiono osiedla bloków z wielkiej płyty.

  • /foto/426/426125m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/3846/3846946m.jpg
    1890 - 1911
  • /foto/318/318060m.jpg
    1890 - 1920
  • /foto/39/39697m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/299/299053m.jpg
    1898
  • /foto/438/438322m.jpg
    1899 - 1900
  • /foto/412/412134m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3454/3454509m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/2/002914m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/113/113991m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/257/257043m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/4168/4168214m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/0/000583m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/443/443028m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/341/341497m.jpg
    1900 - 1925
  • /foto/4090/4090354m.jpg
    1900 - 1925
  • /foto/131/131926m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/244/244213m.jpg
    1901
  • /foto/6481/6481257m.jpg
    1902
  • /foto/305/305594m.jpg
    1903
  • /foto/27/27921m.jpg
    1906
  • /foto/170/170979m.jpg
    1906
  • /foto/4028/4028732m.jpg
    1906
  • /foto/4796/4796219m.jpg
    1906
  • /foto/5707/5707640m.jpg
    1906
  • /foto/11/11829m.jpg
    1906
  • /foto/6503/6503547m.jpg
    1906
  • /foto/5087/5087441m.jpg
    1906
  • /foto/53/53603m.jpg
    1907
  • /foto/436/436164m.jpg
    1907
  • /foto/227/227149m.jpg
    1908
  • /foto/5224/5224412m.jpg
    1910
  • /foto/26/26218m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6/006991m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/86/86109m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/263/263429m.jpg
    1911
  • /foto/6035/6035466m.jpg
    1911
  • /foto/6/006492m.jpg
    1912
  • /foto/6/006543m.jpg
    1912
  • /foto/40/40330m.jpg
    1912
  • /foto/150/150666m.jpg
    1912
  • /foto/6067/6067946m.jpg
    1913
  • /foto/3893/3893616m.jpg
    1913 - 1925
  • /foto/4632/4632565m.jpg
    1914
  • /foto/439/439555m.jpg
    1916
  • /foto/247/247427m.jpg
    1918 - 1927
  • /foto/354/354100m.jpg
    1918 - 1927
  • /foto/21/21687m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/66/66315m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/252/252419m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/439/439996m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/3875/3875711m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/60/60945m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/6545/6545656m.jpg
    1923
  • /foto/6552/6552278m.jpg
    1923
  • /foto/6443/6443253m.jpg
    1924
  • /foto/6629/6629460m.jpg
    1924
  • /foto/6629/6629667m.jpg
    1924
  • /foto/3973/3973413m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/4619/4619044m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/16/16473m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/5473/5473989m.jpg
    1926
  • /foto/117/117336m.jpg
    1927
  • /foto/421/421640m.jpg
    1927 - 1935
  • /foto/324/324152m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/415/415609m.jpg
    1931
  • /foto/363/363967m.jpg
    1932 - 1934
  • /foto/152/152350m.jpg
    1935
  • /foto/6594/6594478m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/6600/6600205m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/429/429363m.jpg
    1935 - 1944
  • /foto/5389/5389736m.jpg
    1936
  • /foto/432/432506m.jpg
    1938
  • /foto/4023/4023254m.jpg
    1938
  • /foto/4023/4023274m.jpg
    1938
  • /foto/4023/4023469m.jpg
    1938
  • /foto/4024/4024127m.jpg
    1938
  • /foto/48/48125m.jpg
    1938
  • /foto/48/48126m.jpg
    1938
  • /foto/1/001407m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/4206/4206307m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/4252/4252436m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/321/321014m.jpg
    1938 - 1943
  • /foto/9/9856m.jpg
    1938 - 1944
  • /foto/281/281786m.jpg
    1940
  • /foto/3515/3515621m.jpg
    1940
  • /foto/6504/6504347m.jpg
    1940
  • /foto/3503/3503161m.jpg
    1941
  • /foto/62/62387m.jpg
    1943
  • /foto/4186/4186111m.jpg
    1945
  • /foto/0/000510m.jpg
    1945
  • /foto/0/000584m.jpg
    1945
  • /foto/0/000773m.jpg
    1945
  • /foto/1/001008m.jpg
    1945
  • /foto/10/10810m.jpg
    1945
  • /foto/24/24937m.jpg
    1945
  • /foto/24/24996m.jpg
    1945
  • /foto/24/24998m.jpg
    1945
  • /foto/41/41091m.jpg
    1945
  • /foto/199/199903m.jpg
    1945
  • /foto/4675/4675032m.jpg
    1945
  • /foto/4772/4772590m.jpg
    1945
  • /foto/5442/5442946m.jpg
    1945
  • /foto/5442/5442962m.jpg
    1945
  • /foto/48/48179m.jpg
    1945
  • /foto/25/25701m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/4674/4674544m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/422/422832m.jpg
    1945 - 1949
  • /foto/4674/4674926m.jpg
    1945 - 1949
  • /foto/32/32638m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/4774/4774533m.jpg
    1954
  • /foto/8/8715m.jpg
    1955 - 1960
  • /foto/6517/6517700m.jpg
    1960
  • /foto/390/390265m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/4045/4045163m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/42/42450m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/4556/4556029m.jpg
    1969
  • /foto/70/70144m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/4877/4877416m.jpg
    1970
  • /foto/45/45315m.jpg
    1970 - 1971
  • /foto/25/25472m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/349/349519m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/2/002266m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/218/218685m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/257/257454m.jpg
    1971 - 1972
  • /foto/257/257456m.jpg
    1971 - 1972
  • /foto/257/257511m.jpg
    1972
  • /foto/25/25981m.jpg
    1973
  • /foto/162/162651m.jpg
    1973
  • /foto/5495/5495652m.jpg
    1976
  • /foto/5495/5495656m.jpg
    1976
  • /foto/255/255687m.jpg
    1976 - 1977
  • /foto/313/313248m.jpg
    1980 - 1982
  • /foto/5352/5352399m.jpg
    1980 - 2000
  • /foto/373/373257m.jpg
    1982
  • /foto/110/110960m.jpg
    1983 - 1986
  • /foto/61/61400m.jpg
    1984
  • /foto/268/268962m.jpg
    1984
  • /foto/110/110222m.jpg
    1985
  • /foto/6206/6206802m.jpg
    1985 - 1989
  • /foto/384/384774m.jpg
    1990 - 1999
  • /foto/4488/4488969m.jpg
    1991
  • /foto/4488/4488974m.jpg
    1991
  • /foto/4488/4488977m.jpg
    1991
  • /foto/6206/6206709m.jpg
    1992 - 1995
  • /foto/52/52521m.jpg
    1994
  • /foto/32/32404m.jpg
    1997
  • /foto/32/32405m.jpg
    1997
  • /foto/32/32406m.jpg
    1997
  • /foto/121/121375m.jpg
    1997
  • /foto/179/179764m.jpg
    1997
  • /foto/62/62537m.jpg
    1997
  • /foto/221/221489m.jpg
    1997
  • /foto/383/383303m.jpg
    2000
  • /foto/382/382726m.jpg
    2001
  • /foto/383/383507m.jpg
    2001
  • /foto/384/384867m.jpg
    2003
  • /foto/6/006676m.jpg
    2003
  • /foto/6/006327m.jpg
    2004
  • /foto/6/006529m.jpg
    2004
  • /foto/17/17536m.jpg
    2004
  • /foto/17/17542m.jpg
    2004
  • /foto/27/27180m.jpg
    2004
  • /foto/33/33024m.jpg
    2005
  • /foto/33/33628m.jpg
    2005
  • /foto/208/208557m.jpg
    2005
  • /foto/36/36949m.jpg
    2005
  • /foto/36/36950m.jpg
    2005
  • /foto/41/41402m.jpg
    2005
  • /foto/42/42938m.jpg
    2005
  • /foto/61/61092m.jpg
    2005
  • /foto/61/61093m.jpg
    2005
  • /foto/44/44668m.jpg
    2005
  • /foto/51/51169m.jpg
    2005
  • /foto/89/89542m.jpg
    2006
  • /foto/171/171758m.jpg
    2006
  • /foto/171/171767m.jpg
    2006
  • /foto/112/112840m.jpg
    2006
  • /foto/135/135421m.jpg
    2007
  • /foto/4483/4483065m.jpg
    2007
  • /foto/6294/6294247m.jpg
    2007
  • /foto/195/195921m.jpg
    2008
  • /foto/243/243642m.jpg
    2008
  • /foto/239/239310m.jpg
    2008
  • /foto/4276/4276170m.jpg
    2009
  • /foto/281/281705m.jpg
    2009
  • /foto/281/281706m.jpg
    2009
  • /foto/302/302494m.jpg
    2009
  • /foto/359/359136m.jpg
    2010
  • /foto/359/359142m.jpg
    2010
  • /foto/379/379816m.jpg
    2011
  • /foto/384/384860m.jpg
    2011
  • /foto/382/382306m.jpg
    2011
  • /foto/426/426953m.jpg
    2011
  • /foto/428/428597m.jpg
    2011
  • /foto/431/431434m.jpg
    2012
  • /foto/431/431445m.jpg
    2012
  • /foto/431/431603m.jpg
    2012
  • /foto/432/432218m.jpg
    2012
  • /foto/3247/3247479m.jpg
    2012
  • /foto/3247/3247481m.jpg
    2012
  • /foto/3388/3388562m.jpg
    2012
  • /foto/3430/3430787m.jpg
    2012
  • /foto/4206/4206308m.jpg
    2013
  • /foto/3901/3901792m.jpg
    2013
  • /foto/4496/4496230m.jpg
    2014
  • /foto/4621/4621186m.jpg
    2014
  • /foto/4625/4625827m.jpg
    2014
  • /foto/4621/4621318m.jpg
    2014
  • /foto/4614/4614320m.jpg
    2014
  • /foto/4625/4625525m.jpg
    2014
  • /foto/4637/4637290m.jpg
    2014
  • /foto/4651/4651743m.jpg
    2014
  • /foto/4673/4673156m.jpg
    2014
  • /foto/4659/4659381m.jpg
    2014
  • /foto/4711/4711026m.jpg
    2014
  • /foto/4730/4730140m.jpg
    2014
  • /foto/4874/4874243m.jpg
    2014
  • /foto/5373/5373706m.jpg
    2015
  • /foto/5373/5373709m.jpg
    2015
  • /foto/5456/5456789m.jpg
    2015
  • /foto/5456/5456805m.jpg
    2015
  • /foto/5565/5565133m.jpg
    2015
  • /foto/5667/5667249m.jpg
    2015
  • /foto/5667/5667250m.jpg
    2015
  • /foto/6248/6248462m.jpg
    2015
  • /foto/5796/5796505m.jpg
    2015
  • /foto/6025/6025050m.jpg
    2016
  • /foto/6070/6070498m.jpg
    2016
  • /foto/6103/6103585m.jpg
    2016
  • /foto/6109/6109914m.jpg
    2016
  • /foto/6609/6609762m.jpg
    2017
  • /foto/6666/6666296m.jpg
    2017

Portret miasta środkowoeuropejskiego Norman Davies i Roger Moorhouse , Wydawnictwo Znak i Zakład im. Ossolińskich , Kraków 2003

Poprzednie: Dom Towarowy (dawny) Strona Główna Następne: Zdjęcia niezidentyfikowane


Hanf75 | 2009-09-17 16:54:20
Dzięki za powiększone zdjecie. Po przyjrzeniu wydaje mi się, że widoczne są dziury po trafieniach: pierwsza na pancerzu wieży tuż koło numeru taktycznego, druga natomiast w kadłubie nad pierwszym kołem podtrzymującym. Ponadto z układu prawej gąsienicy wnioskuję, że pojazd w momencie trafienia mógł być w ruchu do przodu lub w trakcie skrętu w lewo.
Kavikvs | 2009-09-17 20:22:15
Czołg na pewno nie jechał do przodu, mógł skręcać w prawo lub jechać do tyłu. Gdyby było inaczej, gąsienica ułożyła by się inaczej. Dziura w wieżyczce nie jest efektem trafienia tylko lufcikiem wizjera, zamykanym metalowym korkiem przymocowanym do wnętrza łańcuchem ( - tak wygląda z wciągniętym korkiem)
tadpole | 2009-09-20 17:43:06
Kosciol po lewej ?
esski | 2009-09-20 17:48:07
Alez to oczywiste. sw Pawel niestety nie mial zbyt wiele szczescia. Ledwie 33 lata zycia....
Hanf75 | 2010-01-21 17:13:23
Spójrzcie na tę fotografię
zuf - Administrator | 2010-01-21 17:22:51
To samo miejsce i ten sam czołg. Tylko gąsienice inaczej leżą.
wito-Administrator | 2012-08-01 17:22:13
Po kapitulacji FB naciągnęli mu gąsienicę ?
wito-Administrator | 2010-01-21 17:34:18
Klasa wykopek. Wg opisu na ruskim zdjęciu 7 maja 45 czołg tam stał.
Hanf75 | 2010-01-22 14:08:13
Ten fotogram przedstawia tę samą trójkę co powyżej plus stopnie, nazwiska i jednostkę. . Nie wiem czy dobrze kombinuję ale wydaje mi się, że zdjęcie wykonano pod mostem Szczytnickim.
wito-Administrator | 2010-01-22 17:18:23
Most Szczytnicki. Maj 1945 r. Od lewej majorzy z 396-go sp (pułk saperów ? ) Gołub, Nawarow i Sawczenko. T rudno odczytać, pisane po "spircie" lub w samochodzie :) Tu też mjr Sawczenko "w gorodie Brieslau"
Hanf75 | 2010-01-23 17:39:48
Litery s.p. to skrót od striełkowogo połka ( pułku strzeleckiego). A chodzi o 396 pułk, 135 "Krakowskiej" dywizji strzeleckiej.
wito-Administrator | 2011-07-30 19:04:24
Czołg IS-2 nr 537 liejtnanta B.I. Diegtiariewa, z 87-Samodzielnego Gward. Pułku Panc. stoi na Striegauer Plac (pl. Strzegomski). Czołg znany z fotografii Anatolija Jegorowa Od 1-7 kwietnia pułk w składzie pięciu IS-2 wspierał piechotę 112-tej i 359-tej Dyw. Strzelców w płd-zach części Breslau. Przez trzy dni walk wojska sowieckie zdobyły tylko kilka kwartałów. Bardziej aktywnych akcji pułk nie prowadził. (Czołg to wczesny model IS-2 ze szczególnym okienkiem dla mechanika). Fot. Krystyna Gorazdowska. Советский танк ИС-2 №537 лейтенанта Б.И. Дегтярева из состава 87-го отдельного гвардейского тяжелого танкового полка, подбитый у Штригауер-плац (Striegauer Platz) в немецком городе Бреслау (ныне Вроцлав, Польша). Танк известен по фотографии Анатолия Егорова «Музыкальный момент». С 1 по 7 апреля полк в составе 5 танков ИС-2 поддерживал пехоту 112-й и 359-й стрелковых дивизий в юго-западной части города. За 7 дней боев советские войска продвинулись только на несколько кварталов. Больше активных действий танковый полк не вел. ИС-2 на фото — из первых выпусков, со смотровым «люком-пробкой» механика-водителя.
wito-Administrator | 2011-07-30 19:05:33
Na waralbum. ru jako autorka fotografii Krystyna Gorazdowska.
Trockey | 2012-08-02 13:06:43
Również jestem ciekawy jak ten czołg został zniszczony. Otwór w wieży - to wizjer. Otwór nad kołami - też nie bardzo pasuje na - tam ten czołg nie ma "kadłuba" - tylko coś w rodzaju narzędzi czy szczątków. Co do prognozowania ruchu na podstawie gąsienic - tutaj też byłbym ostrożny: gąsienice łatwo "rozpiąć" - wystarczy wyciągnąć z niej szpilkę i gąsienica się rozjeżdża - było częste podczas zabaw koło wraku już po wojnie. Czołg generalnie wygląda na spalony, pytanie o przyczynę: trafienie pociskiem? trafienie butelkami z benzyną? Panzerfaust? A może usterka i samozapłon?
Hanf75 | 2015-05-06 04:47:55
70 lat temu... .
maras - Administrator | 2015-05-06 16:01:36
Założyłem oddzielne źródło dla tych fantastycznych zdjęć i dodałem na stronę. Dziękuję Hanfie :)) Teraz trzeba spróbować zidentyfikować miejsca :)
zonia | 2015-05-06 12:27:30
arkadoo - Administrator | 2015-05-06 12:56:52
"Rozbity czołg IS-2 z 87 Gwardyjskiego Pułku Ciężkich Czołgów na placu Strzegomskim we Wrocławiu. Dowódcą wozu #537 był porucznik B.I. Diegtiariew. Nazwisk załogi nie było w spisach poległych, więc należy przypuszczać, że udało im się opuścić zniszczony czołg." za Pancerne Wraki w Polsce na fb