MENU
wpisz nazwę lub ID...

-Z "Karkonoszem" przez śnieg i lód - fotografia z wydawnictwa (artykułu?) z 1938 r. pokazująca z jakimi warunkami muszą mierzyć się kolejarze na najwyżej położonym odcinku Kolei Doliny Kamiennej. Na zdjęciu przekop skalny zaraz za przystankiem Tkacze w kierunku Tunelu Izerskiego Zdjęcia: Dziersk, ze zbiorów Hirschberger Heimatstube w Alfeld - skan dzięki uprzejmości Arno Kaspera - dziękuję.

Dodał: moose (administrator)° - Data: 2017-03-18 20:23:21 - Odsłon: 159
Rok 1938

Aparat: Canon CanoScan LiDE 120  

Linię budowano etapami. Prace przy budowie odcinka Jelenia Góra - Cieplice rozpoczęto w 1888 roku, a oddano do użytku 1 sierpnia 1891 roku. Ponieważ dalej trasa linii była łatwa, linia do Piechowic była gotowa już w grudniu. Dalej charakter linii jest typowo górski. Duże pochylenia, ostre łuki, oraz drążenie dwóch tuneli. Pierwszy o dł. 145 m między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną. Drugi o dł. 260 m za dawną stacją Tkacze a przed Mostem Izerskim. Ostatecznie oddanie całego odcinka do granicy Czech nastąpiło 25 czerwca 1902 roku. Elektryfikację linii rozpoczęto w 1914 roku, a zakończono 15 lutego 1923 roku. Trakcja el. istniała do lipca 1945 roku, kiedy to Sowieci zdjęli przewody i wywieźli do Rosji. Ponownie linię zelektryfikowano dopiero 30.09.1987 roku. Przed wojną obsługę linii prowadziły jednostki trakcyjne ET89. Do Szklarskiej Poręby Huty przyjeżdżał pociąg złożony z dwóch wagonów silnikowych i ośmiu wagonów pasażerskich. Tu pociąg rozłączano i do Czech jechał tylko jeden wagon silnikowy. Na linii do granicy państwowej było 10 stacji, 1 przystanek, 1 mijanka i 3 bocznice (Papiernia , Karelma w Piechowicach Dln., oraz Celwiskoza ). W roku 1958 po regulacji granicy państwowej stacja Tkacze przeszła do Czech i nosi nazwę Harrachov. Po rozbudowie zakładów Celwiskoza, linię przebudowano obchodząc zakład bokiem. Powstał tam wtedy przystanek Celwiskoza oraz następny JG Orle przy nowo wybudowanym osiedlu. Powstała też kolejna bocznica kamieniołomu przed Jakuszycami o nazwie Czerwony Potok. W 1945 roku pociągi towarowe docierały aż do Jakuszyc. W 1962 roku zamknięto odcinek Szklarska Poręba Górna - Harrachov dla ruchu osobowego. Odcinek ten został przekazany w 2009 roku samorządowi, który w latach 2009-2010 przeprowadził odbudowę nieużywanego od kilkudziesięciu lat odcinka. Ponowne uruchomienie odcinka granicznego, choć nie bez problemów nastąpiło 3 lipca 2010 r. Tutaj (autor Pt4794) film z zimowego przejazdu wyremontowanym odcinkiem linii. W 2012 r. rozpoczęła się modernizacja górskiej części linii nr 311 na odcinku z Piechowic do Szklarskiej Poręby Górnej. Pod koniec września 2012 r. zawieszono komunikację kolejową z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby Górnej. Odcinek graniczny z Kořenova do Szklarskiej Poręby Górnej pozostał w obsłudze czeskiego przewoźnika VIAMONT. Modernizacja miała się pierwotnie zamknąć do sierpnia 2013 r., ostatecznie linię otwarto 16 listopada 2013 r. (moose, za J. Szczypińskim)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) i bocznic liczony formalnie od dawnego posterunku odgałęźnego Dębowa Góra przy wiadukcie na Bobrze, niemiecki kilometraż (w nawiasie) liczony był od Jeleniej Góry). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą:
- , Jelenia Góra, st., km -3,124 (km 0,00)
....
- , Dębowa Góra, podg., km 0,031 (km 3,50)
- , Jelenia Góra Zachodnia, st., km 1,101 (km 4,58)
- , Nastawnia JGZ/ Celwiskoza bocznica, bszl., km 1,652
- , Jelenia Góra Celwiskoza, d. po., km 2,158 (km 6,35)
- , Jelenia Góra Cieplice, po., km 5,290 (km 8,68)
- , Jelenia Góra Orle, po., km 7,636
- , Jelenia Góra Sobieszów, st., km 9,261 (km 12,66)
- Bocznica szlakowa nr 322 "Karelma", bszl., km 11,206
- , Piechowice Dolne, p.o., km 11,582 (km 14,98)
- Bocznica szlakowa nr 324 "Papiernia", bszl., km 11,750
- , Piechowice, st., km 13,316 (km 16,71)
- , Górzyniec, po., km 17,282 (km 20,68)
- , Kopaniec (Zalesie), d. mijanka, km 19,460 (km 22,47)
- , Tunel pod Zbójnickimi Skałami, km 22,200:km 22,345
- , Szklarska Poręba Dolna, po., km 22,801 (km 26,20)
- , Szklarska Poręba Średnia, po., km 25,889 (km 29,28)
- , Szklarska Poręba Górna, st., km 28,438 (km 31,87)
- ,Szklarska Poręba JKSM, bszl., km 29,111
- , Szklarska Poręba Huta, po., km 30,905 (km 34,29)
- , Czerwony Potok, bszl., km 34,394 (km 37,786)
- , Jakuszyce, po., km 37,111 (km 40,58)
- , Nowy Świat, mijanka, km 42,100 (km 45,60)
- granica państwa, km 42,997 (km 49,98)
- , Harrachov / Tkacze, po., km 44,300 (km 47,70)
- , Tunel Izerski, km 45,500
- , Kořenov, st., km 48,900 (km 52,40)

  • /foto/390/390096m.jpg
    1900
  • /foto/258/258997m.jpg
    1902
  • /foto/6019/6019739m.jpg
    1902
  • /foto/339/339891m.jpg
    1902
  • /foto/3491/3491915m.jpg
    1902 - 1904
  • /foto/311/311984m.jpg
    1902 - 1905
  • /foto/3209/3209658m.jpg
    1902 - 1945
  • /foto/5875/5875292m.jpg
    1905
  • /foto/6335/6335032m.jpg
    1905
  • /foto/6543/6543443m.jpg
    1905
  • /foto/6640/6640812m.jpg
    1905
  • /foto/298/298062m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/368/368291m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/301/301115m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/450/450265m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/135/135473m.jpg
    1910 - 1926
  • /foto/340/340065m.jpg
    1914 - 1915
  • /foto/421/421850m.jpg
    1914 - 1922
  • /foto/18/18782m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/94/94905m.jpg
    1920
  • /foto/255/255511m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/255/255878m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/318/318746m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/394/394992m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/421/421873m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/3651/3651084m.jpg
    1923 - 1935
  • /foto/23/23269m.jpg
    1925
  • /foto/313/313730m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/345/345702m.jpg
    1927 - 1929
  • /foto/61/61813m.jpg
    1927 - 1933
  • /foto/377/377031m.jpg
    1927 - 1934
  • /foto/3379/3379034m.jpg
    1928
  • /foto/23/23272m.jpg
    1930
  • /foto/242/242304m.jpg
    1930
  • /foto/338/338548m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/35/35488m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/352/352105m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/352/352446m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/5548/5548757m.jpg
    1932
  • /foto/54/54960m.jpg
    1933
  • /foto/6322/6322964m.jpg
    1934
  • /foto/340/340130m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/258/258488m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/339/339151m.jpg
    1934 - 1941
  • /foto/3860/3860806m.jpg
    1935 - 1936
  • /foto/378/378043m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/3441/3441669m.jpg
    1936
  • /foto/6553/6553197m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/5481/5481120m.jpg
    1937
  • /foto/54/54959m.jpg
    1938
  • /foto/6543/6543414m.jpg
    1938
  • /foto/6543/6543415m.jpg
    1938
  • /foto/384/384171m.jpg
    1941
  • /foto/375/375413m.jpg
    1942
  • /foto/6540/6540082m.jpg
    1944
  • /foto/6540/6540516m.jpg
    1944
  • /foto/6540/6540517m.jpg
    1944
  • /foto/6541/6541155m.jpg
    1944
  • /foto/6541/6541156m.jpg
    1944
  • /foto/6540/6540029m.jpg
    1944
  • /foto/6153/6153409m.jpg
    1946
  • /foto/3657/3657631m.jpg
    1960
  • /foto/3487/3487983m.jpg
    1965
  • /foto/4788/4788377m.jpg
    1969
  • /foto/411/411942m.jpg
    1981
  • /foto/3530/3530083m.jpg
    1991 - 1998
  • /foto/3530/3530032m.jpg
    1997 - 1998
  • /foto/6447/6447349m.jpg
    1999
  • /foto/5211/5211586m.jpg
    2005
  • /foto/30/30311m.jpg
    2005
  • /foto/47/47901m.jpg
    2005
  • /foto/47/47897m.jpg
    2005
  • /foto/47/47903m.jpg
    2005
  • /foto/6121/6121411m.jpg
    2006
  • /foto/341/341881m.jpg
    2008
  • /foto/370/370633m.jpg
    2011
  • /foto/371/371608m.jpg
    2011
  • /foto/404/404640m.jpg
    2011
  • /foto/405/405932m.jpg
    2011
  • /foto/446/446722m.jpg
    2012
  • /foto/447/447458m.jpg
    2012
  • /foto/447/447992m.jpg
    2012
  • /foto/4354/4354714m.jpg
    2012
  • /foto/4354/4354728m.jpg
    2012
  • /foto/3276/3276513m.jpg
    2012
  • /foto/3276/3276525m.jpg
    2012
  • /foto/3607/3607208m.jpg
    2012
  • /foto/3911/3911604m.jpg
    2013
  • /foto/3939/3939477m.jpg
    2013
  • /foto/4137/4137540m.jpg
    2013
  • /foto/4224/4224513m.jpg
    2013
  • /foto/4224/4224529m.jpg
    2013
  • /foto/4231/4231852m.jpg
    2013
  • /foto/5381/5381095m.jpg
    2015
  • /foto/5382/5382232m.jpg
    2015
  • /foto/5382/5382275m.jpg
    2015
  • /foto/6228/6228438m.jpg
    2016
  • /foto/6299/6299633m.jpg
    2016

Sammlung/Collection/Kolekcja Arno Kasper

Poprzednie: Przystanek kolejowy Harrachov / Zastávka Harrachov
d. przystanek kolejowy Tkacze (1945-1958)
Strona Główna Następne: Sala Balowa