MENU
wpisz nazwę lub ID...

Widok na budynek dużej stacji węzłowej Jerzmanice-Zdrój - dziś stacja nie pełni już takiej roli jak dawniej, ale ogrom ilości torów i wyjazdów ze stacji przypomina o jej dawnej roli.

Dodał: Adrian Henszel° - Data: 2017-03-05 12:15:05 - Odsłon: 43
03 marca 2017


Stacja węzłowa w km 24,276 linii nr 284 Legnica-Pobiedna oraz końcowa dla linii Marciszów - Jerzmanice Zdrój (nr 312 w instrukcji D-29) i początkowa dla linii Jerzmanice Zdrój - Wilków Złotoryjski (nr 342). Stacja do 1945 roku nazywała się Bad Hermsdorf. Przedwojenny kilometraż na linii do Marciszowa był liczony od Berlina (!), a Jerzmanice były na km 319,60. Kolej dotarła do Jerzmanic 16.09.1895, 10 lat po doprowadzeniu jej do Złotoryi. Dalej linię poprowadzono do Świerzawy. Dnia 15.05.1896 roku Jerzmanice Zdrój stały się stacją węzłową po oddaniu do użytku odcinka z Nowej Wsi Grodziskiej (trasa Lwówek Śląski - Nowa Wieś Grodziska była gotowa 1.12.1895). W dniu 18.05.1951 roku uruchomiono po 2 latach budowy linię Jerzmanice Zdrój - Wilków Złotoryjski (7 km), na której w latach 1952-57 prowadzono przewozy pasażerskie. Linia do Wilkowa wybudowana została dla transportu rudy miedzi z kopalni Lena uruchomionej w 1939 r. Linia ta posiada największe nachylenie wzniesienia wśród czynnych linii w Polce (40,9 promila). W przeszłości zdarzały się na niej wypadki, a dzisiaj obsługiwana jest tylko przez wpychanie wagonów. Stacja Jerzmanice została zelektryfikowana w 1988 r. (odcinek Legnica - Jerzmanice - Krzeniów) dla potrzeb obsługi ciężkich składów z bazaltem. Sama stacja rozbudowana była już przed wojną - 8 torów przed dworcem. Po budowie linii do Wilkowa liczba torów zwiększyła się do 11 plus 2 żeberka przy placu ładunkowym.
Ruch pasażerski zaczęto ograniczać od przełomu lat 50. i 60. - zaczęto od likwidacji pociągów do Wilkowa, których było już w rozkładzie 1960/61. W roku 1991 zawieszono przewozy osobowe do Lwówka Śląskiego. Linia do Marciszowa przez Jerzmanice Zdrój także zamknięta - ostatnie pociągi odjechały w maju 1995 roku. Po elektryfikacji nie prowadzono bezpośrednich pociągów na linii Legnica - Marciszów, tylko w Jerzmanicach pasażerowie przesiadali się z EZT do pociągu z trakcją spalinową. Stacja odnotowała krótkotrwałą reaktywację połączeń na przełomie 2008/2009, która okazała się niepowodzeniem. Na odcinku do Krzeniowa prowadzony jest intensywny ruch towarowy na potrzeby kamieniołomów w Wilkowie (bocznica Krzeniów - Wilków). Budynek dworca w Jerzmanicach pełni obecnie funkcję podrzędnej placówki PKP Cargo oraz mieszkalną. Nastawnia JZ1 wygląda na obsadzoną okresowo. Stacja posiada czynne semafory kształtowe, perony zarośnięte - ogólnie smutny widok, szczególnie w kontekście wielkości stacji. (moose - różne źródła)

  • /foto/96/96136m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/337/337503m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/3760/3760222m.jpg
    1895 - 1905
  • /foto/5924/5924654m.jpg
    1897 - 1899
  • /foto/4983/4983033m.jpg
    1898
  • /foto/6031/6031577m.jpg
    1898
  • /foto/3932/3932636m.jpg
    1899
  • /foto/237/237218m.jpg
    1900
  • /foto/337/337512m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/322/322611m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/5152/5152049m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/4846/4846306m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/286/286502m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/5635/5635938m.jpg
    1901
  • /foto/337/337513m.jpg
    1904
  • /foto/5016/5016125m.jpg
    1904
  • /foto/5565/5565079m.jpg
    1904
  • /foto/3648/3648391m.jpg
    1904 - 1925
  • /foto/5129/5129166m.jpg
    1905
  • /foto/409/409520m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/5128/5128963m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/5420/5420406m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/5448/5448540m.jpg
    1906
  • /foto/4473/4473899m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/227/227727m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/3453/3453639m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/5179/5179992m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/384/384918m.jpg
    1911
  • /foto/337/337509m.jpg
    1912
  • /foto/337/337510m.jpg
    1912
  • /foto/6395/6395181m.jpg
    1913
  • /foto/438/438504m.jpg
    1915
  • /foto/5142/5142485m.jpg
    1915
  • /foto/6348/6348007m.jpg
    1915
  • /foto/5018/5018989m.jpg
    1915 - 1930
  • /foto/337/337508m.jpg
    1917
  • /foto/3416/3416055m.jpg
    1918 - 1925
  • /foto/6016/6016169m.jpg
    1919
  • /foto/5992/5992847m.jpg
    1920
  • /foto/6526/6526899m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/4765/4765253m.jpg
    1920 - 1926
  • /foto/5546/5546360m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/189/189225m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/3311/3311263m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/6506/6506002m.jpg
    1923
  • /foto/4557/4557026m.jpg
    1924
  • /foto/3454/3454259m.jpg
    1925
  • /foto/452/452424m.jpg
    1928
  • /foto/337/337485m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/5524/5524266m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3504/3504727m.jpg
    1932
  • /foto/5656/5656568m.jpg
    1937
  • /foto/6456/6456082m.jpg
    1937
  • /foto/5979/5979577m.jpg
    1938
  • /foto/337/337495m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/337/337334m.jpg
    1939 - 1941
  • /foto/354/354503m.jpg
    1941
  • /foto/17/17627m.jpg
    2004
  • /foto/17/17629m.jpg
    2004
  • /foto/17/17630m.jpg
    2004
  • /foto/17/17631m.jpg
    2004
  • /foto/127/127180m.jpg
    2006
  • /foto/127/127181m.jpg
    2006
  • /foto/127/127182m.jpg
    2006
  • /foto/127/127183m.jpg
    2006
  • /foto/127/127184m.jpg
    2006
  • /foto/127/127188m.jpg
    2006
  • /foto/127/127332m.jpg
    2006
  • /foto/231/231974m.jpg
    2008
  • /foto/231/231973m.jpg
    2008
  • /foto/287/287759m.jpg
    2009
  • /foto/287/287760m.jpg
    2009
  • /foto/287/287761m.jpg
    2009
  • /foto/287/287763m.jpg
    2009
  • /foto/336/336393m.jpg
    2010
  • /foto/341/341950m.jpg
    2010
  • /foto/405/405521m.jpg
    2011
  • /foto/3815/3815849m.jpg
    2013
  • /foto/3824/3824954m.jpg
    2013
  • /foto/5027/5027901m.jpg
    2014
  • /foto/5027/5027905m.jpg
    2014

Adrian Henszel°

Poprzednie: Przystanek kolejowy Pielgrzymka (nieczynny) Strona Główna Następne: Wiadukt kolejowy w ruinie (linia 322 / Radochów - Ugór)