MENU
wpisz nazwę lub ID...

Drewniany most zwodzony nad kanałem portowym w Nowej Soli

Dodał: t.ziemlicki@wp.pl° - Data: 2017-02-25 19:37:01 - Odsłon: 51
Rok 1916

Data: 2017:02:25 19:23:41  


Wybudowany w 1927 r. stalowy most podnoszony zastąpił wcześniejszy drewniany most dwuklapowy. Ze względu na zastosowane podczas budowy mostu w Nowej Soli rozwiązania konstrukcyjne obiekt ten zaliczyć należy do jednych z najcenniejszych zabytków techniki nie tylko w skali kraju.
Obiekt reprezentuje typ budownictwa mostowego i myśl techniczną I poł. XX w., prezentując oryginalne rozwiązania techniczne dostosowane do specyficznych warunków terenowych. Zastosowany przez projektantów (firma Beuchelt z Zielonej Góry) układ konstrukcyjny mostu jest oryginalny i niepowtarzalny (m.in. zastosowanie 4 przeciwwag i unoszonego przęsła).
Mosty o podobnych rozwiązaniach konstrukcyjnych znajdują się w Stanach Zjednoczonych, m.in. Stillwater Bridge w Chicago (1894 r.), Cape Cod Canal Bridge (1930 r.), Marine Parkway Bridge w Nowym Jorku (1937 r) - w Europie most kolejowy na rzece Rethe koło Hamburga (1934 r.). Źródło:

Most nad kanałem portowym w Nowej Soli usytuowany w ciągu alei Wolności, jest unikatowym w skali Polski i Europy mostem ruchomym z podnoszonym przęsłem. Wybudowany został w 1927r. Najstarszy ze znanych mostów na nowosolskim kanale portowym zaznaczono na mapie z 1753r. Później, pod datą 1831r. źródła notują rozbudowę portu i budowę nowego mostu drewnianego, już nie stałego, lecz zwodzonego. W 1896r. zastąpiono go mostem stalowym o analogicznym jak wcześniej ustroju mostu zwodzonego klapowego. Obecny most poddano w latach 1954-55 gruntownemu remontowi. Od 1988r. z uwagi na zły stan techniczny most był przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszego. Po remoncie kapitalnym konstrukcji mostu i mechanizmu podnoszenia, zakończonym w 1993r. jego stan techniczny jest bardzo dobry.
Elementami składowymi mostu przesądzającymi o jego walorach historyczno-technicznych są: przęsło i mechanizm podnoszenia, który pierwotnie był napędzany ręcznie, obecnie zaś elektrycznie. Podporami mostu są skrzynie żelbetowe posadowione poniżej lustra wody na palach drewnianych. Konstrukcję mostu stanowią dwa dźwigary stalowe o rozpiętości 12,6 m., z jazdą dołem. Między dźwigarami znajdują się jezdnie, a po zewnętrznych stronach - chodniki dla pieszych. Na przyczółkach zamontowana została konstrukcja stalowa umożliwiająca podnoszenie mostu. Składa się ona z ram poprzecznych oraz dwu ram podłużnych. Ramy te na wysokości rygla są na stałe z sobą połączone i dodatkowo stężone konstrukcją stalową. Za:

  • /foto/282/282024m.jpg
    1897 - 1899
  • /foto/3775/3775287m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/238/238138m.jpg
    1900 - 1927
  • /foto/252/252627m.jpg
    1900 - 1927
  • /foto/238/238726m.jpg
    1904
  • /foto/242/242763m.jpg
    1905
  • /foto/4119/4119137m.jpg
    1910 - 1921
  • /foto/6098/6098834m.jpg
    1913
  • /foto/157/157564m.jpg
    1920 - 1927
  • /foto/4160/4160707m.jpg
    1921
  • /foto/414/414568m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/345/345974m.jpg
    1928
  • /foto/280/280557m.jpg
    1930
  • /foto/3591/3591953m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/159/159646m.jpg
    1932
  • /foto/159/159085m.jpg
    1955 - 1970
  • /foto/252/252628m.jpg
    1955 - 1970
  • /foto/5085/5085263m.jpg
    1989
  • /foto/184/184408m.jpg
    2007
  • /foto/282/282494m.jpg
    2009
  • /foto/282/282495m.jpg
    2009
  • /foto/383/383728m.jpg
    2011
  • /foto/424/424040m.jpg
    2011
  • /foto/424/424043m.jpg
    2011
  • /foto/3989/3989530m.jpg
    2013
  • /foto/3989/3989531m.jpg
    2013
  • /foto/5789/5789670m.jpg
    2015

Aukcje internetowe

Poprzednie: Cmentarz przykościelny (dawny) Strona Główna Następne: Kościół św. Michała Archanioła