MENU
ZNACZNIKI
Stacja kolejowa w Nowej Rudzie,wejście od strony ulicy Kolejowej.

Dodał: Przemek (NR)° - Data: 2017-02-06 16:32:38 - Odsłon: 1003
19 stycznia 2014


Stacja kolejowa w km 29,326 linii z Wałbrzycha do Kłodzka (21,664 km od Kłodzka) na wysokości 420 m npm. Stacja położona jest na wypłaszczeniu znacznie ponad zabudową miejską. Dla potrzeb rozmieszczenia układu torowego (przed wojną 8 torów przelotowych i bocznice, 1 tor zlikwidowano po wojnie) podcięto część zbocza wzniesienia Krępiec. Stacja w Nowej Rudzie obsługiwała również postoje składów formowanych na przemysłowej stacji NR Przedmieście, która przed wojną służyła tylko jako przystanek Arbeitzugów., a będąc poza rozkładowym ruchem kolei państwowych. Już przed wojną obie stacje tworzyły jeden system transportowy, a dla potrzeby formowania składów utrzymywano na stacji w Nowej Rudzie dwustanowiskową parowozownię. Na stacji nadal funkcjonuje sygnalizacja kształtowa i jako jako ciekawostkę należy podać, że jesten z semaforów wjazdowcych od strony Ścinawki ma kolorystykę skrzydła -w negatywie-, tj. obramowanie białe, a środek skrzydła czerwony. Tak malowano semafory w miejscach pod światło, mglistych, było to dopuszczone przepisami, choć w terenie unikalne rozwiązanie. Piętrowy, duży kubaturowo budynek dworca reprezentuje prostą architekturę użytkową. Budynek jest licowany czerwonym piaskowcem z nieodległego złoża na Górze Wszystkich Świętych. Do lat 80-tych na stacji funkcjonowała restauracja, następnie rozpoczęła stopniowa degrengolada, której ostatnim epizodem było ściągnięcie zegara peronowego w 2001 roku i zamknięcie kasy po likwidacji pociągów osobowych w 2006 roku. Na peronie 1 zatrzymywały się z reguły pociągi pospieszne. Stacja obsługiwała również krótkie relacje o charakterze -Arbeitzugów- do Zdrojowiska, Bartnicy i Ścinawki. W 1939 stacja obsługiwała 12 par pociągów przelotowych z Wałbrzycha do Kłodzka, w tym kilka więcej pociągów odcinkowych. Jeszcze w 1986 roku było to 10 par na dobę, w tym kilka pospiesznych (sezonowe wagony do Berlina, pospieszne pociągi do Katowic, Krakowa). Ostatni całoroczny pociąg osobowy zatrzymał się na stacji 31.03.2006 roku. W sezonie letnim i zimowym na stacji zatrzymuje się jeszcze pociąg pospieszny z Jeleniej Góry do Krakowa / Lublina (dawna ŚNIEŻKA). Kolej (już jako Koleje Dolnośląskie) planowała reaktywację trasy w grudniu 2008 roku, jednak z powodu opóźnień w remoncie najbardziej zniszczonych odcinków torów terminów nie utrzymano i otwarcie przesunięto na początek stycznia 2009 roku. 5 stycznia na trasę wyjechał rozkładowy pociąg przywracając do życia tę linię. (moose - różne źródła)

  • /foto/3837/3837341m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/9185/9185638m.jpg
    1910
  • /foto/3373/3373513m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/248/248679m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/453/453446m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/5792/5792698m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/141/141284m.jpg
    1915
  • /foto/4479/4479066m.jpg
    1918
  • /foto/403/403732m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/6519/6519854m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/141/141288m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/261/261753m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/311/311805m.jpg
    1960 - 1980
  • /foto/6142/6142173m.jpg
    1993
  • /foto/4424/4424354m.jpg
    1995
  • /foto/5598/5598465m.jpg
    1995
  • /foto/4322/4322279m.jpg
    1995 - 2005
  • /foto/7029/7029125m.jpg
    2005
  • /foto/7119/7119657m.jpg
    2006
  • /foto/261/261374m.jpg
    2009
  • /foto/317/317083m.jpg
    2010
  • /foto/317/317720m.jpg
    2010
  • /foto/7279/7279416m.jpg
    2011
  • /foto/446/446363m.jpg
    2012
  • /foto/3959/3959300m.jpg
    2012
  • /foto/3965/3965759m.jpg
    2012
  • /foto/3373/3373504m.jpg
    2012
  • /foto/6947/6947343m.jpg
    2012
  • /foto/3762/3762282m.jpg
    2013
  • /foto/3837/3837620m.jpg
    2013
  • /foto/3913/3913941m.jpg
    2013
  • /foto/4136/4136587m.jpg
    2013
  • /foto/3857/3857361m.jpg
    2013
  • /foto/5756/5756389m.jpg
    2013
  • /foto/5239/5239507m.jpg
    2014
  • /foto/5492/5492893m.jpg
    2014
  • /foto/4911/4911126m.jpg
    2014
  • /foto/4918/4918801m.jpg
    2014
  • /foto/5281/5281398m.jpg
    2015
  • /foto/5347/5347004m.jpg
    2015
  • /foto/6014/6014738m.jpg
    2015
  • /foto/5404/5404979m.jpg
    2015
  • /foto/5999/5999787m.jpg
    2015
  • /foto/5374/5374584m.jpg
    2015
  • /foto/6992/6992634m.jpg
    2016
  • /foto/6601/6601753m.jpg
    2016
  • /foto/6668/6668266m.jpg
    2016
  • /foto/6674/6674049m.jpg
    2016
  • /foto/6572/6572970m.jpg
    2016
  • /foto/6577/6577013m.jpg
    2016
  • /foto/6986/6986322m.jpg
    2016
  • /foto/7009/7009776m.jpg
    2016
  • /foto/6596/6596255m.jpg
    2016
  • /foto/6310/6310758m.jpg
    2016
  • /foto/7225/7225275m.jpg
    2017
  • /foto/7544/7544770m.jpg
    2018
  • /foto/8588/8588298m.jpg
    2019
  • /foto/8623/8623997m.jpg
    2019
  • /foto/9538/9538778m.jpg
    2019
  • /foto/9269/9269421m.jpg
    2019
  • /foto/8631/8631869m.jpg
    2019
  • /foto/9747/9747178m.jpg
    2020
  • /foto/9747/9747201m.jpg
    2020
  • /foto/9748/9748592m.jpg
    2020
  • /foto/9748/9748594m.jpg
    2020
  • /foto/9748/9748687m.jpg
    2020
  • /foto/9510/9510323m.jpg
    2021
  • /foto/9535/9535860m.jpg
    2021
  • /foto/9262/9262551m.jpg
    2021
  • /foto/9672/9672634m.jpg
    2021
  • /foto/9752/9752226m.jpg
    2021
  • /foto/10176/10176830m.jpg
    2021
  • /foto/10642/10642945m.jpg
    2023
  • /foto/10642/10642951m.jpg
    2023

Przemek (NR)°

Poprzednie: Wiata peronowa Strona Główna Następne: Schronisko Nad Łomniczką (nieczynne)