MENU
Ulica Piłsudskiego, widok od placu Legionów w kierunku placu Orląt Lwowskich. Autorem fotografii jest Leszek Tumanowicz, za przekazanie zdjęcia serdeczne podziękowania dla Daniela Tumanowicza.

Dodał: Yahoo° - Data: 2004-07-19 16:25:24 - Odsłon: 7892
Lata 1967-1970


Punktowce przy ul. Świerczewskiego (Piłsudskiego) w rejonie pl. PKWN (pl.Legionów), zaprojektowane w Miastoprojekcie przez arch. Konrada Jarodzkiego. Wykonawca - Przedsiębiorstwo Budownictwa Uprzemysłowionego.

W latach 1960-65 zrealizowano zespół mieszkaniowo-usługowy w rejonie placu PKWN (pl.Legionów) (główny projektant arch. Kazimierz Bieńkowski}. Realizacja wiązała się z pierwszym krokiem w przebudowie układu komunikacyjnego - był to nowy odcinek ul. Świerczewskiego łączący pl. PKWN (pl.Legionów) z pl. Kirowa (pl.Orląt Lwowskich), już w formie dwóch dwupasmowych jezdni i wydzielonego torowiska tramwajowego. Południową pierzeję nowej ulicy stanowiły proste, wieloklatkowe bloki mieszkalne o wyrazistym rysunku nowej wówczas technologii wielkoblokowej. Północną pierzeję budował rytm czterech jednakowych 6-kondyg-nacyjnych punktowców o charakterystycznej sylwecie. Prosta bryła wolno stojącego budynku, w którym mieszkania dostępne są z wewnętrznej klatki schodowej, rozrzeźbiona została przez wprowadzenie obudowanych balkonów, tworzących przestrzenie podobne do loggii. Pogłębiony światłocieniem rysunek tak uformowanej bryły podkreślają rytmy lekkich pionowych prefabrykowanych żebrowań, ocieniających część balkonu. Konstrukcja budynku podkreślona została, zgodnie z panującymi wówczas tendencjami, barwą elewacji (projekt arch. plastyka Andrzeja Willa). Budynki te powtórzono w następnych latach w rejonie ul. Sudeckiej (w ramach budowy osiedla "Pod Jaworami", a w zubożonej (niestety), oszczędnościowe formie, w warunkach niekorzystnej lokalizacji, przy ul. Widok.

Mister Wrocławia 1961

  • /foto/4695/4695460m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/5768/5768562m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/390/390756m.jpg
    1960
  • /foto/5768/5768561m.jpg
    1960
  • /foto/5971/5971770m.jpg
    1961
  • /foto/5977/5977201m.jpg
    1961
  • /foto/390/390763m.jpg
    1962
  • /foto/403/403414m.jpg
    1962
  • /foto/8/8173m.jpg
    1962 - 1970
  • /foto/293/293694m.jpg
    1963
  • /foto/72/72181m.jpg
    1963 - 1969
  • /foto/359/359728m.jpg
    1964
  • /foto/431/431807m.jpg
    1964
  • /foto/3258/3258500m.jpg
    1964
  • /foto/9124/9124024m.jpg
    1964
  • /foto/3481/3481485m.jpg
    1964 - 1965
  • /foto/4291/4291988m.jpg
    1964 - 1966
  • /foto/361/361195m.jpg
    1965
  • /foto/440/440243m.jpg
    1966
  • /foto/441/441774m.jpg
    1966
  • /foto/4917/4917738m.jpg
    1966
  • /foto/4917/4917752m.jpg
    1966
  • /foto/9198/9198162m.jpg
    1966
  • /foto/5795/5795110m.jpg
    1966
  • /foto/13/13218m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/0/000833m.jpg
    1968
  • /foto/4673/4673670m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/6208/6208459m.jpg
    1970 - 1976
  • /foto/40/40420m.jpg
    1975 - 1976
  • /foto/131/131267m.jpg
    2007
  • /foto/378/378282m.jpg
    2011

Miłosz (Szopa)

Poprzednie: Kamienica nr 79 Strona Główna Następne: Wrocławskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK Wrocław) (dawne)


Gość: Piter | 2005-01-22 20:09:46
Dziwny zakręt,co w kontekście poprzedniego zdjęcia daje niesamowity efekt.Czyżby tak wyprostowali ul:Piłsudskiego?
TadPiotr | 2005-01-22 20:33:10
To jest nowy odcinek, nie istniejący przed wojną. Jedna z lepszych decyzji urbanistycznych, bo tworzy się obwodnica Starego Miasta.
B.Olczyk | 2007-10-03 17:55:17
Po prawej Poczta...
piter | 2007-10-04 00:17:26
Dziś historia,a w ślad za nią ,,nowizna " :)
B.Olczyk | 2007-10-07 23:59:47
Tak się składało, że na tym przystanku wystawaliśmy przeważnie, gdy było zimno. Niczym na zdjęciu :((