MENU
Widok na jeden z budynków dworcowych - Od strony gdzie stoją samochody była podwójna brama.

Dodał: Racu° - Data: 2004-05-21 23:20:12 - Odsłon: 4422
20 kwietnia 2004


Była to stacja towarowo-przeładunkowa na której oprócz drobnych magazynów znajdowały się budynki i warsztaty parowozów. W chwili otwarcia stacji w 1899 r. znajdowały się tu: lokomotywownia na 4 parowozy, wagonownia na 24 wagony, 10-tonowa waga wagonowa, magazyn towarowy oraz i noclegownia dla maszynistów. Przez rok - w 1898 roku, odprawiano tu podróżnych (w 1899 r. otwarto dworzec na Pl. Staszica). W 1921 r. stacja uzyskała oświetlenie elektryczne. W 1943 r. przebudowano wagę wagonową na 12,5 tony, jak również przebudowano bocznicę do portu miejskiego z uwagi na bardzo intensywny transport węgla z portu w stronę Trzebnicy i Milicza i płodów rolnych w drugą stronę. W 1950 r. parowozownię zmodernizowano urządzając w niej pomieszczenia dla podróżnych. Od 15 grudnia 1951 r. wyprawiano już z tej stacji "Na Polance" (dojazd z centrum tramwajem linia nr 14) pociągi w kierunku Trzebnicy i Sulmierzyc/Żmigrodu. Stacja przejęła nazwę Wrocław (Wąsk.). Odprawiano stąd nadal przesyłki bagażowe, ekspresowe oraz towary za wyjątkiem żywego inwentarza. W latach 60. planowano utworzyć motowozownię wykorzystując halę zbudowaną w latach 40. Po 1967 r. (po zamknięciu odcinka Wrocław-Trzebnica) funkcję warsztatów WKD przejęła jednak stacja Trzebnica Gaj. Na terenie dawnej stacji towarowej powstała zajezdnia i warsztaty PKS które działały do końca lat 80.W budynkach dawnej parowozowni istniała baza autobusowa (do połowy lat 80.), potem funkcjonował tu zakład poligraficzny Interpoltex. Około 2013 r. wszystkie budynki wyburzono w związku z budową apartamentowca Stara Odra Residence. (moose)

  • /foto/10/10296m.jpg
    1975 - 1985
  • /foto/3403/3403506m.jpg
    1984
  • /foto/4351/4351864m.jpg
    1991
  • /foto/5246/5246325m.jpg
    1996
  • /foto/24/24404m.jpg
    1997
  • /foto/10/10291m.jpg
    2004
  • /foto/5211/5211620m.jpg
    2012
  • /foto/5211/5211625m.jpg
    2012

Racu°

Poprzednie: Katedra św. Jana Chrzciciela Strona Główna Następne: Parowozownia / Stacja Wrocław Wąsk. (nie istnieje)


stemac | 2004-05-21 23:21:27
Ale gdzie to jest ? Przydałoby sie jakieś konkretniejsze przypisanie...
Racu | 2004-05-21 23:28:02
Jest to teren między ulicą Bałtycką a Na polance. Dworzec chyba był przypisany do ulicy Pieszej. Był to też dworzec PKS.
Neo[EZN] | 2004-05-22 02:12:24
Skoro był do Pieszej przypisany to kto i dlaczego go odpisał? :]
Gość: anonim | 2004-09-15 10:46:29
Ciekawe, czy we Wrocławiu zachowały się fragmenty torów tej linii,oprócz tych na ul. Pomorskiej?
Neo[EZN] | 2004-09-15 11:42:17
Wątpię w to. Były jeszcze pod koniec lat 90 tory w Porcie Miejskim (tam była bocznica) ale niestety cały placyk wybetonowano i po torach nie ma śladu. Jedynie gdzie możnaby szukać torów to pod asfaltem na ulicach równoległych do Żmigrodzkiej i Sułowskiej - chociaż kto wie czy wszystkiego nie usunęli.
Virzzz | 2013-07-09 22:29:13
W trakcie wyburzania
Wincenty Miros | 2013-07-09 22:56:53
Sądzę, że połowa mieszkańców Wrocławia nie wie, że to był budynek parowozowni wąskotorówki, a jeszcze większej ilości obojętny jest jej los. Tak więc mało kto tak jak ja z rozrzewnieniem będzie wspominał podróże z dworca przy pl. Staszica, a potem z tego Na Polance do Przedkowic.
alsen | 2013-07-10 16:07:55
Zmieniłem status budynku, poprawiłem również adres. W tym miejscu powstanie budynek wielorodzinny firmy Atal.