MENU
Warsztaty Zespołu Szkół Samochodowych, po alianckim bombardowaniu w dniu 11 kwietnia 1944 r. Dokładnie za zniszczonym murem, znajdował się, nigdy nie uruchomiony po wojnie, kryty basen.

Dodał: Soravia° - Data: 2016-05-24 21:52:38 - Odsłon: 1186
Rok 1944


Do tradycji założonej w 1783 r. włókienniczej szkoły zawodowej, nawiązała powołana w 1885 r. Królewska Szkoła Rzemiosł Tkackich. Ze względu na wysoki poziom nauczania przekształcono ją w 1900 r. w Pruską Wyższą Szkołę dla Przemysłu Włókienniczego. Po wyzwoleniu Żar w lutym 1945 roku w budynkach mieścił się szpital wojskowy. Gdy polska administracja przejęła w mieście władzę zaczęto uruchamiać w Żarach zakłady włókiennicze i uruchomiono Szkołę Przysposobienia Przemysłowego. W jej miejsce powołano w 1955 Zasadniczą Szkołę Mechanizacji Rolnictwa, by w 1972 zmienić nazwę na Zespół Szkół Samochodowych, który w w 2016 przekształcono w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Komisji Edukacji Narodowej. [kompilacja wielu źródeł]
------------------------------------------
Otwarta 3 maja 1886 roku Królewska Szkoła Tkacka, przekształcona w 1900 roku w Pruską Wyższą Szkołę dla Przemysłu Włókienniczego, uczelnię kształcącą w zawodach związanych z przemysłem włókienniczym, dominującym w rejonie Żar. Szkola ta posiadała wysoki poziom kształcenia, a jej sława szybko przekroczyła granice Łużyc. Po wyzwoleniu Żar w lutym 1945 roku w budynkach mieścił się szpital wojskowy. Gdy polska administracja przejęła w mieście władzę zaczęto uruchamiać w Żarach zakłady włókiennicze. Aby zapewnić wykwalifikowaną kadrę robotników do pracy w tych zakładach w 1946 roku uruchomiono Szkołę Przysposobienia Przemysłowego. Mieściła się ona przy ul. 9-ego Maja, w miejscu gdzie obecnie znajduje się Zespół Szkół Samochodowych. Nauka w tej szkole trwała początkowo 6 miesięcy, a od 1949 roku 9 miesięcy. Uczniami Szkoły Przysposobienia Przemysłowego była młodzież przyjeżdżająca z miast i wsi całej Polski. Wiedza na temat szkoły pochodzi z różnych źródeł - m in. Tomasz Jaworski - Żary w dziejach pogranicza śląsko - łużyckiego.

  • /foto/434/434590m.jpg
    1889
  • /foto/3504/3504497m.jpg
    1897
  • /foto/4908/4908142m.jpg
    1898
  • /foto/201/201783m.jpg
    1900
  • /foto/9975/9975221m.jpg
    1900
  • /foto/371/371705m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/290/290426m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/10048/10048548m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/10380/10380360m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/6018/6018452m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/5961/5961677m.jpg
    1901
  • /foto/4613/4613457m.jpg
    1902
  • /foto/4531/4531536m.jpg
    1904
  • /foto/5113/5113852m.jpg
    1904
  • /foto/6000/6000756m.jpg
    1904
  • /foto/3197/3197356m.jpg
    1905
  • /foto/6927/6927531m.jpg
    1905
  • /foto/6927/6927612m.jpg
    1905
  • /foto/6937/6937934m.jpg
    1905
  • /foto/9536/9536896m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/186/186798m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/4139/4139380m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/5379/5379206m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/431/431162m.jpg
    1906
  • /foto/7601/7601093m.jpg
    1906 - 1910
  • /foto/195/195997m.jpg
    1907
  • /foto/3980/3980596m.jpg
    1907
  • /foto/5853/5853835m.jpg
    1907
  • /foto/7112/7112170m.jpg
    1907
  • /foto/4941/4941448m.jpg
    1908
  • /foto/7053/7053834m.jpg
    1908
  • /foto/10452/10452617m.jpg
    1908
  • /foto/306/306380m.jpg
    1908 - 1909
  • /foto/435/435093m.jpg
    1909
  • /foto/3353/3353930m.jpg
    1909
  • /foto/6251/6251583m.jpg
    1910
  • /foto/292/292320m.jpg
    1910 - 1911
  • /foto/8986/8986958m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/7888/7888070m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4872/4872063m.jpg
    1910 - 1925
  • /foto/242/242347m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/4670/4670594m.jpg
    1911
  • /foto/9876/9876190m.jpg
    1912
  • /foto/335/335558m.jpg
    1912 - 1914
  • /foto/4523/4523276m.jpg
    1915
  • /foto/199/199016m.jpg
    1915 - 1919
  • /foto/351/351609m.jpg
    1916
  • /foto/9250/9250466m.jpg
    1916
  • /foto/3511/3511242m.jpg
    1920
  • /foto/6223/6223952m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/335/335560m.jpg
    1920 - 1926
  • /foto/367/367232m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/9798/9798043m.jpg
    1920 - 1944
  • /foto/6451/6451561m.jpg
    1921
  • /foto/6897/6897840m.jpg
    1921
  • /foto/5629/5629435m.jpg
    1927
  • /foto/165/165863m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/9535/9535681m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/9574/9574573m.jpg
    1939
  • /foto/6424/6424503m.jpg
    1940
  • /foto/9127/9127407m.jpg
    1940
  • /foto/306/306186m.jpg
    1942
  • /foto/6113/6113858m.jpg
    1942
  • /foto/6518/6518089m.jpg
    1943
  • /foto/5280/5280539m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/5280/5280561m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/5280/5280611m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/407/407948m.jpg
    1962 - 1968
  • /foto/7296/7296644m.jpg
    1962 - 1968
  • /foto/7106/7106286m.jpg
    1974
  • /foto/10855/10855057m.jpg
    1974
  • /foto/322/322702m.jpg
    2010
  • /foto/322/322703m.jpg
    2010
  • /foto/323/323023m.jpg
    2010
  • /foto/323/323025m.jpg
    2010
  • /foto/6239/6239394m.jpg
    2016
  • /foto/6239/6239427m.jpg
    2016
  • /foto/6239/6239455m.jpg
    2016
  • /foto/7949/7949587m.jpg
    2019

Żary wystawy Ireneusz Brzeziński (red.) , Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa , Bydgoszcz 2010

Poprzednie: Trafostacja R-334-41 Strona Główna Następne: Myjnia samochodowa