MENU
wpisz nazwę lub ID...

Kamienice na skrzyżowaniu ulicy Legnickiej i Niedźwiedziej - widok od Legnickiej.

Dodał: Yahoo° - Data: 2004-04-01 15:49:54 - Odsłon: 14752
Lata 1910-1920

Najstarszy odcinek ulicy (od pl. 1. Maja) pokrywa się z biegiem dawnej drogi biegnącej w stronę Brandenburgii i Saksonii. Była to wtedy główna droga Przedmieścia Mikołajskiego. Około XVI w. ulica była luźno zabudowana a po obu jej stronach rozciągały się ogrody. Gwałtowny rozwój nastąpił po zdobyciu Wrocławia przez wojska francuskie na początku XIX wieku. Wtedy zaczęły powstawać pierwsze kamienice. Od lat 70. XIX w. w związku ze zwiększeniem urbanizacji przedmieścia zabudowa została jeszcze bardziej zagęszczona. W XX wieku stanowiły ją już głównie kamienice czynszowe o różnym standardzie. Przy ulicy były to okazałe budynki dla bogatszych zaś oficyny zamieszkiwali głównie biedni pracownicy pobliskich fabryk. Odmienna zabudowa charakteryzowała młodszy odcinek ulicy. Były to głównie budynki z lat 20. w rejonie Szczepina i Popowic.
Omawiając nazwę ulicy trzeba zaznaczyć, że na obecną ul. Legnicką składają się dwie przedwojenne ulice:

- Friedrich-Wilhelm-Str. od pl. Jana Pawła II do pl. Strzegomskiego. Patronem ulicy był król pruski Fryderyk Wilhelm III (1770-1840)

- Frankfurterstr. od pl. Strzegomskiego do ul. Na Ostatnim Groszu. Nazwa pochodziła od miasta Frankfurt nad Odrą, w stronę którego ulica prowadzi. Do ok. 1910 r. ten odcinek był częścią szosy berlińskiej (Berliner Chaussee).

W 1945 r. zabudowa tej szerokiej, reprezentacyjnej ulicy została zrównana z ziemią. Przez rok ulica już na całej długości (od pl. Jana Pawła II do ul. Na Ostatnim Groszu) funkcjonowała pod nazwą ul. Lignickiej. W tym też roku skorygowano nazwę miasta Legnica i od tego czasu obowiązuje obecna nazwa. W latach 70. wzdłuż ulicy wniesiono osiedla bloków z wielkiej płyty.

  • /foto/426/426125m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/3846/3846946m.jpg
    1890 - 1911
  • /foto/318/318060m.jpg
    1890 - 1920
  • /foto/39/39697m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/299/299053m.jpg
    1898
  • /foto/438/438322m.jpg
    1899 - 1900
  • /foto/412/412134m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3454/3454509m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/2/002914m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/113/113991m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/257/257043m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/4168/4168214m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/0/000583m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/443/443028m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/341/341497m.jpg
    1900 - 1925
  • /foto/4090/4090354m.jpg
    1900 - 1925
  • /foto/131/131926m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/244/244213m.jpg
    1901
  • /foto/6481/6481257m.jpg
    1902
  • /foto/305/305594m.jpg
    1903
  • /foto/27/27921m.jpg
    1906
  • /foto/170/170979m.jpg
    1906
  • /foto/4028/4028732m.jpg
    1906
  • /foto/4796/4796219m.jpg
    1906
  • /foto/5707/5707640m.jpg
    1906
  • /foto/11/11829m.jpg
    1906
  • /foto/6503/6503547m.jpg
    1906
  • /foto/5087/5087441m.jpg
    1906
  • /foto/53/53603m.jpg
    1907
  • /foto/436/436164m.jpg
    1907
  • /foto/227/227149m.jpg
    1908
  • /foto/5224/5224412m.jpg
    1910
  • /foto/26/26218m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/86/86109m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/263/263429m.jpg
    1911
  • /foto/6035/6035466m.jpg
    1911
  • /foto/6/006492m.jpg
    1912
  • /foto/6/006543m.jpg
    1912
  • /foto/40/40330m.jpg
    1912
  • /foto/150/150666m.jpg
    1912
  • /foto/6067/6067946m.jpg
    1913
  • /foto/3893/3893616m.jpg
    1913 - 1925
  • /foto/4632/4632565m.jpg
    1914
  • /foto/439/439555m.jpg
    1916
  • /foto/247/247427m.jpg
    1918 - 1927
  • /foto/354/354100m.jpg
    1918 - 1927
  • /foto/21/21687m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/66/66315m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/252/252419m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/439/439996m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/3875/3875711m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/60/60945m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/6545/6545656m.jpg
    1923
  • /foto/6552/6552278m.jpg
    1923
  • /foto/6443/6443253m.jpg
    1924
  • /foto/6629/6629460m.jpg
    1924
  • /foto/6629/6629667m.jpg
    1924
  • /foto/3973/3973413m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/4619/4619044m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/16/16473m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/5473/5473989m.jpg
    1926
  • /foto/117/117336m.jpg
    1927
  • /foto/421/421640m.jpg
    1927 - 1935
  • /foto/324/324152m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/415/415609m.jpg
    1931
  • /foto/363/363967m.jpg
    1932 - 1934
  • /foto/152/152350m.jpg
    1935
  • /foto/6594/6594478m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/6600/6600205m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/429/429363m.jpg
    1935 - 1944
  • /foto/5389/5389736m.jpg
    1936
  • /foto/432/432506m.jpg
    1938
  • /foto/4023/4023254m.jpg
    1938
  • /foto/4023/4023274m.jpg
    1938
  • /foto/4023/4023469m.jpg
    1938
  • /foto/4024/4024127m.jpg
    1938
  • /foto/48/48125m.jpg
    1938
  • /foto/48/48126m.jpg
    1938
  • /foto/1/001407m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/4206/4206307m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/4252/4252436m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/321/321014m.jpg
    1938 - 1943
  • /foto/9/9856m.jpg
    1938 - 1944
  • /foto/281/281786m.jpg
    1940
  • /foto/3515/3515621m.jpg
    1940
  • /foto/6504/6504347m.jpg
    1940
  • /foto/3503/3503161m.jpg
    1941
  • /foto/62/62387m.jpg
    1943
  • /foto/4186/4186111m.jpg
    1945
  • /foto/0/000510m.jpg
    1945
  • /foto/0/000584m.jpg
    1945
  • /foto/0/000773m.jpg
    1945
  • /foto/1/001008m.jpg
    1945
  • /foto/10/10810m.jpg
    1945
  • /foto/24/24937m.jpg
    1945
  • /foto/24/24996m.jpg
    1945
  • /foto/24/24998m.jpg
    1945
  • /foto/41/41091m.jpg
    1945
  • /foto/199/199903m.jpg
    1945
  • /foto/294/294066m.jpg
    1945
  • /foto/4675/4675032m.jpg
    1945
  • /foto/4772/4772590m.jpg
    1945
  • /foto/5442/5442946m.jpg
    1945
  • /foto/5442/5442962m.jpg
    1945
  • /foto/48/48179m.jpg
    1945
  • /foto/25/25701m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/4674/4674544m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/422/422832m.jpg
    1945 - 1949
  • /foto/4674/4674926m.jpg
    1945 - 1949
  • /foto/32/32638m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/4774/4774533m.jpg
    1954
  • /foto/8/8715m.jpg
    1955 - 1960
  • /foto/6517/6517700m.jpg
    1960
  • /foto/390/390265m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/4045/4045163m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/42/42450m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/4556/4556029m.jpg
    1969
  • /foto/70/70144m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/4877/4877416m.jpg
    1970
  • /foto/45/45315m.jpg
    1970 - 1971
  • /foto/25/25472m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/349/349519m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/2/002266m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/218/218685m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/257/257454m.jpg
    1971 - 1972
  • /foto/257/257456m.jpg
    1971 - 1972
  • /foto/257/257511m.jpg
    1972
  • /foto/25/25981m.jpg
    1973
  • /foto/162/162651m.jpg
    1973
  • /foto/5495/5495652m.jpg
    1976
  • /foto/5495/5495656m.jpg
    1976
  • /foto/255/255687m.jpg
    1976 - 1977
  • /foto/313/313248m.jpg
    1980 - 1982
  • /foto/5352/5352399m.jpg
    1980 - 2000
  • /foto/373/373257m.jpg
    1982
  • /foto/110/110960m.jpg
    1983 - 1986
  • /foto/61/61400m.jpg
    1984
  • /foto/268/268962m.jpg
    1984
  • /foto/110/110222m.jpg
    1985
  • /foto/6206/6206802m.jpg
    1985 - 1989
  • /foto/384/384774m.jpg
    1990 - 1999
  • /foto/4488/4488969m.jpg
    1991
  • /foto/4488/4488974m.jpg
    1991
  • /foto/4488/4488977m.jpg
    1991
  • /foto/6206/6206709m.jpg
    1992 - 1995
  • /foto/52/52521m.jpg
    1994
  • /foto/32/32404m.jpg
    1997
  • /foto/32/32405m.jpg
    1997
  • /foto/32/32406m.jpg
    1997
  • /foto/121/121375m.jpg
    1997
  • /foto/179/179764m.jpg
    1997
  • /foto/62/62537m.jpg
    1997
  • /foto/221/221489m.jpg
    1997
  • /foto/383/383303m.jpg
    2000
  • /foto/382/382726m.jpg
    2001
  • /foto/383/383507m.jpg
    2001
  • /foto/384/384867m.jpg
    2003
  • /foto/6/006676m.jpg
    2003
  • /foto/6/006327m.jpg
    2004
  • /foto/6/006529m.jpg
    2004
  • /foto/17/17536m.jpg
    2004
  • /foto/17/17542m.jpg
    2004
  • /foto/27/27180m.jpg
    2004
  • /foto/33/33024m.jpg
    2005
  • /foto/33/33628m.jpg
    2005
  • /foto/208/208557m.jpg
    2005
  • /foto/36/36949m.jpg
    2005
  • /foto/36/36950m.jpg
    2005
  • /foto/41/41402m.jpg
    2005
  • /foto/42/42938m.jpg
    2005
  • /foto/61/61092m.jpg
    2005
  • /foto/61/61093m.jpg
    2005
  • /foto/44/44668m.jpg
    2005
  • /foto/51/51169m.jpg
    2005
  • /foto/89/89542m.jpg
    2006
  • /foto/171/171758m.jpg
    2006
  • /foto/171/171767m.jpg
    2006
  • /foto/112/112840m.jpg
    2006
  • /foto/135/135421m.jpg
    2007
  • /foto/4483/4483065m.jpg
    2007
  • /foto/6294/6294247m.jpg
    2007
  • /foto/195/195921m.jpg
    2008
  • /foto/243/243642m.jpg
    2008
  • /foto/239/239310m.jpg
    2008
  • /foto/4276/4276170m.jpg
    2009
  • /foto/281/281705m.jpg
    2009
  • /foto/281/281706m.jpg
    2009
  • /foto/302/302494m.jpg
    2009
  • /foto/359/359136m.jpg
    2010
  • /foto/359/359142m.jpg
    2010
  • /foto/379/379816m.jpg
    2011
  • /foto/384/384860m.jpg
    2011
  • /foto/382/382306m.jpg
    2011
  • /foto/426/426953m.jpg
    2011
  • /foto/428/428597m.jpg
    2011
  • /foto/431/431434m.jpg
    2012
  • /foto/431/431445m.jpg
    2012
  • /foto/431/431603m.jpg
    2012
  • /foto/432/432218m.jpg
    2012
  • /foto/3247/3247479m.jpg
    2012
  • /foto/3247/3247481m.jpg
    2012
  • /foto/3388/3388562m.jpg
    2012
  • /foto/3430/3430787m.jpg
    2012
  • /foto/4206/4206308m.jpg
    2013
  • /foto/3901/3901792m.jpg
    2013
  • /foto/4496/4496230m.jpg
    2014
  • /foto/4621/4621186m.jpg
    2014
  • /foto/4625/4625827m.jpg
    2014
  • /foto/4621/4621318m.jpg
    2014
  • /foto/4614/4614320m.jpg
    2014
  • /foto/4625/4625525m.jpg
    2014
  • /foto/4637/4637290m.jpg
    2014
  • /foto/4651/4651743m.jpg
    2014
  • /foto/4673/4673156m.jpg
    2014
  • /foto/4659/4659381m.jpg
    2014
  • /foto/4711/4711026m.jpg
    2014
  • /foto/4730/4730140m.jpg
    2014
  • /foto/4874/4874243m.jpg
    2014
  • /foto/5373/5373706m.jpg
    2015
  • /foto/5373/5373709m.jpg
    2015
  • /foto/5456/5456789m.jpg
    2015
  • /foto/5456/5456805m.jpg
    2015
  • /foto/5565/5565133m.jpg
    2015
  • /foto/5667/5667249m.jpg
    2015
  • /foto/5667/5667250m.jpg
    2015
  • /foto/6248/6248462m.jpg
    2015
  • /foto/5796/5796505m.jpg
    2015
  • /foto/6025/6025050m.jpg
    2016
  • /foto/6070/6070498m.jpg
    2016
  • /foto/6103/6103585m.jpg
    2016
  • /foto/6109/6109914m.jpg
    2016
  • /foto/6609/6609762m.jpg
    2017
  • /foto/6666/6666296m.jpg
    2017

Aukcje internetowe

Poprzednie: Hala Stulecia (dawniej Hala Ludowa) Strona Główna Następne: Port Lotniczy Gądów Mały (dawny)


MT - Administrator | 2004-04-01 16:22:31
Niesamowite, przez 15 lat mieszkania na Niedżwiedziej nawet przez myśl mi nie przeszło, że tak tu kiedyś było!
piast | 2004-04-01 17:26:22
Pięęęęęękne!!!
m@rcinek | 2004-04-01 17:39:16
Mieszkam bardzo blisko tego skrzyżowania, patrząc na to zdjęcie i porównując je z tym co jest teraz... Żal serce ściska, że nigdy tak już tu nie będzie tak ładnie. Z tego co wiem niegdysiejsza Popowicka nie przebiegała tam gdzie obecnie, ale była bardziej na południe okolice ul. Jelenienj. miejscu tym teraz jest szkoła i plac zabaw. Jedynymi śladami po dawnej Popowckiej są wiadukt kolejowy resztki krawężników (skrzyżowanie dawna POpowicka/Białowieska)w koło budynku hydroforni i fragmenty bruku koło kościoła (obecnie ul. Oblatów). Jeśli się mylę proszę sprostować.
piast | 2004-04-01 18:10:45
Nie mylisz się. Jesteśmy prawie sąsiadami i też się włóczę czasem patrząc na ślady przebiegu dawnych ulic. A teraz to zdjęcie, chyba pierwsze na tej stronie, pokazujące północną część Popowic...
Gość: adalbert | 2004-04-01 22:10:19
Niech ktoś zrobi porównanie..!!Ale takie "ekstra" z liczeniem kroczków.
minutek | 2004-06-09 00:58:54
fajooooowe :)
Neo[EZN] | 2004-08-23 11:00:53
Czy to na pewno jest widok z ul.Popowickiej? Jeżeli cienie ludzi są prawidłowe to widok na pewno nie jest z ul.Popowickiej. Stawiałbym na Legnicką - widok sprzed Rzeźni w kierunku Północnym (tam jest taki skwerek do dziś).
piast | 2004-08-23 21:17:45
Co do cieni to się nie wypowiadam ale: - po północnej stronie tez był skwerek (wynika to z planów miasta) - nie ma trakcji tramwajowej.
Neo[EZN] | 2004-08-23 23:11:12
Z których planów miasta to wynika? Dodam jeszcze, że kamienica z lewej strony ma frontową część bardziej oświetloną - prawdopodobnie przez słońce a północne strony domów są oświetlone przez słońce tylko od końca maja do sierpnia i to albo wcześnie rano albo wieczorem. Na zdjęciu widać ciągłą zabudowę a płn Popowice na początku wieku były dosyć "rzadko" zabudowane. Trakcji tramwajowej może nie być widać. Widać jakiś słup - może tramwajowy. Tramwaj dotarł tutaj zresztą chyba wtedy, gdy zbudowali zajezdnię tramwajową na Legnickiej - pierwsze lata XX wieku także mogło jeszcze nie być tej linii.
piast | 2004-08-24 00:41:54
Treaz nie mogę znaleźć. Może mi się pokręciło ze skrzyżowaniem Popowickiej z Białowieską? Ale nie pasuje mi tu Legnicka. Owszem, jest tam taka dodatkowa jezdnia, obecnie zupełnie poboczna, kiedyś, przed ostatnią przebudową wykorzystywana jako jezdnia w stronę miasta. Ale ja pamiętam, że jeszcze przed przebudową Legnickiej była różnica poziomów pomiędzy torami i najstarszą jezdnią Legnickiej, a tą dzisiejszą zatoczką. Różnica wynikała z lekkiego podkopania Legnickiej po zbudowaniu estakad kolejowych. A zdjęcie zostało wykonane już po ich budowie.
Neo[EZN] | 2004-08-24 11:34:53
Tak czy inaczej nie jest to skrzyżowanie Popowickiej z Niedźwiedzią.
Wrocławiak | 2004-08-24 12:57:23
Jeśli opis kartki nie jest pomyłką to musi byc to placyk przed rzeźnią . Zdjęcie wykonano rano około godz 9-10tej (prawdopodobnie bardzo późną wiosną)
Neo[EZN] | 2004-08-24 13:10:43
Dokładnie tak. Na tej pocztówce nawet nie widać różnicy poziomów jezdni. Odpiszę zatem porównanie bo jest "chybione".
piast | 2004-08-25 00:05:34
NIE widać różnicy poziomów. Więc według mnie to to NIE placyk przed rzeźnią. Ale ja nie mam gwiazdek przy nicku ... ;)
Neo[EZN] | 2004-08-25 00:42:27
Udowodnij zatem, że na początku wieku ten fragment jezdni był obniżony.
piast | 2004-08-25 18:32:32
Jakiś naoczny świadek by się przydał.
Wrocławiak | 2004-08-25 08:52:28
Do udowodnienia lub obalenia tezy, że to Popowicka wystarczy Ci jedna gwiazdka ( ta nad głową) :) Albo 1) to jest Baren Strasse a) więc nie może to być Popowicka b) musi to być placyk przed rzeźnią 2) To nie jest Barensstrase a) więc Niemcy się pomylili (nie znali swoich ulic ?) b)i tak wtedy to nie jest to skrzyżowanie z Popowicką 3) Jeśli jest tu Popowicka to musiała by iść od nas w głąb , co jest chyba niemożliwe bo zabudowa północnej strony Popowickiej nie była tak okazała, oraz zachodnia ściana ul.Niedźwiedziej nie pozwoliła by na tak wyraźny cień. Wniosek : obojętnie czy się Niemcy pomylili czy nie, nie jest to Niedźwiedzia róg Popowickiej . Jeśli zaś się nie pomylili to jest na 100% placyk przed rzeźnią i nie ma tu znaczenia ,że on w pewnym czasie mógł mieć zmieniony poziom (i oczywiście nieważne ,że na pocztówce , którą pokazałem poziom jest jednakowy). Zapewniam Cię ,że gwiazdki tu nic nie mają no może ta jedna :) , która od wieków pozwala ludziom orientowac się w terenie.
piast | 2004-08-25 18:35:09
Skąd informacja że to ma być Baren Str?
Wrocławiak | 2004-08-25 18:42:25
Od Yahoo :) Na serio to chyba stoi jak byk (mam słabe oczy) na środku widokówki.
piast | 2004-08-25 23:51:32
Słaba to jest jakość tego skanu. Ja tu nawet nie bardzo dopatruję się różnic w jasności ścian świadczące o kierunku słońca. No dobra, ja się nie upieram, usiłowałem tylko polemizować ;) Muszę zrobić w takim razie nowe porównanie na drugim końcu Niedźwiedziej.
Wrocławiak | 2004-08-26 09:28:20
Nie możesz zobaczyć różnicy w oświetleniu ścian bo patrzysz zgodnie z kierunkiem świecenia słońca, gdyby słońce świeciło z lewej to byś zobaczył tę różnicę , gdyby świeciło z prawej zobaczyłbyś cień na elewacji. Jeśli masz dalej wątpliwości przypatrz się osobie ciągnącej wózek. Po długości cienia oraz kącie padania można ocenić godzinę i porę roku.
Neo[EZN] | 2004-08-26 09:45:11
Jeżeli nie może zobaczyć różnicy w oświetleniu frontowej i bocznej elewacji kamienicy z lewej strony to może wrzucić zdjęcie do fotoszopa i pipetą przejechać po tej elewacji - wtedy cyferki same za siebie powiedzą.
Robert kosmo | 2007-06-08 15:58:20
Bez komentarza....Cudne.