MENU
Mały elektrowóz w cukrowni Klecina.

Dodał: Yahoo° - Data: 2003-12-28 17:00:28 - Odsłon: 11212
Rok 1901


Cukrownia Klecina powstała w 1834 r. założona przez wrocławskich kupców braci G. i A. Liebichów i M. Hikkela. W 1862 r. przeszła do rąk właścicieli Gebrueder Schoeller, którzy nabyli ja razem z majątkiem ziemskim, gdzie podjęli uprawę buraka cukrowego. W latach 70. XIX w. przerabiała około 0.60 tysięcy ton buraków na dobę. Na przełomie lat 80. i 90. tego samego stulecia zostało znacząco rozbudowana. Wówczas powstała również kolonia fabryczna. W 1904 r. w wyniku fuzji powstała von Rath, Scheller&Skene GmbH. Areał posiadanej przez nią ziemi uprawnej wzrósł do 6 tysięcy ha, a przerób dobowy do 1,20 tys. ton. Około 1918 r. firma przekształciła się w spółkę akcyjną. Dalsza rozbudowa nastąpiła w latach 1934-38. Wówczas była już w stanie przerabiać 1,60 tys. ton buraków na dobę. Do spółki należało wiele majątków ziemskich, kolej wąskotorowa. Produkowała szeroka gamę wyrobów cukierniczych, m.in. cukierki i spirytus. Cukier surowy wysyłany był do Hamburga i Wielkopolski.

Częściowo zniszczona w czasie działań wojennych w 1945 r., uruchomiona został ponownie w 1947 r. W kolejnych dziesięcioleciach podlegała kolejnym modernizacjom i rozbudowie. Jej przerób dobowy wzrósł do około 2 tysięcy ton buraków na dobę, produkcja cukru do około 20 tysięcy ton rocznie, Cukrownia w latach świetności zatrudniała ok. 2 tys. pracowników, a jej areał upraw wynosił 4,5 tys. ha. W 1989 r. zanotowała rekord produkcji cukru, którego wytworzono 36,10 tys. ton. W 1990 r. Cukrownia Klecina przekształcona została w samodzielne przedsiębiorstwo. Wobec problemów z płynnością finansową cukrownia (jako przedsiębiorstwo) została zlikwidowana w 1994 r. Wyposażenie cukrowni wyprzedano i złomowano, natomiast budynki jak i sam teren (43 hektary) kupiła gmina Wrocław. Podczas powodzi w 1997 r. na terenie byłej Cukrowni Klecina magazynowano dostarczona miastu pomoc humanitarną. W 1998 r. kompleks dawnej cukrowni kupiła od miasta za 42 mln zł krakowska spółka Code, która zobowiązywała się do 2003 r. do budowy na tym terenie aquaparku, biurowca, centrum handlowego, kompleksu kin oraz hotelu. Firma nie dotrzymując jednak swoich obietnic odsprzedała ze znacznym zyskiem teren dawnej cukrowni innemu podmiotowi gospodarczemu. W 1999 r. nastąpiło, bez sprzeciwu miejskich służb konserwatorskich, wyburzenie wszystkich budynków produkcyjno-magazynowych, bez uwzględnienia wartości historycznej zespołu architektury przemysłowej i techniki z przełomu XIX i XX wieku. Do chwili obecnej z całego kompleksu przetrwały tylko dwa budynki mieszkalne przy dawnej bramie wjazdowej. Od ok. 2014 r. nowym właścicielem terenu jest Grupa PZU.

  • /foto/3810/3810593m.jpg
    1900
  • /foto/5349/5349691m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/243/243563m.jpg
    1900 - 1914
  • /foto/391/391003m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/5683/5683665m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/63/63187m.jpg
    1900 - 1921
  • /foto/8882/8882418m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/296/296410m.jpg
    1906 - 1914
  • /foto/296/296411m.jpg
    1906 - 1914
  • /foto/5735/5735971m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/320/320847m.jpg
    1912
  • /foto/5707/5707434m.jpg
    1913
  • /foto/5270/5270536m.jpg
    1914
  • /foto/4886/4886655m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/364/364394m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/55/55870m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/4916/4916384m.jpg
    1936
  • /foto/6737/6737156m.jpg
    1936
  • /foto/9389/9389264m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/5187/5187755m.jpg
    1938
  • /foto/5008/5008929m.jpg
    1939
  • /foto/184/184357m.jpg
    1957
  • /foto/6518/6518120m.jpg
    1960
  • /foto/3703/3703555m.jpg
    1963 - 1969
  • /foto/5126/5126927m.jpg
    1983
  • /foto/10240/10240911m.jpg
    1984
  • /foto/9339/9339004m.jpg
    1994
  • /foto/10124/10124835m.jpg
    1994
  • /foto/192/192327m.jpg
    1994 - 1997
  • /foto/309/309083m.jpg
    1994 - 1997
  • /foto/309/309089m.jpg
    1994 - 1997
  • /foto/309/309091m.jpg
    1994 - 1997
  • /foto/309/309092m.jpg
    1994 - 1997
  • /foto/309/309100m.jpg
    1994 - 1997
  • /foto/309/309101m.jpg
    1994 - 1997
  • /foto/452/452825m.jpg
    1995
  • /foto/3226/3226620m.jpg
    1995
  • /foto/3340/3340439m.jpg
    1995
  • /foto/232/232931m.jpg
    1996
  • /foto/232/232932m.jpg
    1996
  • /foto/3237/3237042m.jpg
    1996
  • /foto/2/002792m.jpg
    1997
  • /foto/2/002793m.jpg
    1997
  • /foto/2/002794m.jpg
    1997
  • /foto/2/002199m.jpg
    1997 - 1999
  • /foto/309/309082m.jpg
    1997 - 1999
  • /foto/309/309090m.jpg
    1997 - 1999
  • /foto/309/309093m.jpg
    1997 - 1999
  • /foto/309/309097m.jpg
    1997 - 1999
  • /foto/309/309099m.jpg
    1997 - 1999
  • /foto/6832/6832110m.jpg
    1997 - 1999
  • /foto/68/68300m.jpg
    1999
  • /foto/6838/6838333m.jpg
    1999
  • /foto/64/64426m.jpg
    2004
  • /foto/12/12387m.jpg
    2004
  • /foto/12/12388m.jpg
    2004
  • /foto/33/33372m.jpg
    2005
  • /foto/200/200545m.jpg
    2008
  • /foto/200/200563m.jpg
    2008
  • /foto/200/200569m.jpg
    2008
  • /foto/233/233976m.jpg
    2008
  • /foto/4483/4483579m.jpg
    2014
  • /foto/5502/5502464m.jpg
    2015
  • /foto/5902/5902584m.jpg
    2016
  • /foto/8644/8644465m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644480m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644481m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644482m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644490m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644505m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644561m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644601m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644716m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644723m.jpg
    2018
  • /foto/8644/8644815m.jpg
    2018

Aukcje internetowe

Poprzednie: Posąg Ateny (dawny) Strona Główna Następne: Kościół Pawła (dawny)


Neo[EZN] | 2003-12-28 17:22:56
Ten wóz wygląda jak pojazd techniczny ale nie kolejowy tylko tramwajowy (ma lirę). Możliwe, że zdjęcie zrobiono mu przy którejś zajezdni - w tle widać budynek, ktory by to potwierdzał no ale cukrownia to może też była...
ToMeK | 2003-12-28 21:53:03
To może być lokomotywa manewrowa cukrowni. Kiedyś przechodziłem koło bocznicy do cukrowni i zaciekawiło mnie to, że stoją tam słupy trakcyjne. Więc bocznica mogła być zelektryfikowana, zasilana prądem z cukrowni.
Gość: Jd. | 2004-04-04 09:42:51
Wygląd jest charakterystyczny dla lokomotyw przemysłowych Siemensa z końca XIXw.
Gość: Andrzej M. | 2004-03-25 00:03:41
Taka lokomotywa manewrowa lub bardzo podobna była jeszcze tam używana w latach 60. Serwisowane były w warsztatach tramwajowych z racji tramwajowych parametrów. Można było wtedy zobaczyć jak porusza się po ulicach miasta.
Neo[EZN] | 2004-03-25 14:22:54
Taka lokomotywa manewrowa z Wrocławia znajduje się obecnie o ile dobrze pamiętam - w Warszawie. A wracając do cukrowni to przeglądając mapy z lat 60 zauważyłem linię kolejki wąskotorowej, która odchodziła od cukrowni w kierunku Bielan Wr., Ślęzy i kończyła się w cukrowni w pobliżu Żórawiny Wr. Czy ktoś wie coś na jej temat?
Kuba | 2004-07-15 12:12:20
Byłem ostatnio w tamtym rejonie tzn.na Klecinie, i są jeszcze ślady po tej linii.
moose | 2009-05-12 15:37:32
W Warszawie (wagonownia Olszynka Grochowska) znajduje się lokomotywa elektryczna dawnej Kolejki Walimskiej E401 z 1913 r.. Lokomotywa ta wykorzystywała napięcie systemu tramwajowego 1,0-1,1 kV, ale poruszała się po normalnym torze.
Neo[EZN] | 2009-05-12 17:15:25
Naturalnie że po normalnym - ta walimska też była normalnotorowa.
gosc_nty | 2004-04-05 09:54:07
to cos kursowalo, albo bylo wykorzystywane na zajedzni przy ul krakowskiej, gdzies mam zdjatko takiej lok przy wjezdzie do zaj
gosc_nty | 2004-04-06 09:22:17
porownaj zdjecie jak widac to jest cos innego
gosc_nty | 2004-04-06 09:22:39
porownaj zdjecie jak widac to jest cos innego
Gość: Saper | 2004-07-15 12:04:15
Co do tej wąskotorówki, to była to typowa kolejka cukrownicza, przewożąca surowce bądź pracowników cukrowni. Jest o niej króciutka wzmianka w Encyklopedii Wrocławia, ale niestety niezbyt szczodra...
Virzzz | 2010-09-28 08:09:45
Zdjęcie wykonane w 1901r. Opis brzmi: Rangierlokomotive Fabr. No 148 der AEG für die Zuckerfabrik Klettendorf.
moose | 2010-09-28 11:42:15
Dwa lata później na testach pod Berlinem pojazdy trakcji elektrycznej osiągały prędkość 210 km/h :)
wito | 2014-10-23 14:17:19