MENU
Wjazd na most nad Odrą w Bytomiu Odrzańskim (z kierunku północnego). W nawierzchni widoczne są tory gospodarczej kolejki wąskotorowej majątku Siedlisko.

Dodał: Petroniusz° - Data: 2015-12-27 19:31:03 - Odsłon: 3892
Rok 1935

Wąskotorowa kolej gospodarcza majątku Siedlisko w roku 1921 miała długość 90 km. Jej budowę rozpoczęto prawdopodobnie w okresie międzywojennym. Łączyła ona folwarki majątku Schönaichów z Siedliska a jedna z jej części biegła po kompleksie leśnym Puszczy Tarnowskiej, znacząco się tam rozgałęziając i przyczyniając się do intensywnego rozwoju produkcji rolniczej i leśnej na tym obszarze. Tomasz Andrzejewski i Dariusz Gulowaty, w publikacji "140 lat kolei w Nowej Soli i powiecie nowosolskim" tak piszą o wąskotorówce: "Do innych przedsięwzięć prywatnych zaliczyć należy sieć kolejki wąskotorowej w majątku ziemskim książąt von Schönaich-Carolath z Siedliska, która (...) połączyła kilka folwarków położonych na prawym brzegu Odry, m.in. w Pięknych Kątach, Różanówce i Borowcu. Kolejkę wybudowano do transportu płodów rolnych, głównie buraków cukrowych. Docelowo tory prowadziły do stacji kolejowej w Lipinach i Bytomiu Odrzańskim. Do mostu w Bytomiu Odrzańskim tory poprowadzono po nasypie drogi, następnie przez most środkiem jezdni, kilkuprzęsłową estakadą i ulicami miasta do stacji kolejowej. Nie wiemy jak długo funkcjonowała kolejka. Po 1945 r. jej ślady zachowały się w kilku miejscowościach. Ostatnie fragmenty szyn zlikwidowano w Pięknych Kątach kilka lat temu. Natomiast w Lipinach Odrzańskich kolejka miała styczność z linią normalnotorową Wolsztyn - Nowa Sól - Żagań. Stację wąskotorową – składająca się z 4 torów, 10 rozjazdów oraz rampy przeładunkowej wyposażono też w zaplecze techniczne, między innymi w małą jednostanowiskową parowozownię i warsztaty wagonowe." Jak udało się ustalić w roku 1930 część torów kolejki już nie istniała a jej długość wynosiła wówczas 30 km. Jak wspomina jeden z pierwszych polskich napływowych mieszkańców Siedliska "jako dzieci, dużą frajdę mieliśmy jeżdżąc kolejkami szynowymi służącymi do transportu płodów rolnych" co daje pewność, że po wojnie kolejka (jej część) działała, chociaż nie była już wykorzystywana zgodnie ze swoim pierwotnym przeznaczeniem.
/Petroniusz/

  • /foto/5824/5824503m.jpg
    1922
  • /foto/8789/8789430m.jpg
    2020
  • /foto/8789/8789442m.jpg
    2020
  • /foto/8789/8789446m.jpg
    2020
  • /foto/8789/8789451m.jpg
    2020
  • /foto/8789/8789455m.jpg
    2020

140 lat kolei w Nowej Soli i powiecie nowosolskim Tomasz Andrzejewski, Dariusz Gulowaty , Muzeum Miejskie , Nowa Sól 2011

Poprzednie: Kaplica św. Jana Nepomucena Strona Główna Następne: OSP w Obrowcu


Petroniusz | 2015-12-27 19:33:49
Jak na razie jest to jedyne znane mi archiwalne zdjęcie torowiska kolejki wąskotorowej majątku Siedlisko. O zdjęciu samej kolejki można chyba tylko pomarzyć.
Petroniusz | 2015-12-27 19:34:13
Może kiedyś uda się podmienić na lepszy skan.