MENU
Porzucony tender od parowozu. Zbliżenie na koło oraz elementy zawieszenia. Zachowany napis "Geprüft Ost" oraz dwie daty: 13 listopada 1935 i 18 lipca 1941.

Dodał: Maciej P.° - Data: 2015-11-03 14:21:40 - Odsłon: 3178
03 listopada 2015


Porzucony tender od parowozu, znajdujący się pod samą linią wysokiego napięcia na stacji Wałbrzych Główny. Stoi on w miejscu gdzie do lat 50. istniała druga parowozownia na Wałbrzychu Głównym. Jest to z dużym prawdopodobieństwem tender od parowozu pruskiej serii P4.2 (BR36), na PKP seria Od2 . Maszyny te były produkowane do 1910 r., zatem jeśli to faktycznie tender od tego parowozu, to ma sporo ponad 100 lat . Na 99% nie zachował się ani jeden egzemplarz tej lokomotywy na świecie. W Polsce seria skasowana w latach 50. - ostatnie maszyny skreślono w 1957 r. W Niemczech ostatni parowóz tej serii skasowano w 1959 r. (36 457 ex Od2-26 PKP, ex Danzig 238 KPEV, nr fabryczny 3066 Schwartzkopf, rok budowy 1902).

Za tym że jest to parowóz od P4.2 przemawiają również zachowane na ostoi daty rewizji tendra i jego przynależności w 1941 roku do Dyrekcji Wschodniej niemieckich kolei - z siedzibą w Warszawie w Generalnej Guberni, a parowozy te od 1923 r. do 1947 roku obsługiwały pociągi osobowe w Warszawskim Węźle Kolejowym oraz w DOKP Warszawa. Przed wojną na Dolnym Śląsku, w 1925 r. w lokomotywowniach było jeszcze ok. 20 tychże parowozów (Wrocław Główny, Wrocław Świebodzki, Węgliniec, Kłodzko Główne , ale wycofano je ze służby jeszcze przed 1939 rokiem. Jest to bez wątpienia ciekawy obiekt i wymaga zabezpieczenia (moose).

  • /foto/5739/5739867m.jpg
    2015
  • /foto/5739/5739869m.jpg
    2015
  • /foto/5739/5739884m.jpg
    2015
  • /foto/5945/5945720m.jpg
    2015
  • /foto/5945/5945726m.jpg
    2015
  • /foto/5912/5912272m.jpg
    2016

Maciej P.°

Poprzednie: Dom wypoczynkowy Zdrowie Strona Główna Następne: Kaplica Narodzenia Najświętszej Marii Panny


moose | 2015-11-03 15:11:06
Niby wszyscy o nim wiedzą, a nikt się jeszcze po niego nie zgłosił: "eee po co mi sam tender". A przecież on jest - ZŁOTY (od rdzy), nasz i już na powierzchni. Wycięte palnikiem maźnice wykluczają zwiezienie po torach.
13smok | 2015-11-03 22:47:27
Według tłumacza google zwrot "Geprüft Ost" znaczy "testowane Wschód". Może więc to było coś testowane na wschodzie w czasie od 13 listopada 1935 do 18 lipca 1941. Może to część jakiegoś prototypu. Albo tłumacz źle tłumaczy.
Adrian Henszel | 2015-11-04 18:37:45
Mi się zdaje, że to może mieć związek z - dziś u nas zwie się to naprawą rewizyjną - czyli jakby przeglądem pojazdu kolejowego - może to daty owych napraw?
moose | 2015-11-04 21:31:47
Tak - dokładnie. Są to daty rewizji, być może związane z przynależnością parowozu (i tendra) do Dyrekcji Wschodniej - od czasu utworzenia Generalnej Guberni z siedzibą w Warszawie. Tak czy siak - sprzęt z ciekawą historią.
moose | 2015-11-07 07:58:53
Ciekawe czy rewizja z 1941 r. zamalowała polską rewizję z 1935 roku, czy jednak była to maszyna kolei niemieckich.
wilk.wroclaw | 2015-11-04 21:40:46
A mi z tym tendrem skojarzyła się piosenka :-)
13smok | 2016-01-22 22:05:08
Telewizja Wałbrzych - Zapomniany wagon na Dworcu Głównym