MENU
Porzucony tender od parowozu.

Dodał: Maciej P.° - Data: 2015-11-03 14:13:06 - Odsłon: 3615
03 listopada 2015


Porzucony tender od parowozu, znajdujący się pod samą linią wysokiego napięcia na stacji Wałbrzych Główny. Stoi on w miejscu gdzie do lat 50. istniała druga parowozownia na Wałbrzychu Głównym. Jest to z dużym prawdopodobieństwem tender od parowozu pruskiej serii P4.2 (BR36), na PKP seria Od2 . Maszyny te były produkowane do 1910 r., zatem jeśli to faktycznie tender od tego parowozu, to ma sporo ponad 100 lat . Na 99% nie zachował się ani jeden egzemplarz tej lokomotywy na świecie. W Polsce seria skasowana w latach 50. - ostatnie maszyny skreślono w 1957 r. W Niemczech ostatni parowóz tej serii skasowano w 1959 r. (36 457 ex Od2-26 PKP, ex Danzig 238 KPEV, nr fabryczny 3066 Schwartzkopf, rok budowy 1902).

Za tym że jest to parowóz od P4.2 przemawiają również zachowane na ostoi daty rewizji tendra i jego przynależności w 1941 roku do Dyrekcji Wschodniej niemieckich kolei - z siedzibą w Warszawie w Generalnej Guberni, a parowozy te od 1923 r. do 1947 roku obsługiwały pociągi osobowe w Warszawskim Węźle Kolejowym oraz w DOKP Warszawa. Przed wojną na Dolnym Śląsku, w 1925 r. w lokomotywowniach było jeszcze ok. 20 tychże parowozów (Wrocław Główny, Wrocław Świebodzki, Węgliniec, Kłodzko Główne , ale wycofano je ze służby jeszcze przed 1939 rokiem. Jest to bez wątpienia ciekawy obiekt i wymaga zabezpieczenia (moose).

  • /foto/5739/5739867m.jpg
    2015
  • /foto/5739/5739869m.jpg
    2015
  • /foto/5739/5739888m.jpg
    2015
  • /foto/5945/5945720m.jpg
    2015
  • /foto/5945/5945726m.jpg
    2015
  • /foto/5912/5912272m.jpg
    2016

Maciej P.°

Poprzednie: Punkt Przedszkolny Strona Główna Następne: Dom wypoczynkowy Zdrowie


moose | 2015-11-03 15:26:24
Jest to z dużym prawdopodobieństwem tender od parowozu pruskiej serii P4.2 (BR36), na PKP Od2 - wystarczy spojrzeć na to zdjęcie . Maszyny te były produkowane do 1910 r. zatem jeśli to faktycznie tender od tego parowozu, to jest to ponad 100 letni sprzęt. W Polsce nie zachował się ani jeden egzemplarz tej lokomotywy (zostały zwrócone do NRD w latach 50.), w Niemczech ostatni skasowano w 1959 r. Czyli mamy sporą ciekawostkę i wypadałoby uratować tę kupkę złomu.
Maciej P. | 2015-11-03 18:14:15
No to super. Spodziewałem się tendra od Ty2, a tu proszę :).
moose | 2015-11-07 08:00:11
Jedna korekta - w latach 50. maszyny te przyjechały z NRD do Polski w ramach rewindykacji majątku.