Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Klasztor Ubogich Sióstr Szkolnych de Notre Dame (dawny), ul. Warszawska, Głubczyce
Hellrid: Oba budynki znajdowały się na ulicy Warszawskiej (Botenstrasse), stały na przeciwko siebie, co jest widoczne tutaj: , jedynie nowy klasztor przetrwał - obecnie jest tam szkoła muzyczna. Tworze obiekty.
Port rybacki, ul. Bosmańska, Krynica Morska
Lekok: Dzięki:)
Pensjonat (dawny), Krynica Morska
Lekok: Czyli ulica Portowa?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych - Inspektorat w Głubczycach, ul. Bolesława Chrobrego, Głubczyce
Hellrid: Budynek istnieje, obecnie znajduje się w nim ZUS, jest nawet już obiekt:
Hotel (dawny), ul. Gdańska, Krynica Morska
Lekok: Dzięki:)

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Iras (Legzol)
Hellrid
Hellrid
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Alistair
Alistair
MacGyver_74
Sendu
Parsley
Sendu
Rob G.
Rob G.

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Historia FSD Nysa
Autor: maras°, Data dodania: 2015-10-22 12:47:13, Aktualizacja: 2015-10-22 12:52:06, Odsłon: 4162

Kalendarium

Lata 1948-1957 - Początki Fabryki

12 czerwca 1948 - Uruchomiono w Nysie FABRYKĘ MEBLI STALOWYCH – ZACHÓD.
                             Podstawowy wyrób: meble stalowe (szafy, łóżka, biurka, kasy pancerne). Główni odbiorcy: szpitale i wojsko.
Rok 1952 - Zmiana profilu produkcji na budowę nadwozi samochodowych specjalnego przeznaczenia na podwoziach samochodu "LUBLIN" i "STAR".
                             Podstawowy wyrób: kinowozy, warsztaty energetyczne i techniczne, przewoźne bufety. Główni odbiorcy: łączność i energetyka.

Rok 1954 - Zmiana nazwy na ZAKŁADY SAMOCHODOWE.  Nadal są produkowane nadwozia samochodowe specjalnego przeznaczenia, których produkcja trwa do
                             1958 roku. Pięć miesięcy póĽniej następuje kolejna zmiana nazwy na ZAKŁADY BUDOWY NADWOZI SAMOCHODOWYCH W NYSIE.
Rok 1957 - Zapada decyzja o uruchomieniu w Nysie produkcji samochodów dostawczych na bazie podzespołów samochodu “WARSZAWA”.

 

Lata 1958-1985 - Dominacja Nysy

Rok 1958 - seryjna produkcja samochodu "NYSA" N-58. Oprócz podstawowej odmiany mikrobusu powstają także sanitarki i towosy.
Lata 1959-1969 - Trwa nieustanny proces modernizacyjny samochodu "NYSA". Rośnie produkcja, zwiększa się gama odmian. Główne wyroby: mikrobus, furgon, towos,    
                          sanitarka, chłodnia, kinowóz, wypadowe, energetyczne oraz izotermy, a także samochody specjalne (warsztaty techniczne, przewoźne bufety).
Koniec roku 1968 - zmiana nazwy zakładu na FABRYKĘ SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH "POLMO" w NYSIE.
Lata 1970-1985 - Na polskim rynku dominuje samochód "NYSA". Produkcja osiąga pułap 2,5 tys. szt. samochodów miesięcznie, z czego połowa kierowana jest na 
                          eksport.
                          W latach 70-tych fabryka przeżywa okres największej prosperity. Samochody "NYSA" eksportuje się do 35 krajów. Wśród odbiorców są takie kraje jak:   
                          Irak, Sudan, Chiny, Egipt, Ghana, Kolumbia, Ekwador, Francja, Hiszpania, RFN oraz dawne kraje Wspólnoty Socjalistycznej.

 

Lata 1986-1995 - Połączenie FSD Nysa Z FSO Warszawa

Rok 1986 - Połączenie FSD w Nysie z Fabryką Samochodów Osobowych. Firma zmienia nazwę na ZAKŁAD SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH W NYSIE. Zapada
                 decyzja budowy w ZSD nowego samochodu dostawczego na bazie podzespołów samochodu osobowego POLONEZ.
Rok 1987 - Uruchomienie seryjnej produkcji samochodów "FSO TRUCK".
Rok 1992 - Do Nysy z FSO - Warszawa zostaje oddelegowany Dyrektor mgr Marian Smutkiewicz - wprowadza on program naprawczy, który w krótkim czasie przynosi
                 pożądane efekty. Odwrócona zostaje proporcja produkcji - dominującym wyrobem staje się TRUCK.
        Główne wyroby:

  • Polonez TRUCK ST
  • Polonez TRUCK DC (5-cio osobowa skrzynia)
  • Polonez TRUCK LB (wydłużona skrzynia ładunku)
 

Rok 1994 - Zostaje zaprzestana produkcja "NYS". Zakład poddany zostaje modernizacji, której ukoronowaniem jest wybudowanie nowej linii kataforezy nadwozi. W kwietniu
                 podpisany zostaje kontrakt z francuską firmą CITROËN na montaż samochodu dostawczego CITROËN C-15.
Rok 1995 - Uruchomienie montażu samochodu Citroën C-15 (wersja 2-wu i 5-cio drzwiowa).

Lata 1996-1999 - Spółka z koreańskim Daewoo

Rok 1996 - Do Spółki z FSO przystępuje partner strategiczny - międzynarodowy koncern koreański DAEWOO, natomiast Zakład w Nysie staje się jednym z Oddziałów
                 Spółki o nazwie DAEWOO-FSO MOTOR Spółka z o.o. - ZSD NYSA.
Rok 1997 - Pojawiają się nowe modele samochodów dostawczych:

  • Polonez Truck PLUS
  • Polonez Truck ROY (4-ro drzwiowy)

Rok 1998 - Renegocjacja kontraktu z francuską firmą CITROËN: uruchomienie montażu samochodu Citroën BERLINGO (2 - osobowy i 5-cio osobowy)
                 Uzyskanie Certyfikatu ISO - 9002.
                 Uzyskanie tytułu "Czystszej produkcji" w Polsce za 1998 rok.
Rok 1999 - Uruchomienie montażu samochodu Polonez TRUCK P-105. Uruchomienie montażu samochodów Citroën BERLINGO z drzwiami przesuwnymi.

Rok 2001 – w KRS została zarejestrowana spółka „Nysa Motor Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością”

czerwiec 2002 – Zawieszono produkcję Poloneza Trucka Plus

listopad 2002 – ponowne uruchomienie produkcji Trucka Plus, dzięki zamówieniom i sfinansowaniu produkcji przez dealerów GM Daewoo wyprodukowano partię 166
                        egzemplarzy w wersji ROY z silnikiem 1.9D z części pozostających w magazynach producenta

marzec 2003 – Po raz kolejny produkcja została wznowiona, również dzięki sfinansowaniu produkcji przez sprzedawców, polegającej na zapłacie za auta jeszcze przed
                       wznowieniem procesu produkcyjnego. W ten sposób powstała ostatnia partia 288 Polonezów Truck Plus

maj 2003 – Utworzona została spółka Polska Fabryka Samochodów, która miała produkować na terenie zakładów Nysa Motor miejskie auto Clic oraz Poloneza Trucka
                  Plus, natomiast w późniejszym etapie jego mocno zmodernizowaną wersję Poltruck

Rok 2004 – Upada spółka PFS, dzierżawiła ona hale produkcyjne od Nysa Motor, jednak była wobec niej zadłużona nie płacąc za dzierżawę

Rok 2007 – „Nysa Motor spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” została wykreślona z KRS.

Na podstawie:

http://nysamotor.w.interiowo.pl/historia.html    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zak%C5%82ad_Samochod%C3%B3w_Dostawczych

Zebrał - maras


/ / / / / 6 /