Budowę linii głównej z Wrocławia do granicy państwa za Międzylesiem rozpoczęła pod koniec 1870 roku spółka Kolej Górnośląska (OSE), która będąc już częściowo znacjonalizowana realizowała cele Państwa Pruskiego po wygranej wojnie z Austrią w 1866 r. - utworzenie strategicznych korytarzy transgranicznych. Na Ziemię Kłodzką kolej wkroczyła w następujących etapach:
- 08.06.1873 r. - odcinek Ziębice - Kamieniec Ząbkowicki - Bardo (26,9 km) - 21.09.1874 r. - odcinek Bardo - Kłodzko (9 km) - 01.07.1875 ...
Budowę linii głównej z Wrocławia do granicy państwa za Międzylesiem rozpoczęła pod koniec 1870 roku spółka Kolej Górnośląska (OSE), która będąc już częściowo znacjonalizowana realizowała cele Państwa Pruskiego po wygranej wojnie z Austrią w 1866 r. - utworzenie strategicznych korytarzy transgranicznych. Na Ziemię Kłodzką kolej wkroczyła w następujących etapach:
Pokaż więcej
Pokaż mniej
- 08.06.1873 r. - odcinek Ziębice - Kamieniec Ząbkowicki - Bardo (26,9 km) - 21.09.1874 r. - odcinek Bardo - Kłodzko (9 km) - 01.07.1875 r. - odcinek Kłodzko - Bystrzyca Kłodzka (19,3 km) - 05.09.1875 r. - odcinek Bystrzyca Kłodzka - Międzylesie (17,2 km) - 15.10.1875 r. - odcinek Międzylesie - Lichkov (6,1 km) Więcej nt. kolejowego przejścia granicznego Międzylesie - Lichkov w artykule Wojka Michalskiego: Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) linii nr 276 liczony od grupy torów WGB stacj Wrocław Główny (w nawiasie kilometraż niemiecki). Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące: - , Kamieniec Ząbkowicki, st., km 71,886 (km 71,82) - Bocznica szlakowa 622 (d. żwirownia), km 75,471 - , Suszka, po., km 77,302 (km 77,23) - , Bardo Przyłęk, st., km 82,544 (km 82,46) - , Bardo Śląskie, po., km 84,439 (km 84,36) - Morzyszów (Neißtal), post. odstępowy, (km 88,23) - zlikwidowany po 1945 r. - , Ławica, po., km 90,400 (km 90,32) - , Kłodzko Główne, st., km 93,481 (km 93,39) - , Kłodzko, bocznica WPHO (skład opału), km 93,650 - , Kłodzko Miasto, po., km 95,216 (km 95,14) - , Kłodzko Nowe<, podg., km 97,573 (km 97,38) - , Krosnowice Kłodzkie, po., km 100,362 (km 100,30) - , Krosnowice Górne, d. st., km 101,341 (km 101,89) - , Gorzanów, st., km 104,760 (km 104,69) - Zabłocie (Krotenpfuhl), post. odstępowy, (km 107,55) - , Bystrzyca Kłodzka , po., km 111,336 (km 111,26) - , Bystrzyca Kłodzka Przedmieście, st., km 112,778 (km 112.72) - , Długopole Zdrój, po., km 118,343 (km 118,26) - , Domaszków, st., km 121,756 (km 121,67) - , Roztoki Bystrzyckie, po., km 124,705 (km 124,62) - , Międzylesie, st., km 129,950 (km 129,85) - Boboszów (Bobischau), post. odstępowy, km 135,870 (km 135,77), zbudowany po 1938 roku - obłsugiwał trójkąt Boboszów - Dolni Lipka (post. Adler) - Lichkov - granica państwa, km 136,064 (km 135,91) - , Lichkov ČD, st., km 138,307 (przedwojenny kilometraż nie uwzględniał Lichkova - Lichtenau) |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Odcinek Kamieniec Ząbkowicki - Międzylesie (- Lichkov) na innych fotografiach | ||
|
||