Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Hotel zum Weissen Ross (dawny), ul. Plater Emilii, Głubczyce
kitapczy: Punktem odniesienia są plany miasta z roku 1910 i 1911: Kamienica mieszcząca hotel stała bliżej narożnika Rynku niż obecny nr 3 w zabudowie blokowej. Ujednoliciłam zapis na nr 5.
Krasnal Kanonier Antek, Wrocław
Wincenty Miros: To jest rakieta balistyczna :-)
Panoramy Szprotawy, Szprotawa
Popski: Na aukcji obieg 1929 r. Skorygowano górne datowania całej serii.
Klasztor Ubogich Sióstr Szkolnych de Notre Dame (dawny), ul. Warszawska, Głubczyce
Hellrid: Oba budynki znajdowały się na ulicy Warszawskiej (Botenstrasse), stały na przeciwko siebie, co jest widoczne tutaj: , jedynie nowy klasztor przetrwał - obecnie jest tam szkoła muzyczna. Tworze obiekty.
Port rybacki, ul. Bosmańska, Krynica Morska
Lekok: Dzięki:)
Pensjonat (dawny), Krynica Morska
Lekok: Czyli ulica Portowa?

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

mietok
Iras (Legzol)
Hellrid
Hellrid
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Alistair
Alistair
MacGyver_74
Sendu
Parsley
Sendu
Rob G.

Ostatnio wyszukiwane hasła

czuchow, I_Liceum_Ogolnoksztalcace_im_Stefana_Zeromskiego_ul_Kochanowskiego_Jana_Jelenia_Gora, Bastion sakwowy, slawentzitz, swierzawa, Izbicko, świeradów zdrój, karpacz, szczyglowice, Bema, grzybowo, Dubois, nowa ruda stara osada 22, noe, Dom Edyty stein, tam cieplice, fsc, tamy, kościół ewangelicki, Przyszówka, Łabędy, Pomorska, Mosty pomorskie, kościół św michała, cieplice szkoła, Jawor, nowa sól w, bliszczyce, dwór czarne, Przystanek rynek, środkowa 7, Wał, wrocław, zakładowa, wrocław szewska, szkoła radiotechniczna Jelenia, składowa, narodowe, Narodowe forum, Plac orląt lwowskich przystanek, zakłady chemiczne Jelenia Góra, Dworzec swiebodzki, Smolecka, wyspa Piasek, Piasek, Piask, Piasku, Kościół NMP na Piasku, Śrubowa, katowice, legnica, Mią, Kronenberg, Wrocławski park przemysłowy, Park biznesu, Wieniec, Babimojska, mierczyce, granowice, Strzegomska 148, jaworska 5, powiat strzeliński, szczecin kapelle, szczecin kosciół, friedhof, zakłady optyczne Jelenia Góra, szczecin friedhof, pammin, wołczyn, loitz, Świdnica plac Grunwaldzki, Świdnica ul. Łukowa, myślibórz, II LO im. Piastów Śląskich, chojna Vereinshaus, Königsberg, kowary, słońsk, łońsk, przedmieście, pre, Racławickie, Güstebiese, noskowskiego, terenowa 6, szpital w cieplicach, szpital lwówek, szpital gryfów, Dąbrowica pałac, przychodnia lwówek, lwówek śląski ul. morcinka, Zdjęcia lotnicze, Zdjęcia lotnicze gró, ogo, zorka w cieplicach, szpital gryfów śląski, szpital lwówek śląski, Zdjęcia lotnicze b, celwiskoza w Jeleniej, muszyna nestor

 
 
 
 
Państwowa Komunikacja Samochodowa w Świdnicy
Autor: janusz50938°, Data dodania: 2015-05-31 13:05:25, Aktualizacja: 2015-06-19 08:50:39, Odsłon: 2080

Pasażerska komunikacji międzymiastowa w Świdnicy.

 Po zakończeniu działń wojennych i przejęciu przez władze polskie administracji na terenach "wyzwolonych" zaczęto budować początki polskiej komunikacji publicznej. Podobnie było na terenie obecnego powiatu świdnickiego. Podstawą funkcjonowania Stacji PKS, był teren nieistnjącego Przedsiębiorstwa Transportowego " C. Harwig", mającgo swą siedzibę przy ulicy Wrocławskiej 21 ( obecnie teren niezagospodarowany).

Ówczesna Stacja PKS w swym posiadaniu miała skromny majątek :

     - jeden amerykański samochód z demobilu

     - jeden ciągnik

     -dwie pary koni, będące w składzie taboru konnego

Firma funkcjonowała bez zaplecza technicznego, zatrudniała kilkoro pracowników, ich zadaniem było zabezpieczenie samochodów, maszyn i urządzeń pozostawionych przez Niemców na terenie miasta i powiatu. Stan taki trwał do roku 1951, wówczas to Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadzil reorganizację tego sektora i całość zcentralizował, powłując do życia Państwową Komunikację Samochodową, taka też powstała w Świdnicy, podlegała Ekspozyturze Państwowej Komunikacji  Samochodowej w Wałbrzychu. Jej placówką stały się zabudowania mieszczące się przy ulicy Kolejowej 1a- 3a.

  

 

Majątkiem firmy było:

   - kilkanaście samochodów ciężarowych

   - 3 traktor

   - tabor konny ( istniał do 1953 roku)

   - 1 autobus

  Zatrudnienie w niej znalazło 25 osób, uruchomiono w tym okresie pierwsze linie autobusowe, do Chwałkowa oraz Świebodzic. Firma zaczęła się dynami-

 cznie rozwijać. I tak w połowie lat 1960 w posiadaniu firmy było:

  - 5 autobusów

  - 32 samochody ciężarowe

   - 3 ciągniki i 12 przyczep rolniczych

  Zatrudnionych jest w niej już 125 pracowników.

  Od roku 1960 rozpoczyna się okres usamodzielnienia świdnickiej placówki

 Niezbyt dogodne połączenie kolejowe z Wałbrzychem czy Wrocławiem, oraz mała ilość pociągów, nierozwiązywała problemów w komunkacji pasażerskiej. Praktycznie cały ciężar takich przewozów spoczywał na barkach Pańswotwowej Komunikacji Samochodowej. Przez ówczesny dworzec PKS przewijało się każdego dnia około 10 tysięcy pasażerów, podróż odbywała się autobusami marki " San".

 

 

 Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiętych świdnicki PKS w eksploatacji posiadał:

  - 57 autobusów

  - 168 samochodów ciężarowych

Rekordowym wynikiem było przewiezienie w 1968 roku 5,5 miliona pasażerów i 491 ton przewozów towarowych. Od zapoczątkowanych przemian społeczno- gospodarczych na początku lat 1990 powstałoPrzedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Świdnicy, w roku 2001 zawieszono całkowicie transport towarowy, firma skupiła się na transporcie osobowym ( krajowym i międzynarodowym).
Obecnie zatrudnionych jest 120 pracowników, majątkiem firmy jest 77 autobusów.

                         W przedwojennym budynku spedycji kolejowej w ramach powstającego centrum przesiadkowego, budowany jest dworzec autobusowy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Dwa współczesne obrazki dotyczące firmy.

 

 

   Obecnie w ramach wolnego rynku, na terenie miasta i powiatu działają firmy przewozowe, posiadające w swym majątku autobusy, oraz busy.

Różnie jest ich z punktualnością i jakością usług. Jak będzie funkcjonowało ( budowane z problemami ) Centrum Przesiadkowe, czy będzie to dochodowe

przedsięwzięcie ( śmiem w to wątpić) czas pokaże.


/ / / / / 1d /
RafalSzz | 2015-06-18 18:06:12
Obecnie panuje bardzo trudna sytuacja w PKS Świdnica, nie lepiej też mają prywatni przewoźnicy. Świdnica jako jedyne miasto ma bardzo drogie opłaty za postój przewoźników.