Po zakończeniu działń wojennych i przejęciu przez władze polskie administracji na terenach "wyzwolonych" zaczęto budować początki polskiej komunikacji publicznej. Podobnie było na terenie obecnego powiatu świdnickiego. Podstawą funkcjonowania Stacji PKS, był teren nieistnjącego Przedsiębiorstwa Transportowego " C. Harwig", mającgo swą siedzibę przy ulicy Wrocławskiej 21 ( obecnie teren niezagospodarowany).
Ówczesna Stacja PKS w swym posiadaniu miała skromny majątek :
- jeden amerykański samochód z demobilu
- jeden ciągnik
-dwie pary koni, będące w składzie taboru konnego
Firma funkcjonowała bez zaplecza technicznego, zatrudniała kilkoro pracowników, ich zadaniem było zabezpieczenie samochodów, maszyn i urządzeń pozostawionych przez Niemców na terenie miasta i powiatu. Stan taki trwał do roku 1951, wówczas to Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadzil reorganizację tego sektora i całość zcentralizował, powłując do życia Państwową Komunikację Samochodową, taka też powstała w Świdnicy, podlegała Ekspozyturze Państwowej Komunikacji Samochodowej w Wałbrzychu. Jej placówką stały się zabudowania mieszczące się przy ulicy Kolejowej 1a- 3a.
Majątkiem firmy było:
- kilkanaście samochodów ciężarowych
- 3 traktor
- tabor konny ( istniał do 1953 roku)
- 1 autobus
Zatrudnienie w niej znalazło 25 osób, uruchomiono w tym okresie pierwsze linie autobusowe, do Chwałkowa oraz Świebodzic. Firma zaczęła się dynami-
cznie rozwijać. I tak w połowie lat 1960 w posiadaniu firmy było:
- 5 autobusów
- 32 samochody ciężarowe
- 3 ciągniki i 12 przyczep rolniczych
Zatrudnionych jest w niej już 125 pracowników.
Od roku 1960 rozpoczyna się okres usamodzielnienia świdnickiej placówki
Niezbyt dogodne połączenie kolejowe z Wałbrzychem czy Wrocławiem, oraz mała ilość pociągów, nierozwiązywała problemów w komunkacji pasażerskiej. Praktycznie cały ciężar takich przewozów spoczywał na barkach Pańswotwowej Komunikacji Samochodowej. Przez ówczesny dworzec PKS przewijało się każdego dnia około 10 tysięcy pasażerów, podróż odbywała się autobusami marki " San".
Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiętych świdnicki PKS w eksploatacji posiadał:
- 57 autobusów
- 168 samochodów ciężarowych
Rekordowym wynikiem było przewiezienie w 1968 roku 5,5 miliona pasażerów i 491 ton przewozów towarowych. Od zapoczątkowanych przemian społeczno- gospodarczych na początku lat 1990 powstałoPrzedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Świdnicy, w roku 2001 zawieszono całkowicie transport towarowy, firma skupiła się na transporcie osobowym ( krajowym i międzynarodowym).
Obecnie zatrudnionych jest 120 pracowników, majątkiem firmy jest 77 autobusów.
W przedwojennym budynku spedycji kolejowej w ramach powstającego centrum przesiadkowego, budowany jest dworzec autobusowy.
Dwa współczesne obrazki dotyczące firmy.
Obecnie w ramach wolnego rynku, na terenie miasta i powiatu działają firmy przewozowe, posiadające w swym majątku autobusy, oraz busy.
Różnie jest ich z punktualnością i jakością usług. Jak będzie funkcjonowało ( budowane z problemami ) Centrum Przesiadkowe, czy będzie to dochodowe
przedsięwzięcie ( śmiem w to wątpić) czas pokaże.