W 1887 r. Państwo Pruskie rozpoczęto zagęszczanie linii wokół Nowej Soli, mających na celu usprawnienie wywozu produktów z licznych zakładów przemysłowych - drzewnych, włókienniczych, metalowych oraz kopalin (torf, węgiel brunatny) i płodów rolnych. Wybudowano wówczas linię Nowa Sól – Kożuchów – Żagań oraz Kożuchów – Niegosławice – Przemków – Chocianów – Rokitki. W wyniku tych inwestycji połączenia kolejowe otrzymały kolejne miejscowości powiatu nowosolskiego. Najpierw 1 października 1889 r. uruchomiono ...
W 1887 r. Państwo Pruskie rozpoczęto zagęszczanie linii wokół Nowej Soli, mających na celu usprawnienie wywozu produktów z licznych zakładów przemysłowych - drzewnych, włókienniczych, metalowych oraz kopalin (torf, węgiel brunatny) i płodów rolnych. Wybudowano wówczas linię Nowa Sól – Kożuchów – Żagań oraz Kożuchów – Niegosławice – Przemków – Chocianów – Rokitki. W wyniku tych inwestycji połączenia kolejowe otrzymały kolejne miejscowości powiatu nowosolskiego. Najpierw 1 października 1889 r. uruchomiono połączenie Nowa Sól – Ciepielów – Kożuchów. Równo rok później (1 października 1890 r.) otwarto odcinek Kożuchów – Stypułów – Żagań, a 1 grudnia 1891 r. uruchomiono połączenie z Kożuchowa przez Solniki, Dziadoszyce, Nowe Miasteczko do Popęszyc. W dniu 16 maja 1892 roku doprowadzono kolej Popęszyc do Niegosławic. Od strony Rokitek linię kolejową do Niegosławic doprowadzono 1 października 1890 r . Linię obsługiwało przeciętnie 5 par na dobę, z czasem (po 1939 r.) ta ilość zmalała do 3 par krótkich składów (3 do 5 wagonów). Na trasie kursowały też wagony motorowe. Po wojnie linię trasowano na Kożuchów - Niegosławice i Niegosławice - Rokitki (4+4 pary w 1963 roku). W 1986 roku Kożuchów-Niegosławice 3 pary, 2 pary Kożuchów - Nowe Miasteczko, 4 pary Niegosławice - Rokitki, 3 pary Chocianów - Rokitki (-Legnica). Linią kursowały bezpośrednie pociągi do Nowej Soli, Zielonej Góry, Legnicy, Marciszowa przez Złotoryję. Na początku lat 90. pociągi obsługiwały czteroosiowe "ryflaki" prowadzone przez małe spalinowozy. W 1992 roku zamknięto odcinek Niegosławice - Kożuchów, w 1994 odcinek Wilkocin - NIegosławice, 1 stycznia 2000 r. zamknięto przewozy na trasie Chocianów - Przemków Miasto, a ostatnie przewozy z Rokitek do Chocianowa zlikwidowano 1 stycznia 2005 r. Jedynym czynnym odcinkiem jest trasa z Rokitek do bocznicy JW w Duninowie (ostatnio remontowany tor w 2012 r. Tory nie istnieją na odcinku Kożuchów - Niegosławice (2011-2012), Wilkocin - Chocianów (przed 2010 r.), pozostałe odcinki są nieprzejezdne (moose - różne źródła)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.), przystanków / ładowni (po./poł), bocznic (bszl.) na linii nr 303. W nawiasie niemiecki kilometraż od Kożuchowa. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubieniem, a obiekty nieczynne/nieistniejące kursywą: - , Rokitki, st., km 0,000 (km 61,40) - , Duninów, boczn., km 6,450 (km 54,90) - , Chocianów, st., km 10,372 (km 51,00) - , Jakubowo Lubińskie, poł., km 15,414 (km 45,90) - , Wysoka (Szprotawska), po., km 18,74 (km 43,00) - , Wilkocin, poł., km 20,711 (km 40,60) - , Przemków Miasto, po., km 26,897 (km 34,50) - , Przemków Odlewnia, st., km 28,290 (km 33,20) - granica województwa, km 31,060 - , Rudziny, po., km 32,375 (km 29,00) - , Niegosławice, st., km 38,370 (km 23,00) - , Mycielin, po., km 42,068 (km 19,30) - , Popęszyce, st., km 46,126 (km 15,20) - , Nowe Miasteczko, st., km 49,089 (km 12,30) - , Bielice Kożuchowskie, poł., km 53,464 (km 7.90) - , Dziadoszyce, st., km 54,954 (km 6,40) - , Solniki, po., 57,101 (km 4,30) - , Kożuchów, st., km 61,426, (km 0,00) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Linia kolejowa nr 303 Rokitki - Kożuchów na innych fotografiach | ||
|
||