MENU
Wyjątkowa fotografia przedstawiająca wylot nieistniejącego tunelu pod Brzezinką. W latach 1934-1938 został rozebrany, dziś w tym miejscu istnieje przekop.

[Poprzednio dodał: wito° - 2008-12-28 - odsłon: 4356]


Dodał: Tony° - Data: 2015-03-05 19:55:14 - Odsłon: 6829
Lata 1866-1879

W 1909 r. szkody górnicze w tunelu były tak wielkie, że konieczne były prace naprawcze. Początkowo pociągi jeździły jeszcze jednym torem, położonym w środku normalnie dwutorowego tunelu, tak że możliwy był ruch kolejowy w tunelu z jednoczesnymi pracami zabezpieczającymi. Dalsze obsunięcia skały zmusiły dyrekcję kolei do zamknięcia tunelu. Pociągi używały w tym czasie objazdu przez Szczawno-Zdrój.
Podjęto decyzję skrócenia tunelu od strony Podgórza o 50 m. Prace te rozpoczęto wiosną 1909 r., w trakcie których doszło do obsunięcia skały i zawalenia wschodniego wejścia do tunelu. Od strony Kuźnic (zachodniej) szkody nie były tak wielkie, konieczne były jednak prace zabezpieczające. Prace prowadziła firma Grün & Bilfinger z Mannheimu, zatrudniono przy nich około 200 Włochów z południowego Tyrolu. Uroczyste otwarcie skróconego tunelu odbyło się 1.12.1910 r.

  • /foto/4273/4273173m.jpg
    1908 - 1909
  • /foto/387/387804m.jpg
    1909
  • /foto/397/397583m.jpg
    1909
  • /foto/4258/4258019m.jpg
    1909
  • /foto/4260/4260957m.jpg
    1909
  • /foto/5960/5960904m.jpg
    1909
  • /foto/10703/10703311m.jpg
    1909
  • /foto/76/76106m.jpg
    1909
  • /foto/76/76109m.jpg
    1909
  • /foto/9661/9661056m.jpg
    1909 - 2022
  • /foto/76/76114m.jpg
    1910
  • /foto/76/76116m.jpg
    1910
  • /foto/76/76117m.jpg
    1910
  • /foto/387/387772m.jpg
    1910
  • /foto/259/259449m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/387/387907m.jpg
    1932 - 1936
  • /foto/4324/4324088m.jpg
    2013
  • /foto/4324/4324089m.jpg
    2013

Technische Universität Berlin

Poprzednie: Mostek Żydowski (dawny) Strona Główna Następne: Wnętrze hali spacerowej


moose | 2008-12-28 23:37:51
Warte zauważenia bardzo są krótkie odcinki szyn.
Jd. | 2008-12-29 16:47:27
Może ten tor jest tymczasowy, stąd takie krótkie odcinki szyn?
wito | 2008-12-29 17:05:32
Technologia metalu się udoskonalała przez lata. Może walcarki mieli wtedy małe.
wito | 2008-12-29 17:06:44
Jak z datami ? To po budowie, czy po odbudowie ?
moose | 2008-12-29 18:44:23
Świeżo po budowie. Stawiam dolary przeciwko orzechom, że to jedno z najstarszych zdjęć jakie mamy na stronie. Od 1879 roku były na tej linii 2 tory. Odbudowane portale w 1909-10 wyglądały zgoła inaczej.
moose | 2015-03-06 08:48:58
Szkoda obciętego napisu na dole zdjęcia.
Tony | 2015-03-06 16:53:39
Słuszna uwaga. Postanowiłem wstawić raz jeszcze, tym razem z podpisem i w oryginalnym rozmiarze.
Petroniusz | 2015-03-06 21:44:25
Jednak trochę zmniejsz wymiary zdjęcia.
Tony | 2015-03-07 23:08:52
Nie wiem, może być tak jak teraz, czy jeszcze?
Petroniusz | 2015-03-07 23:18:46
Widzisz, ja też do końca nie wiem, bo coraz częściej na portalu pojawiają się archiwalne fotografie, których dłuższy bok ma 1500-1600 pikseli, przy akceptacji redakcji. Ale obecne 2300 pikseli wydaje się jednak dalej zbyt dużo.
Tony | 2015-03-07 23:59:28
1999 ? Kompromis...? :)
Petroniusz | 2015-03-08 09:09:04
Jak dla mnie, może być. :)
SyG | 2015-03-13 11:26:31
" Zbudowano w czasie rządów Wilhelma I " .
chrzan233 | 2022-01-05 20:00:39
Fot. A. Leisner.