MENU
Rzeczywiście czasami ktoś tu wsiada i wysiada.

Dodał: kazimierz adamski° - Data: 2015-03-05 15:19:58 - Odsłon: 2639
06 lutego 2015

Data: 2009:06:26 18:55:30   ISO: 1600   Ogniskowa: 70 mm   Aparat: PENTAX K-x   Przysłona: f/11   Ekspozycja: 1/1000 s  


Rozwalona kopalnia Piast, smętne resztki stacji, krajobraz księżycowy i napis na fragmencie murów Teren KWK Nowa Ruda, wejście grozi śmiercią. Dawna stacja towarowa, a obecnie przystanek osobowy Nowa Ruda Przedmieście (w km 27,154 linii z Wałbrzycha do Kłodzka, km 23,836 od Kłodzka) funkcjonowała przed wojną wyłącznie jako stacja towarowa obsługując kopalnię węgla i łupku (Ruben - Bahnschacht) oraz - co ciekawe, kopalnię Rudolf w Przygórzu, która transportowała urobek napowietrzną koleją linową. Niestety oprócz kamiennego wzmocnienia krawędzi peronu i wskaźnika W4 nie zachowało się na przystanku nic, co mogłoby stanowić o miejscu, gdzie zatrzymują się pociągi. Na d. stacji Nowa Ruda Przedmieście były dwa posterunki bocznicowe. Jeden od strony Wałbrzycha,w okolicach wjazdu na pierwszy tor bocznicowy, tzw. nastawnia oraz drugi przy peronie, w którym dyżurował dyżurny ruchu. Była tam również ekspedycja towarowa do odprawiania pociągów z węglem. Z czterech torów stacyjnych nie pozostało zbyt wiele. Od czasu likwidacji KWK Piast we wrześniu 1994 roku mógłby się wydawać, że tego przystanku nie ma sensu, ale reaktywacja ruchu na linii przez Koleje Dolnośląskie pokazała coś innego - to najbliższy przystanek dla mieszkańców Drogosławia i Kolna, więc czasem ktoś tu wsiada i wysiada. (moose, kazimierz adamski)

  • /foto/266/266752m.jpg
    1912
  • /foto/9981/9981289m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/118/118536m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/426/426005m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/315/315040m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/9135/9135775m.jpg
    1979
  • /foto/9160/9160282m.jpg
    1985
  • /foto/9160/9160284m.jpg
    1985
  • /foto/266/266731m.jpg
    1995
  • /foto/266/266739m.jpg
    1995
  • /foto/266/266744m.jpg
    1995
  • /foto/266/266747m.jpg
    1995
  • /foto/9221/9221167m.jpg
    2006
  • /foto/156/156775m.jpg
    2007
  • /foto/264/264408m.jpg
    2009
  • /foto/264/264410m.jpg
    2009
  • /foto/287/287963m.jpg
    2009
  • /foto/325/325432m.jpg
    2010
  • /foto/325/325434m.jpg
    2010
  • /foto/5406/5406111m.jpg
    2015
  • /foto/6736/6736372m.jpg
    2015
  • /foto/6316/6316356m.jpg
    2015
  • /foto/6316/6316370m.jpg
    2015
  • /foto/6317/6317879m.jpg
    2015
  • /foto/8010/8010238m.jpg
    2019
  • /foto/9156/9156557m.jpg
    2020
  • /foto/9304/9304513m.jpg
    2021

kazimierz adamski°

Poprzednie: Budynek nr 12 Strona Główna Następne: Kościół Wniebowzięcia NMP


Zed | 2015-03-05 15:47:56
Rozmiar min. tj.: 1200px
Stan | 2017-03-15 09:56:28
W powojennych dokumentach kolejowych, dawna stacja Bahnschacht w dzielnicy Kohlendorf (po wojnie Kolno – część Nowej Rudy), pojawiła się w pierwszych rozkładach jazdy pociągów w 1946 r. (Lato, Zima), na ówczesnej linii kolejowej nr 142: Kłodzko - Wałbrzych Dzietrzychów, jako Tuczyn Dolny. W rozkładach jazdy po 1950 r. już jako Nowa Ruda Przedmieście.
Prawdopodobnie z tego powodu istnieje obecnie w tej części Nowej Rudy ulica Tuczyn.
Należy jednak odnotować, że istniała powojenna linia kolejowa nr 144: Ścinawa Średnia (0 km) – Tuczyn (9 km) z przystankiem osobowym Tuczyn Dolny ( 6 km). W ujętej tabeli w RJ 1946 (Lato, Zima) wpisano: „Linia na razie nieczynna”.
Faktem też jest, że powojenne losy tej towarowej linii Ścinawka Średnia – Tłumaczów, są dość niejasno opisane w sieci.
kazimierz adamski | 2017-05-14 23:09:23
Jak tłumaczyć zdanie "powojenne losy tej linii towarowej Ścinawka Średnia-Tłumaczów" ,podkreślam "Tłumaczów a nie Tuczyn.To chyba nie ta linia.Urodziłem się i mieszkałem 35 lat na na ulicy Tuczyn 8 (1949-1984).Urodziłem się,bo mam w posiadaniu zaświadczenie akuszerki,że urodziłem się na ulicy Węglowa Wola,a więc do roku 1949 nie istniała ulica Tuczyn.Kiedy wprowadzono nazwę ulicy Tuczyn tego nie wiem i nigdy w to nie wnikałem.Na pewno w latach 50-tych,być może w 1950.Dlatego uważam powyższe tłumaczenia za niejasne.Ponadto linia Kłodzko-Wałbrzych ma numer 286,a linia 142 to Opole-Tarnowskie Góry,a 144 to Ople-Tarnowskie-Góry.Pozdrawiam
Stan | 2017-05-15 08:35:57
Moja uwaga dotyczyła zdublowania nazw Tuczyn, Tuczyn Dolny w pierwszych powojennych latach. Niezależnie od Nowej Rudy, obie nazwy dotyczyły obecnego Tłumaczowa. Odsyłam do opisu linii kolejowej 272 (1971), dawnej 144 (1946):
kazimierz adamski | 2017-05-15 13:32:15
To dlaczego ten opis znalazł sie przy ulicy Tuczyn w Nowej Rudzie.Troche daleko od Tłumaczowa i nie ta linia.
Stan | 2017-05-15 13:45:14
Przeszkadza Ci wyjaśnienie pewnej zagadki z zamierzchłej przeszłości?