Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
D
Dworzec kolejowy Lubsko (dawny)
34
DP
Budynek nr 3-5 (d. dworzec kolejowy)
6
DT
Ekspedycja towarowa Lubsko
H
Przystanek kolejowy Lubsko Hynków (nie istnieje)
P1
Calesa sp z o.o (dawna parowozownia I)
1
P2
Parowozownia Lubsko II(dawna)
W1
Wieża ciśnień kolejowa (ośmiokątna)
1
W2
Wieża ciśnień kolejowa (cylindryczna)
1
 
 
 
 
  ID: 526835

Ładownia kolejowa Lubsko (d. stacja)

Bahnhof Sommerfeld, Zemsz lub Żemrz (do 1947 r.)



Budowa
1845
Status
Istnieje częściowo
 
Lubsko - najstarsza stacja w województwie lubuskim, zbudowana w 1845 r. dla potrzeb "berlinki" - linii marchijskiej z Wrocławia przez do Berlina, a potem od 1875 r. obsługująca także skrót przez Jasień, Żagań i Miłkowice do Legnicy. Stacja węzłowa od 1897 r. - kolej prywatna Lubsko - Tuplice, uzupełniona w 1914 r. o odcinek północny Lubsko - Stróżka - Stary Raduszec. Budowa kolei prywatnej wymusiła otwarcie Małego Dworca, tzw. Południowego, zdewastowanego w 1945 r.
"Berlinka" przechodziła kilka ...
Lubsko - najstarsza stacja w województwie lubuskim, zbudowana w 1845 r. dla potrzeb "berlinki" - linii marchijskiej z Wrocławia przez do Berlina, a potem od 1875 r. obsługująca także skrót przez Jasień, Żagań i Miłkowice do Legnicy. Stacja węzłowa od 1897 r. - kolej prywatna Lubsko - Tuplice, uzupełniona w 1914 r. o odcinek północny Lubsko - Stróżka - Stary Raduszec. Budowa kolei prywatnej wymusiła otwarcie Małego Dworca, tzw. Południowego, zdewastowanego w 1945 r.
"Berlinka" przechodziła kilka razy modernizację, Intensywne prace modernizacyje podjęto w latach 20-tych i na początku 30-tych.

Stacja Lubsko (Sommerfeld) leżąca w połowie drogi pomiędzy aglomeracją Berlina i Wrocławiem świetnie nadawała się na punkt zmiany lokomotyw. Nie było na początku tak silnych parowozów, by całą trasę przejechać bez nawęglania i nawadniania, a te czynności wymagały czasu. Stąd w Lubsku podpinano następny parowóz, a ten który przyjeżdżał odczepiano, nie marnując czasu na inne czynności. Po modernizacji czas przejazdu miedzy Lubskiem a Berlinem zmniejszył się o pół godziny do 2 godz. 14 min. Lubsko w tym okresie było ważniejszym węzłem kolejowym niż Żary i Zielona Góra. Znajdowały się tu 2 parowozownie: duża - już rozebrana i mała (obecny magazyn zboża) oraz bogata infrastruktura. Lokomotywownia Lubsko miało status zakladu taboru (Bahnbetriebswerk - Bw). Parowozownia należała jeszcze pod Dyrekcję Kolei we Wrocławiu (KED/RBD Breslau) do 1945 roku. Parowozownia z warsztatem w Lubsku zatrudniała jeszcze w 1941r. 210 osób. Od lat 30. zaczęły docierać także silniejsze parowozy na serii BR03 (oznaczenie PKP Pm3), 03-10, i towarowe BR44, 50, 52. Zwłaszcza pociągi pośpieszne ciągnęły mocniejsze parowozy znormalizowanej serii BR01 i BR03 z Frankfurtu nad Odrą lub z Wrocławia, co stało się początkiem stopniowego zmniejszania roli Lubska jako stacji wiodącej w obsłudze "berlinki". Wszystko zmieniło się po II wojnie światowej, kiedy to szybką trasę (dwutorową magistralę kolejową) przecięła granica. Lubsko stało się najpierw stacją lokalną, a ostatecznie stacją końcową na tej trasie - pociągi do Gubinka przestały kursować w 1990 r. , osobowe do 30 maja 1986 roku. Na trasie jednotorowej, gdyż po wojnie drugi tor zdemontowano od Miłkowic do Żagania i dalej do Gubinka p. Lubsko i wywieziono w głąb Polski razem z całym układem górki rozrządowej z Lubska. Lubsko w czasach PRL było już tylko lokalnym węzłem z umiarkowanym ruchem pasażerskim i towarowym. Znajdująca się w Lubsku parowozownia była tylko jednostką pomocniczą parowozowni żagańskiej i do końca ery parowozów do Lubska właśnie zjeżdżały wszystkie żagańskie parowozy, gdyż tylko w Lubsku znajdowała się zapadnia do wywiązywania zestawów kołowych. Pod koniec maja 1990 r. Lubsko utraciło bezpośrednie połączenie z Wrocławiem (Świebodzkim). 31 maja 1991 wykonano ostatni kurs parowozem, który pokonał trasę Żagań - Lubsko – Żagań. Regres zaczął się właśnie w latach 1990-95, kiedy to likwidowano połączenia oraz zamykano trasy kolejowe. W efekcie tego, w maju 1994 roku definitywnie zamknięto stację w Lubsku a pozostała ciekawa i bogata infrastruktura kolejowa, praktycznie nietknięta przez wojnę, została w następnych latach zniszczona przez złomiarzy - mieszkańców pozbawionych zarobku i możliwości znalezienia pracy przy biernej postawie właściciela, czyli PKP i samorządu lokalnego, a tor do Gubinka i Niemiec został rozszabrowany. Ostatni pociąg z Lubska do Żagania odjechał 16 maja 1995 r. Tor z Jasienia p. Sieniawę Żarską do Żar został również rozebrany. Tym samym era kolei w Lubsku praktycznie dobiegła końca. Odcinek Lubsko – Bieniów - Żagań jest sporadycznie wykorzystywany w ruchu towarowym. Ostatni pociąg pasażerski do Lubska z miłośnikami kolei na pokładzie z lokomotywą parową Ty2-953 (z Chabówki) i wagonami tzw. 4-ro sekcyjną Bipą przyjechał 1 maja 2011 r. (moose - różne źródła, głównie
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1898
    komentarze: 1
    Dworce w Lubsku - lokalny Kolei Łużyckiej i państswowy.
  • Data: 1898
    komentarze: 1
    Lubsko w końcu XIX wieku.
  • Data: 1899
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Lubsku
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Lubsko - willa, dworzec.
  • Data: 1900
    komentarze: 1
    Stacja kolejowa, żłobek, pałac i kościół św. Mikołaja w Lubsku.
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Lubsku.
  • Data: 1904
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa z dworcem w Lubsku
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Dworzec i Villa Weise w Lubsku.
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Lubsku.
  • Data: 1914
    komentarze: 2
    Stacja kolejowa z dworcem w Lubsku. / wyd. Carl Dittmar, Breslau ...
  • Data: 1916
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Lubsku.
  • Data: 1919
    komentarze: 0
    Dworzec kolejowy. Poprzednio dodane przez: FM° – 2011-03-08, odsłon: ...
  • Data: 1931
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Lubsku.
  • Data: 1937-1943
    komentarze: 0
    Na stacji kolejowej w Lubsku (z lewej pociąg z Lwówka lub do Lwówka).
  • Data: 1995
    komentarze: 1
    Hotel kolejowy.(autor zdjęcia: Tomasz LIberated)
  • Data: 1995
    komentarze: 1
    Windownia przy peronie. (autor zdjęcia: Tomasz LIberated)
  • Data: 1995-2000
    komentarze: 2
    Stacja kolejowa Lubsko. na pierwszym planie hotel kolejowy w czasach ...
  • Data: 1995-2000
    komentarze: 3
    Perony na stacji Lubsko. (autor zdjecia: Tomasz Liberated)
  • Data: 2018-07-04
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Lubsku.
  • Data: 2018-07-04
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Lubsku
  • Data: 2018-07-04
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Lubsku

Ładownia kolejowa Lubsko (d. stacja) na innych fotografiach
  • 1891