Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Dworzec kolejowy Walim (dawny)
31
 
Magazyn (dawny)
2
 
Lokomotywownia Walim (dawna)
4
 
 
 
 
  ID: 524411

Stacja kolejowa Walim (dawna)

Wüstewaltersdorf, Łokietek (do 1947 r.)



Budowa
1913-14
Status
Nie istnieje
Likwidacja
197x
 
Stacja końcowa (w km 4,690) na wys. 498 m npm. powstała w latach 1912-1914 roku po doprowadzeniu tu normalnotorowej kolei elektrycznej z Jugowic, wybudowanej przez prywatną spółkę Wüstewaltersdorfer Kleinbahn AG (Kolejka Walimska SA). Otwarcie linii planowane na 2 maja 1914 roku zostało jednak opóźnione z powodu zwłoki w dostawie taboru z zakładów w Bremie. Tym samym Kolejka Walimska straciła szansę na zostanie pierwszą zelektryfikowaną linią kolejową na Dolnym Śląsku. Prymat przypadł linii ze Szczawienka ...
Stacja końcowa (w km 4,690) na wys. 498 m npm. powstała w latach 1912-1914 roku po doprowadzeniu tu normalnotorowej kolei elektrycznej z Jugowic, wybudowanej przez prywatną spółkę Wüstewaltersdorfer Kleinbahn AG (Kolejka Walimska SA). Otwarcie linii planowane na 2 maja 1914 roku zostało jednak opóźnione z powodu zwłoki w dostawie taboru z zakładów w Bremie. Tym samym Kolejka Walimska straciła szansę na zostanie pierwszą zelektryfikowaną linią kolejową na Dolnym Śląsku. Prymat przypadł linii ze Szczawienka do Mezimesti, na którą pierwszy elektryczny pociąg do Mieroszowa wyruszył dnia 1 czerwca 1914 r. Zaledwie trzy dni później ruszyła po raz pierwszy Kolejka - łącząc Walim ze światem, czyli z linią kolejową ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. Oficjalne otwarcie linii miało miejsce 22 lipca 1914 roku. Linię obsługiwał dwuosiowy wagon motorowy z wagonem doczepnym oraz dwuosiowa lokomotywa elektryczna, do której podczepiano skład osobowy lub towarowy, zależnie od potrzeb. Stacja przed 1945 r. obsługiwała dojazdy do pracy i okresowo wzmożony ruch pasażerski, kierujący się w dobrze zagospodarowane turystycznie Góry Sowie. Ruch towarowy obejmował głównie miejscowe zakłady włókiennicze (zakłady Websky-Hartmann-Wiesen były głównym akcjonariuszem spółki) i tartaki. Do eleganckiego, lekko klasycyzującego budynku dworca (w którym na piętrze znajdowały się mieszkania obsługi), dostawione były po obu stronach fachwerkowe konstrukcje magazynu oraz otwartej werandy-poczekalni. Na poziomie dworca znajdował się jeden ślepo zakończony tor z krawędzią peronową i peronem od strony toru. Do magazynu dochodziło jedno żeberko a dwa inne były torami postojowo-załadunkowymi. Tor główny wyposażony był w mijankę, pozwalającą na oblot składu przez małą lokomotywkę. Od toru mijanki odchodziło natomiast odgałęzienie do niewielkiej, dwustanowiskowej lokomotywowni, w której ulokowana była także stacja transformatorowa. Linia przetrwała wojnę nienaruszona i funkcjonowała już w maju 1945 r. w oderwaniu od uszkodzonej kolei bystrzyckiej. Brak nakładów na poprawę infrastruktury i modernizację bardzo specyficznego taboru oraz nieopłacalność przewozów skutkowała likwidacją trakcji elektrycznej 4.10.1959 roku. Rok później zdemontowano instalację elektryczną na stacji i na całej linii. W 1963 roku już nie było pociągów osobowych do Walimia. Zimą 1973/74 zaniechano przewozów towarowych do Walimia i zlikwidowano na stacji kasę towarową, co było równoznaczne z likwidacją posterunku. W 1983 lub w 1984 roku zlikwidowano tory na odcinku od tartaku w Sędzimierzu do stacji końcowej w Walimiu definitywnie kończąc erę kolei w Walimiu. Budynek dworca jest zamieszkany, ale w jego otoczeniu źle się dzieje. Znikają nieużytkowane i zaniedbane fachwerkowe: magazyn (2004), weranda, toaleta. Równia stacyjna została przegrodzona, w części są ogródki, a w części plac manewrowy (przy dawnej lokomotywowni, która zachowała się do dnia dzisiejszego i mieści jakiś warsztat). O kolejowej przeszłości tego miejsca przypomina dziś tylko detal uskrzydlonego koła żelaznego nad dawnym wejściem do budynku dworca.
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1913
    komentarze: 1
    Budowa Kolejki Walimskiej, odcinek przy Stacji Walim (w tle widoczna ...
  • Data: 1913-03-20
    komentarze: 0
    Pamiątkowa i unikatowa fotografia przedstawiająca "Wbicie" pierwszej ...
  • Data: 1913-1914
    komentarze: 5
    Stacja kolejowa w Walimiu.
  • Data: 1914
    komentarze: 2
    Stacja kolejowa w Walimiu, prawdopodobnie niedługo po otwarciu. ...
  • Data: 1914-07-22
    komentarze: 3
    "Tramwaj Wiejski" tak nazywano składy pociągów zmierzające z Jugowic ...
  • Data: 1914-07-22
    komentarze: 0
    Otwarcie Linii Elektrycznej Kolejowej Walim - Jugowice, druga ...
  • Data: 1914-07-22
    komentarze: 0
    Otwarcie Linii Kolejowej do Walimia, fotografia wykonana chwilę ...
  • Data: 1914-07-22
    komentarze: 6
    Przygotowany do odjazdu w kierunku Jugowic, pociąg prowadzony ...
  • Data: 1914-07-22
    komentarze: 0
    Otwarcie Kolejki Walimskiej. Pierwszy pociąg z Jugowic wjeżdża ...
  • Data: 1914-1928
    komentarze: 0
    Panorama Walimia wykonana z okolic cmentarza przy obecnej ul.Żeromskiego. ...
  • Data: 1915
    komentarze: 5
    Lokomotywa Kolejki Walimskiej, a w tle, istniejący do dziś budynek ...
  • Data: 1915-1918
    komentarze: 6
    Stacja końcowa Kolejki Walimskiej z budynkiem dworca kolejowego ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 1
    Pozdrowienia z Walimia, prawy górny róg, Stacja Kolejowa wraz ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 3
    Stacja Kolejowa w Walimiu na prawo budynek dworca na lewo w tle ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 1
    Pracownicy kolejki walimskiej w tle towarowa pruska lokomotywa ...
  • Data: 1925-1939
    komentarze: 0
    Wykadrowany fragment widokówki z Walimia z widokiem na układ torowy ...
  • Data: 1927-07-28
    komentarze: 0
    Fotokopia ze zbiorów Roberta Koli. Zgoda na publikację tylko na ...
  • Data: 1929-01-20
    komentarze: 0
    Sport-Zug na stacji kolejowej w Walimiu.
  • Data: 1929-01-20
    komentarze: 1
    Sport-Zug na stacji kolejowej w Walimiu.
  • Data: 1929-01-20
    komentarze: 0
    Sport-Zug na stacji kolejowej w Walimiu.
  • Data: 1930-1939
    komentarze: 0
    Narciarze (głównie z Wrocławła) tłumnie zawitali do Walimia, w ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Walimiu.
  • Data: 1935-1944
    komentarze: 0
    Stacja Kolejowa Walim taki długi skład na linii Jugowice - Walim ...
  • Data: 1935-1944
    komentarze: 1
    Odcinek wjazdowy/wyjazdowy na Stacje Kolejową Walim w tle widoczny ...
  • Data: 1939-1944
    komentarze: 0
    Peron 2, Stacji Kolejowej w Walimiu w tle budynek dworca można ...
  • Data: 1940-1944
    komentarze: 1
    Stacja kolejowa w Walimiu w latach 40.
  • Data: 1947-1955
    komentarze: 1
    Walim-dworzec
  • Data: 1947-1959
    komentarze: 1
    Walim-peron
  • Data: 1947-1959
    komentarze: 1
    walim-peron
  • Data: 1950-1959
    komentarze: 1
    Wagon walimskiej kolei na stacji w Walimiu. Skan ze zdjęcia w ...
  • Data: 1950-1959
    komentarze: 1
    Wagon walimskiej kolei na stacji w Walimiu. Skan ze zdjęcia w ...
  • Data: 1955
    komentarze: 0
    Skład na Stacji w Walimiu w 1955 roku.
  • Data: 1968
    komentarze: 0
    Stacja w Walimiu w 5 lat po zakończeniu ruchu pociągów pasażerskich, ...
  • Data: 2005
    komentarze: 0
    Dawny dworzec w Walimiu i jego otoczenie przekształcone na styl ...
  • Data: 2006-10
    komentarze: 1
    Na tej fotce widać co pozostało po peronach na stacji w Walimiu ...
  • Data: 2011-05
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Walim, na lewo widoczny budynek dawnego dworca, ...
  • Data: 2021-03-14
    komentarze: 0
    Równia dawnej stacji końcowej Walim - dziś gruzowisko firmy budowlanej. ...

Stacja kolejowa Walim (dawna) na innych fotografiach
  • 2019