Dawniej stacja 3. klasy (posiadała własny urząd pocztowy), usytuowana na 17,644 km dwutorowej linii Oleśnica – Chojnice i na 53,552 km jednotorowej linii Ostrów Wlkp. - Grabowno Wlk, na wysokości 190 m npm. Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i rampą, 2 nastawnie "GW" i "GW1", szalet, budynki mieszkalne dla pracowników, gospodarcze, warsztatowe i techniczne, lokomotywownię, wieżę wodną, 2 perony, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy z wagą wozową i wagę wagonową do 40t. Dawny układ torowy ...
Dawniej stacja 3. klasy (posiadała własny urząd pocztowy), usytuowana na 17,644 km dwutorowej linii Oleśnica – Chojnice i na 53,552 km jednotorowej linii Ostrów Wlkp. - Grabowno Wlk, na wysokości 190 m npm. Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i rampą, 2 nastawnie "GW" i "GW1", szalet, budynki mieszkalne dla pracowników, gospodarcze, warsztatowe i techniczne, lokomotywownię, wieżę wodną, 2 perony, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy z wagą wozową i wagę wagonową do 40t. Dawny układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 4 główne dodatkowe i 2 ładunkowe. Dodatkowo 2 tory bocznicy oddziału drogowego (nie istnieją) Od stacji odchodziły bocznice do bazy paliwowej (istnieje), do betoniarni (nie istnieje) i do bazy materiałowej PKP-PLK (nieprzejezdna). Obecnie przejazd pomiędzy liniami, a także zmiana toru wykonanywana jest na północnej głowicy rozjazdowej, przy pomocy rozjazdów umożliwiających jazdę z prędkością 60-100 km/h w kierunku zwrotnym. Obecnie stacja posiada 6 torów głównych, z których dwa znajdują się pomiędzy torami głównymi zasadniczymi. Perony zostały przebudowane w latach 2018-2019 - każdy z nich posiada czynną krawędź od strony jednego toru. Zastąpiły one długi, dwukrawędziowy peron wyspowy. Przed przebudową dojście do peronu odbywało się za pomocą kładki (usunięta w listopadzie 2018 r.) zastąpiło ją przejście w poziomie szyn zabezpieczone rogatkami. Jednocześnie wyłączony z eksploatacji został peron przy torze nr 3. Stacja obsługuje nadal bocznicę bazy paliw (składuje się tu paliwo lotnicze), która odgałęzia się od strony północnej. Do obsługi bazy służą tory nr 201 i 202. Ruch pociągów prowadzony jest przez jedną nastawnię "GW", która posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Nastawnia obsługuje także rogatki na dwóch przejazdach kolejowych, a docelowo po przebudowie na LCS obsługiwać będzie wszystkie posterunki na odcinku Dobroszyce - Milicz.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
(moose - różne źródła) Wojenne losy stacji Grabowno i jej znaczenie dla zabezpieczenia okrążenia Festung Breslau od marca 1945: |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
|
||