Polski Deutsch

Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO



ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź

Nie znaleziono żadnego obiektu
Szukaj Wyczyść

 
 
 
 
Linia kolejowa nr 245 Wałbrzych Główny - Kłodzko Główne
Autor: Mikrob°, Data dodania: 2009-01-21 02:19:43, Aktualizacja: 2009-01-21 02:19:43, Odsłon: 880

Malownicza linia kolejowa z trzema długimi tunelami i siedmioma wielkimi wiaduktami.
Linia Kolejowa Kłodzko - Wałbrzych miała stanowić część kolei berlińsko - wiedeńskiej. Bieg jej miał być poprowadzony z Berlina przez Goerlitz, Jelenią Górę, Wałbrzych, Nową Rudę, Kłodzko, Międzylesie i na terytorium Czech do Usti nad Orlicą, a stamtą prowadziła już wcześniej wybudowana kolej do stolicy Cesarstwa Austriackiego. Wstępne prace rozpoczęto już w 1854 r. Wówczas to nadprezydent prowincji śląskiej hrabia Zedlitz-Tutzscheler otrzymał memoriał, który nakreślił w Wittenberdze Kreuger specjalista w budowie kolei w Państwie Pruskim, który chciał by linia była dwutorowa. Projekt ten niestety został na pewien czas odsunięty. W październiku 1866 r. pojawiła się propozycja, aby odcinek z Wałbrzycha do Kłodzka wybudować przez Mieroszów i czeski Broumov, z pominięciem Nowej Rudy. W grudniu tego samego roku pojawiła się też wersja budowy kolei z Dzierżoniowa do Nowej Rudy przez Góry Sowie i Przygórze. W 1870 r. wybuchła wojna francusko - pruska, a budowa linii stała się wówczas za droga i prace przerwano. Kolejny projekt pojawił się w 1874 r., gdzie rozważano budowę kolei ze Świdnicy przez Góry Sowie, Jugów, Miłków (obecnie ul. Fabryczna Ludwikowic Kł.) do Nowej Rudy. W końcu linia w obecnej formie została wytyczona w 1876 r. Pierwszy ten łatwiejszy odcinek z Kłodzka do Nowej Rudy uruchomiono w 15 października 1879 r. Dokładnie trzy lata później po wybudowaniu trzech znacznej długości tuneli i siedmiu wielkich stalowych mostów pociągi mogły ruszyć drugim odcinkiem z Nowej Rudy do Wałbrzycha. Na początku linia w całości była jednotorowa. W latach 1907-1912 dołożono drugi, a w 2000 r między Nową Rudą a Ludwikowicami jeden rozmontowano. Pociągi pasażerskie relacji Kłodzko - Wałbrzych - Kłodzko kursowały do 1 kwietnia 2006 r, gdy to pozostawiono na tej trasie tylko pociąg z Krakowa do Jeleniej Góry i to sezonowo, czyli w okresie wakacyjnym. 9 grudnia 2007 roku ruch pasażeski między Kłodzkiem a Wałbrzychem całkowicie ustał na trochę ponad rok, by 5 stycznia 2009 roku znowu tą trasą ruszyły pociągi pasażerskie. Malownicza trasa kolejowa biegnie południowo – zachodnim zboczem głównego grzbietu Gór Sowich. Jej atrakcje to przede wszystkim długie tunele i wielkie wiadukty. Jeżeli jeszcze nie chcesz przejechać się tą trasą to wysiadaj. Jeżeli jednak jesteś ciekawy przygody to kup bilet
Zdjęcie nr 1

i zapraszam. Z Wałbrzycha do samego Kłodzka, jak to koleją mijamy kolejno stacje i atrakcje...
Zdjęcie nr 2

1. Startujemy ze stacji Wałbrzych Główny 50,990 kilometrów od Kłodzka.
Zdjęcie nr 3

2. Na pierwszy wielki wiadukt na trasie wjeżdżamy jeszcze w Wałbrzychu. Jest to wiadukt trzyprzęsłowy na 50,517 km. od Kłodzka
Zdjęcie nr 4

3. Następnie ponad półtorej kilometra jedziemy w ciemnościaściach, czyli w tunelu pod Wołowcem o długości 1560 m. między Wałbrzychem a Jedliną Zdrój.
Zdjęcie nr 5

4. Pierwszym przystankiem jest Jedlina Górna na 47,636 km.
Zdjęcie nr 6

5. Zaraz potem zatrzymujemy się na stacji PKP Jedlina Zdrój na 45,036 km.
Zdjęcie nr 7

6. Wjeżdżamy do tunelu pod zboczem Sajdaka o długości 380 m. między Jedliną Zdrój a Głuszycą,

7. Mamy postój na stacji PKP Głuszyca na 42,263 km.
Zdjęcie nr 8

8. Stajemy na stacji PKP Głuszyca Górna na 40,022km.
Zdjęcie nr 9

9. Dalej jedziemy przez Gluszyce i na 39 km. od Kłodzka wjeżdżamy na trzyprzęsłowy wiadukt.
Zdjęcie nr 10

10. Jesteśmy w Bartnicy na 35,211 km. od Kłodzka.
Zdjęcie nr 11

11. I znowu jadziemy w ciemnościach czyli 1171 metrowy tunel pod Świerkową Kopą .
Zdjęcie nr 12

12. Zatrzymujemy się na przystanku w Świerkach Dolnych 33,179 km. od Kłodzka.
Zdjęcie nr 13

13. Wjeżdżamy na wiadukt między Świerkami a Ludwikowicami.
Zdjęcie nr 14


... dalszy ciąg podróży na drugiej stronie ...

14. Mamy postój na przystanku w Ludwikowicach Kłdzkich na 29,337 km.
Zdjęcie nr 15

15. Jeszcze w Ludwikowicach na 29 km. jedziemy przez czteroprzęsłowy wiakukt
Zdjęcie nr 16

16. Zatrzymujemy się na Przystanku PKP Zdrojowisko na 27,156 km.
Zdjęcie nr 17


17. Wjeżdżamy na wiadukt w Nowej Rudzie - Zdrojowisko
Zdjęcie nr 18


18. Jedziemy po najdłuższym wiadukcie na tej lini - 185 m., pięcioprzęsłowym wiadukt ponad Zatorzem
Zdjęcie nr 19

19. Zatrzymujemy się na przystanku Nowa Ruda - Przedmieście na terenach dawnej kopalni. Jesteśmy 23,836 km. od Kłodzka.
Zdjęcie nr 20

20. I ostatni wielki wiadukt na tej trasie. Jedziemy po czteroprzęsłowym wiadukcie nad Woliborką w Nowej Rudzie.
Zdjęcie nr 21

21.Stoimy na Stacji PKP w Nowej Rudzie 21,664 km od Kłodzka.
Zdjęcie nr 22

22.Mamy Postój na stacji węzłowej w Ścinawce Średnie na 14,067 km
Zdjęcie nr 23

23. Zatrzymujemy się w Gorzuchowie Kłodzkim 7,610 <br>km od Kłodzka
Zdjęcie nr 24

24. I przed ostatni postój przed Kłodzkiem - jesteśmy na przystanku w Bierkowicach a do Kłodzka tylko 4,7327 km
Zdjęcie nr 25

25. Aby dojechać do stacji w Kłodzku musimy przejechać jeszcze po wiadukcie nad Nysą Kłodzką.
Zdjęcie nr 26

26. To już koniec podróży tą linią kolejową bo przyjechaliśmy na Stację PKP Kłodzko Główne. Jesteśmy 50,990 km od Wałbrzycha.
Zdjęcie nr 27


Fajnie było? To zapraszam na podróż w drugą stronę....

/ 286 /
phantasma1958 © | 2009-01-26 23:35:54
Ale ten bilet upoważnia do przejazdu tylko na odcinku 5 km tej trasy ;-)
Mikrob | 2009-01-27 22:01:45
Na piechotę też jest pięknie...
Mikrob | 2009-01-27 22:12:58
Dzięki również za zdjęcia, że zrobiłeś i mogłem je umieścić w takim to artykule urlopowym. A co do wędrówki piechotą to podziwiam tych ludzi:
górski | 2009-12-09 20:26:09
Jeździłem tą trasą bardzo często pod koniec lat 70tych, gdy kursowały nocne pośpieszne Katowice-Berlin i Kraków-Lipsk. Piękna linia, sympatyczne obyczaje drużyn konduktorskich, historia....
maras | 2013-06-01 18:03:19
Świetny materiał!