Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




pl. Muzealny, Wrocław
Virzzz: Mam zwidy czy na lewo od torowiska tramwajowego ?
Chrzanów
Agnieszka Węgiel: Witam, błąd ulicy. Właściwy adres Chrzanów ul. Dobczycka 6
Budynek nr 4 (dawny), ul. Sienkiewicza Henryka, Dzierżoniów
Krzysztof Bach: Prawdopodobnie jakby się zachował do naszych czasów nosił by nr 5, ponieważ 4 ma po przeciwnej stronie dawny hotel Polonia.
Klub policyjny Śnieżka, pl. Muzealny, Wrocław
Virzzz: Urządzenia do pomiaru czasu noszone na wszelakich kończynach to chyba też oni....
pl. Narutowicza Gabriela, Leśnica
kitapczy: Widok na zachodnią pierzeję rynku z ul. Kościelnej. Po lewej widoczny hotel Fiebaga, po prawej Restaurant zur Reichshalle.
pl. Narutowicza Gabriela, Leśnica
kitapczy: Nieistniejąca współcześnie dawna zabudowa pierzei południowej z narożnikiem południowo-wschodnim.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Alistair
Alistair
kitapczy
TW40
Hellrid
Hellrid
TW40
pavelo
TW40
kitapczy
TW40
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Sendu
Sendu
Mmaciek
Mmaciek
Sendu
Wolwro

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Śląskie Muzeum Sztuk Pięknych
Autor: (o¿o)°, Data dodania: 2005-12-07 13:36:16, Aktualizacja: 2020-11-19 16:43:52, Odsłon: 3259

Przegląd zbiorów wystawianych w muzeum w latach 30-tych XX wieku, na podstawie informacji z "Baedekers Schlesien" 1938 www.baedekers-schlesien.webpark.pl

Wrocławskie muzeum zostało wybudowane w latach 1875-1880 według projektu niejakiego von Ratheya, w stylu klasycystycznym. Budynek był dwukondygnacyjny, na parterze mieściły się dwie galerie, natomiast pierwsze piętro podzielone było na czternaście sal, które zwiedzało się, poruszając zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pomyślane to było tak, aby zwiedzający mógł zobaczyć najpierw starsze dzieła, a potem stopniowo przemieszczał się do sal, gdzie prezentowane były prace współczesnych mistrzów. Muzeum było otwarte codziennie, z wyjątkiem poniedziałków, w godzinach 10-14, a w środy 10-13 i 20-22, wstęp był bezpłatny
W zbiorach muzeum znajdowały sie przeważnie obrazy niemieckich artystów z XIX i początku XX wieku, do najcenniejszych należały obrazy barokowe, min. Michała Willmanna.
Na parterze, w galerii zachodniej wystawione były kolekcje rzeźb i miedziorytów, natomiast w galerii wschodniej: śląska sztuka sakralna - ołtarze, predelle i epitafia pochodzące z kościołów róznych części Śląska, wykonane w XV i XVI wieku. Najcenniejsze z nich to dzieło nieznanego artysty wykonane w roku 1520. Klatkę schodową prowadzącą na pierwsze piętro zdobiły min. oryginalne rzeźby przeznaczone na grób Tauentziena (ostatecznie grób ozdobiły ich brązowe odlewy), malowidła ścienne Hermanna Prella i szkice Böcklina.
 

Zdjęcie nr 1
Zdjęcie nr 2
Zdjęcie nr 3
Zdjęcie nr 4
Zdjęcie nr 5









Na piętrze, w salach I-III wystawione były dzieła mistrzów niderlandzkich i niemieckich, min. Pietera Brueghla Młodszego (1564-1638) Trzej Królowie - był to najcenniejszy eksponat w kolekcji tego muzeum, obraz mistrza Wolfganga: Wniebowzięcie i ukoronowanie Marii, Łukasza Cranacha: Adam i Ewa, obrazy Salomona van Ruysdaela, oraz witraże Antona Graffa. W sali IV znajdowały się obrazy Michała Willmanna (1630-1706): Stworzenie Świata, Droga Krzyżowa, Ostatnia wieczerza, Autoportret. W salach V i VI zwiedzający rozpoczynali oglądanie dzieł XIX-wiecznych, głównie były to obrazy niemieckich romantyków: Caspara Davida Friedricha (1774-1840), Philipa Otto Rungego (1777-1810), Gottlieba Christiana Giesego (1787-1838), a także historyczne dzieła, pochodzącego z Wrocławia Adolfa Menzla (1815-1905): Hołd stanów śląskich, złożony Fryderykowi Wilekiemu w Sali Książęcej wrocławskiego ratusza, Spotkanie Fryderyka Wielkiego z Józefem II w Nysie, 25 VII1765. W sali VII wystawione były obrazy Adolfa Böcklina: Świątynia Heraklesa, Napad piratów; Hansa Thomy: Anielskie obłoki, Dinan; Franza Stucka:Korowód wiosenny. Kolejna sala to w dalszym ciągu malarstwo z XIX stulecia, Andreas i Oswald Achenbachowie, Emil Schindler, Leopold Kalckreuth, Karl Bantzer, Karl Spitzweg. W nieielkiej ośmiokątnej sali numer IX wisiały szkice wrocławskich artystów. W sali X i XI także obrazy mistrzów wrocławskich, Otto Kreyera (1836-1905) Portret Karla Holtei'a, Adalberta Wölfla - zbiór widoków wrocławia, Adolfa Dresslara - pejzaże, a także obraz Erwina Merza i Karla Schuha. Sale XII i XIII to dzieła impresjonistów: Fritza Uhdego, Lovisa Corintha, Maxa Slevogta. Sala XIV była zarezerwowana dla monumentalnych dzieł malarstwa historycnego, min. Karla Steffecka: Królowa Luiza z synami w Królewcu, Blücher przekraczający Ren wraz z Pierwszą Śląską Armią, dnia 1.I.1814, Otto Begasa: Fryderyk Wielki w kaplicy palacowej w Charlottenburgu. Po zwiedzeniu Sali XIV zwiedzający przechodził ponownie do przedsionka sali I i tu mógł zakończyć zwiedzanie.

Oto niektóre z wymienionych obrazów, ściągnięte z internetu:

Zdjęcie nr 6
Zdjęcie nr 7
Zdjęcie nr 8
Zdjęcie nr 9
Zdjęcie nr 10

Zdjęcie nr 11
Zdjęcie nr 12



/ / / / /
/ / / / / /