Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




pl. Wyszyńskiego Stefana, kard., Jelenia Góra
chrzan233: Troszkę zbliżone ujęcie, przynajmniej lewa strona:
pl. Wróblewskiego Walerego, gen., Wrocław
Mmaciek: Obiekt dla słupa był założony w innym obiekcie ze słupem (stąd ul. Rydygiera). Wyprostowałem.
Zakład Górniczy Bolesław Chrobry (dawny), Wałbrzych
heck: Idą chłopy na szychtę
Dom kolonijny (dawny), ul. Powstańców Śląskich, Międzygórze
Zbigniew Waluś: A gdzie Ty ?
Topola Tekla, ul. Podzamcze, Chudów
YouPiter: 24 maja 2020 to data wpisana rzekomego wykonania tej fotki, a to podaje EXIF - 2017:06:24. Tak ja to widzę.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Popski
StaSta
Mmaciek
sawa
MacGyver_74
dariuszfaranciszek
foto-baron
Rob G.
Tony
Rob G.
Rob G.
McAron
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
prysman
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74
MacGyver_74

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Sylwetka Tadeusza Różewicza
Autor: Tygrysex°, Data dodania: 2005-03-05 15:15:05, Aktualizacja: 2005-03-05 15:15:05, Odsłon: 2491




TADEUSZ RÓżEWICZ

Zdjęcie nr 1
Zdjęcie nr 2


Urodził się w w 1921 w Radomsku, studiował historię sztuki na UJ, od końca lat 40. związany ze Śląskiem, od 30 lat mieszka we Wrocławiu. Poeta, dramaturg, prozaik. Najwszechstronniejszy, a być może i najwybitniejszy z żyjących twórców literatury światowej.

Najgodniejszy, najbardziej zasłużony kandydat do literackiej nagrody Nobla. Znany w świecie z wielu przekładów na języki obce (m.in. angielski, francuski, niemiecki, serbski, serbsko-chorwacki, szwedzki, duński, fiński), honorowany nagrodami państwowymi i międzynarodowymi. Czczony w wielu krajach, przede wszystkim bałkańskich, jako przykład wspaniałego poety o wysokim autorytecie moralnym.

Prekursor awangardy w poezji i dramacie, nowator, mocno zakorzeniony w bezustannie przetwarzanej tradycji romantycznej, twórca niezależny, stroniący - mimo nacisków opinii publicznej - od polityki, wielki samotnik, przekonany o misji artysty, pojmowanej jako stan wewnętrznego skupienia, wewnętrznego nasłuchu, etycznej wrażliwości.

Na pytanie: czy możliwa jest poezja po Oświęcimiu? dał własną odpowiedź, tworząc nowy typ powściągliwego wiersza, nazwany czwartym systemem wersyfikacyjnym literackiej polszczyzny (NIEPOKÓJ, 1947; CZERWONA RĘKAWICZKA, 1948). Nigdy nie pogodzony z konsekwencjami wojny (m.in. wstrząsający tom wspomnień poświęconych zamordowanemu przez Gestapo bratu, NASZ STARSZY BRAT, 1992, opowiadania pisane od lat 50. i zebrane w różnych wydaniach prozy) tropi współczesne przejawy ludzkiego okrucieństwa. Twórca zaskakującego nurtu w polskiej literaturze, skupionego na egzystencji, którą rozumie jako wysiłek istnienia, zmaganie z nicością (ROZMOWA Z KSIĘCIEM, 1960; GłOS ANONIMA, 1961; NIC W PłASZCZU PROSPERA, 1962; TWARZ, 1964; TWARZ TRZECIA, 1968). Poszukiwacz nowych form ekspresji poetyckiej odchodzący od awangardy w stronę ascetycznej prostoty, wstrząsającego skrótu, który jest także metaforą życia ludzkiego, zamkniętego aktem narodzin i aktem śmierci. "Tak, to już wszystko" - pointuje w jednym z wierszy kruchość egzystencji.

Odnowiciel formy teatralnej na miarę Becketta i Ioneski, zafascynowany teatrem "otwartym" i scenicznymi sposobami wyrażania wewnętrznych niepokojów człowieka współczesnego (KARTOTEKA, 1968; STARA KOBIETA WYSIADUJE, 1969; NA CZWORAKACH, 1972; KARTOTEKA ROZRZUCONA, 1997). Twórca obdarzony nadzwyczajnym "słuchem", wyprzedzający takie zjawiska sztuki współczesnej, jak feminizm czy postmodernizm (BIAłE MAłżEŃSTWO, 1975). Od lat wyciszony, z pozoru mniej aktywny, faktycznie skupiony na tworzeniu poetyckiej autobiografii, tj. formy, która pozwoliłaby na ciągłość zapisu, na przekraczanie granic między życiem, a sztuką, na komentarz dotykający całej egzystencji, równocześnie przekonany, że taki komentarz jest niemożliwy, że poezja jest przestrzenią Niewyrażalnego. Twórca niedefiniowalny, niepokojący, poeta zwrócony ku ciszy i milczeniu, odrzucający poetyckie rekwizyty, chciałoby się powiedzieć, pisarz mistyczny. A także klasyk awangardy, prekursor postmodernizmu, rewelator doświadczenia wewnętrznego. Poeta długiego życia, które otwarło mu drogę do Tajemnicy. Laureat Nagrody Nike'2000.

Wybrana bibliografia:

* NIEPOKÓJ, 1947.
* CZERWONA RĘKAWICZKA, 1948.
* NASZ STARSZY BRAT, 1992.
* ROZMOWA Z KSIĘCIEM, 1960.
* GłOS ANONIMA, 1961.
* NIC W PłASZCZU PROSPERA, 1962.
* TWARZ, 1964.
* TWARZ TRZECIA, 1968.
* KARTOTEKA, 1968.
* STARA KOBIETA WYSIADUJE, 1969.
* NA CZWORAKACH, 1972.
* BIAłE MAłżEŃSTWO, 1975.
* PUłAPKA, Warszawa: Czytelnik, 1982.
* PłASKORZEŹBA, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1991.
* ZAWSZE FRAGMENT, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1996.
* KARTOTEKA ROZRZUCONA, Kraków: WL, 1997.
* ZAWSZE FRAGMENT. RECYCLING, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1998.
* MATKA ODCHODZI, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1999 (więcej...).
* NOżYK PROFESORA, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2001 (więcej...).
* SZARA STREFA, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2002 (więcej...).


Tłumaczenia:

* angielski: THE CARD INDEX, & OTHER PLAYS London: Calder & Boyars, 1969 FACES OF ANXIETY: POEMS. London: Rapp & Whiting, 1969. THE WITNESSES, & OTHER PLAYS London: Calder & Boyars, 1970. THE SURVIVOR AND OTHER POEMS Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1976. CONVERSATION WITH THE PRINCE: AND OTHER POEMS London: Anvil Press Poetry, 1982. MARIAGE BLANC AND THE HUNGER ARTIST DEPARTS: TWO PLAYS London - New York: Marion Boyars, 1983. FORMS IN RELIEF: AND OTHER WORKS New York: Legas, 1994. READING THE APOCALYPSE IN BED: SELECTED PLAYS AND SHORT PIECES New York: Marion Boyars, 1998. RECYCLING London: Arc Publications, 2001
* niemiecki: DER UNTERBROCHENE AKT [AKT PRZERWANY], Berlin: G. Kiepenheuer, 1965. WEIßE EHE [BIAłE MAłżEŃSTWO], Berlin: G. Kiepenheuer, 1976. DIE LAOKOON-GRUPPE [GRUPA LAOKONA], Berlin: G. Kiepenheuer, 1962. DIE KARTOTHEK [KARTOTEKA], Berlin: G. Kiepenheuer, 1961. ENTBLÖßUNG [MOJA CÓRECZKA], München: Hanser, 1968. AUF ALLEN VIEREN [NA CZWORAKACH], Berlin: G. Kiepenheuer, 1973. DER ABGANG DES HUNGERKÃœNSTLERS [ODEJŚCIE GłODOMORA], Berlin: Literar. Colloquium, 1980. DIE FALLE [PUłAPKA], Berlin: Henschel, 1983. EINE ALTE FRAU BRÃœTET [STARA KOBIETA WYSIADUJE], Berlin: G. Kiepenheuer, 1969. DER TOD IN DER ALTEN DEKORATION [ŚMIERĆ W STARYCH DEKORACJACH], München: Hanser, 1973. DER KOMISCHE ALTE [ŚMIESZNY STARUSZEK], Berlin: G. Kiepenheuer, 1964. DIE ZEUGEN ODER UNSERE KLEINE STABILISIERUNG [ŚWIADKOWIE ALBO NASZA MAłA STABILIZACJA], Berlin: G. Kiepenheuer, 1962. SCHILD AUS SPINNGEWEB [TARCZA Z PAJĘCZYNY], Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 1967. ER GING AUS DEM HAUSE [WYSZEDł Z DOMU], Berlin: G. Kiepenheuer, 1965. DAS PARADIESGÄRTCHEN UND ANDERE SZENISCHE MINIATUREN [RAJSKI OGRÓDEK], Berlin: Henschel, 1991. ÃœBERBLENDUNGEN. GEDICHTE, München: Hanser, 1987. DAS UNTERBROCHENE GESPRÄCH. GEDICHTE, Graz: Droschl, 1992. VORBEREITUNG EINER DICHTERLESUNG UND DREI AUßERGEWÖHNLICHE SZENISCHE MINIATUREN, Berlin: Katzengraben-Presse, 1993.
* hiszpański: EL FICHERO [KARTOTEKA], Madrid: Fundamentos, 1974. TESTIGOS O NUESTRA PEQUENA ESTABILIZACIÓN [ŚWIADKOWIE, ALBO NASZA MAłA STABILIZACJA], Madrid: Fundamentos, 1975.
* francuski: ANTHOLOGIE PERSONELLE, Actes Sud, 1990.

Źródło: http://www.culture.pl/pl/culture/artykuly/os_rozewicz_tadeusz

/ / / /