MENU
Ekspozycja taboru na dawnej stacji Milicz Wąskotorowy po zakończeniu budowy ścieżki rowerowej.

Dodał: arkadoo° - Data: 2014-07-24 23:54:33 - Odsłon: 3002
21 lipca 2014

Data: 2014:07:21 13:53:00   ISO: 100   Ogniskowa: 13 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D3100   Przysłona: f/9   Ekspozycja: 1/60 s  


Stacja kolei wąskotorowej w Miliczu mieściła się na wschodnim krańcu miasta wzdłuż ul. Przemysłowej, przylegając od północy do ul. Kolejowej (Bahnhofsraße), od wschodu do terenów kolejowych linii normalnotorowej Oleśnica - Krotoszyn, od zachodu do budynków d. Zakładów Przemysłu Spożywczego. Stacja składała się dwóch sekcji - osobowej gdzie wodowano i nawęglano parowozy (znajdowały się tu też biura i baza sprzętowa odcinka utrzymania kolei) oraz sekcji towarowej, stycznej z koleją normalnotorową, bez budynków. Tor łączący obie sekcje przecinał ul. Przemysłową, ostrym łukiem (promień 60m) kierował się w prawo, prowadząc po nasypie przez lęg miejski i wzdłuż wzdłuż magazynów i ładowni stacji normalnotorowej Milicz dochodził do torów przeładunkowych. Różnica wysokości wynosiła 7,5 m na odcinku 200 m.

Przed wojną na stacji były dwa perony, szachulcowy budynek magazynu towarowego z biurem i kasą (podobnie jak w Sułowie), wagę wagonowa o nośności 33 ton oraz rampa boczna i stanowisko do załadunku wagonów normalnotorowych na transportery rollbock. Od stacji odchodziły dwie prywatne bocznice: z sekcji osobowej do fabryki płatków ziemniaczanych dł. 192m z 1908 r. oraz z sekcji towarowej do tartaku należącego do hrabiów v. Maltzan o długości 573 m (wybudowana przed 1901r.). W roku 1909 r. dokonano rozbudowy torów przeładunkowych, a w 1914 r. wybrukowano drogę dojazdową.

W roku 1957 na miejscu mocno już wyeksploatowanego magazynu zdecydowano się wybudować budynek dworca oraz w latach 1957-62 budynki biurowe i gospodarcze odcinka utrzymania. Zmianom uległ też układ torowy (m.in. zlikwidowano bocznice). Stacja prowadziła pełen zakres czynności handlowych i administrowała stacjami od Postolina do Gądkowic. W Miliczu i Żmigrodzie odbywał się przeładunek przesyłek z kolei normalnotorowych na wąskotorowe i odwrotnie. Średniodziennie przeładowywano ok. 300 ton towarów z przewagą pracy w Żmigrodzie. W 1965 roku zlikwidowano wagę wagonową o nośności 15 ton, zainstalowana tam ok. 1940 r. Od 1974 r. administracji stacji Milicz podlegały dodatkowo stacje na odcinku Gądkowice (Gontkowitz) - Sulmierzyce (Sulmirschütz), a od ok. 1985 już wszystkie stacje na tej linii. Ok. 1986 r. zlikwidowano odprawę przesyłek towarowych. Od tego czasu stacja towarowa, służyła jedynie do przeładunku towarów na potrzeby gospodarcze kolejki a stacja osobowa spełniała rolę administracyjnego ośrodka WKD i zaplecza służby ruchu i drogowej.

W grudniu 1988 r. na bocznicy w pobliżu ul. Kolejowej, po ponad 10-letniej służbie na WKD, ustawiono parowóz Px49-1792 w charakterze pomnika. Pozostał on na tam aż do końca funkcjonowania tej linii w 1991 r.. Po likwidacji WKD oraz ze względu dewastację w 1992 r. przetransportowano parowóz do Narodowego Muzeum Rolnictwa w Szreniawie, gdzie jest do dnia dzisiejszego. Na filmie Andrzeja Mastalerza z 1992 r. widać w jakim stanie była stacja rok po zakończeniu przewozów:

W 1993 r. rozpoczęto rozbiórkę torów, a niezabezpieczony budynek dworca ulegał postępującej dewastacji. Wkrótce został rozebrany wraz z pozostałymi obiektami, m.in. garażem drezyn. Pozostawione na stacji pudła przedwojennych wagonów wykorzystywane na magazyny socjalne zostały także skradzione przez złomiarzy. Po dawnej stacji nie zostało nic.

W latach 2010-2011 Starostwo Powiatowe w Miliczu rozpoczęło budowę miejsca ścieżki rowerowej wiodącej szlakiem dawnej kolejki. Na terenie dawnej stacji Milicz Wąsk. utworzono ekspozycję taboru wąskotorowego (lokomotywa Lyd1 i trzy wagony Bxhpi prod. rumuńskiej) wraz z miejscem postojowym dla rowerzystów (dwie wiaty), oświetleniem i tablicą informacyjną.

Lokomotywa wąskotorowa spalinowa Lyd1-228, prod. Fablok Chrzanów (typ WLs150, nr fabryczny 7223, r. prod. 1966) . Pod koniec lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku zaprzestano w Polsce budowy parowozów wąskotorowych, a jedynymi produkowanymi wąskotorowymi lokomotywami spalinowymi były lokomotywy Wls40. Brak odpowiednio silnych jednostek na nadal popularne szlaki wąskotorowe spowodował, że Fablok z Chrzanowa mający dobre doświadczenie przy budowie normalnotorowych lokomotyw Ls75 i Ls150, podjął się zaprojektowania lokomotyw wąskotorowych średniej mocy. W ten sposób powstał projekt lokomotywy Wls150. Przy planowaniu nie tylko wykorzystano doświadczenie zdobyte przy budowie i projektowaniu lokomotyw normalnotorowych, lecz także dużą część ich elementów. Uzyskano bowiem pewną kompatybilność podzespołów, co z kolei wpłynęło na niższe koszty produkcji. Początkowo zakładano budowę 2 typów lokomotyw, trzyosiowej Wls150C na tor 750 mm, oraz dwuosiowej Wls150B na tor 900 mm czyli Ls150 przebudowanej na tor wąskotorowy. Z planów tych zrezygnowano i ostatecznie powstała tylko trzyosiowa lokomotywa Wls150. W latach 1960-69 Fablok zbudował w sumie 144 lokomotywy typu Wls150 na tor 750, 785,1000 mm. Pierwsze lokomotywy dla PKP zostały dostarczone w roku 1966 i były to lokomotywy na tor 785 mm oznaczone nową serią Lyd1. Pod koniec lat 60-tych chrzanowska fabryka skupiła się całkowicie na produkcji normalnotorowych lokomotyw średniej i dużej mocy, przekazując budowę lokomotyw Wls150 dla zakładów ZASTAL Zielona Góra. Milicki egzemplarz służył do 2008 r. w Cukrowni Zbiersk, odkupiona w 2011 r. przez starostwo w Miliczu po remoncie zewnętrznym została ustawiona na ekspozycji. Takie lokomotywy przetaczały składy w lokomotywowni i wagonowni WKD w Trzebnicy Gaj.

(moose - różne źródła - historia stacji głównie Tomasz Pol www.kleinbahn.pl)

  • /foto/5211/5211461m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/5211/5211523m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/4830/4830586m.jpg
    1992
  • /foto/4830/4830609m.jpg
    1993
  • /foto/4831/4831690m.jpg
    1993
  • /foto/4834/4834397m.jpg
    1993
  • /foto/4834/4834418m.jpg
    1993
  • /foto/4843/4843664m.jpg
    1993
  • /foto/4834/4834416m.jpg
    1994
  • /foto/4843/4843667m.jpg
    1994
  • /foto/4843/4843668m.jpg
    1994
  • /foto/4843/4843670m.jpg
    1994
  • /foto/4843/4843672m.jpg
    1994
  • /foto/381/381795m.jpg
    2011
  • /foto/382/382678m.jpg
    2011
  • /foto/382/382680m.jpg
    2011
  • /foto/382/382683m.jpg
    2011
  • /foto/399/399118m.jpg
    2011
  • /foto/399/399120m.jpg
    2011
  • /foto/399/399121m.jpg
    2011
  • /foto/3467/3467556m.jpg
    2012
  • /foto/3469/3469633m.jpg
    2012
  • /foto/3469/3469660m.jpg
    2012
  • /foto/4830/4830850m.jpg
    2014
  • /foto/4830/4830851m.jpg
    2014
  • /foto/4830/4830852m.jpg
    2014
  • /foto/4830/4830856m.jpg
    2014
  • /foto/4830/4830858m.jpg
    2014
  • /foto/5865/5865068m.jpg
    2016
  • /foto/5865/5865069m.jpg
    2016
  • /foto/5865/5865070m.jpg
    2016
  • /foto/5865/5865145m.jpg
    2016
  • /foto/5865/5865146m.jpg
    2016
  • /foto/5865/5865147m.jpg
    2016
  • /foto/5865/5865154m.jpg
    2016
  • /foto/5865/5865189m.jpg
    2016
  • /foto/8839/8839170m.jpg
    2020
  • /foto/10869/10869869m.jpg
    2022
  • /foto/10869/10869870m.jpg
    2022

arkadoo°

Poprzednie: Ekspozycja taboru (d. stacja kolejowa Milicz Wąskotorowy) Strona Główna Następne: Ekspozycja taboru (d. stacja kolejowa Milicz Wąskotorowy)