MENU
Budynek dawnej lokomotywowni kolejki wąskotorowej przy ul. Milickiej. Zdjęcie zrobione podczas I Pieszego Rajdu Trasą Kolejki Wąskotorowej.

Dodał: Sylwek° - Data: 2014-07-24 22:16:12 - Odsłon: 3595
27 lipca 2013

Data: 2013:07:27 15:07:21   ISO: 100   Ogniskowa: 22 mm   Aparat: Canon EOS 400D DIGITAL   Przysłona: f/10   Ekspozycja: 1/250 s  


Spotyka się jeszcze nazwę Trebnitz Kellerhof (1898r.) - w związku z ulokowaniem stacji na dawnym majątku o tej nazwie. Stacja Trzebnica Gaj była główną stacją dla Trzebnicy - początkowo jako stacja przechodnia na trasie z Wrocławia do Prusic, a po 1967 r. jako stacja początkowa kolejki. Stację ułożono w dwa odwrotne łuki torów - dwa równolegle biegnące tory o dł. 250 m, z przejściem rozjazdowym pośrodku umożliwiającym manewry, zjazd do parowozowni i mijanie się składów. Po obydwu stronach torów głównych znajdowały się tory ładunkowe - od strony majątku Kellerhof tor z wagą 10t, a od przeciwnej strony dwa żeberka do placów ładunkowych i budynku dworca (kontrukcji fachwerkowej - w 1975 przekazany ZHP jako harcówka, spłonął w latach 80. kiedy najpierw kolej próbowała go odebrać, a potem miasto wytyczyło bieg ulicy łączącej ul. H. Brodatego z ul. Milicką). Nieco z boku, przy ul. Milickiej, zlokalizowano stalową wiatę dla podróżnych. Stacja prowadziła pełną obsługę osób, bagażu i towarów. Około 100 metrów na północ w kierunku Prusic zlokoalizowano centralne warsztaty kolejki z dwustanowiskową parowozownią i wagonownią. Po 1991 roku obiekty zamienione na magazyny i hurtownie jako jedyne przetrwały do dnia dzisiejszego. W latach 20. planowano rozbudowę warsztatów wagonowych na terenie na pn-wsch od stacji.

Po wojnie stacja prowadziła pełną odprawę osób i towarów, a do końca lat 50. także przewóz żywych zwierząt. Na stacji były dwie wagi - wozowa i wagonowa 10t. We wrześniu 1978 r. zlikwidowano kasę biletową i ekspedycję towarową pozostawiając tylko przesyłki służbowe kolei (węgiel i paliwo). Trzebnica Gaj przestała także pełnić funkcję administracyjną, którą przeniesiono do Milicza.

Od połowy lat 70. noszono się z zamiarem zamknięcia nierentownej kolejki (zwłaszcza że podlegała pod Dyrekcję KD w Poznaniu, który zupełnie nie interesował się linią pod Wrocławiem), a w Trzebnicy w miejscu stacji kolejowej planowano budowę dworca PKS. Likwidację wstrzymywał wojewoda wrocławski wskazując (słusznie) na rolę kolejki w dowozach na obszarach pozbawionych sieci drogowej. Z każdym rokiem jednak przewozy pasażerskie malały, a wraz ze zwolnieniami personelu wyłączono już 1985 r. przewóz towarów. Zmiany ustrojowe przyspieszyły decyzję o zamknięciu i 15 września 1991 r. zawieszono przewozy na WKD. Próbowano wpisać do RZ obiekty w Trzebnicy Gaj ale nie powiódł się ten zamiar, stąd szybko zaczęła się dewastacja obiektów i zostały rozebrane. Ocalały tylko zabudowania lokomotywowni, które przez lata pełniły funkcję hal magazynowych. (moose - różne źródła)

  • /foto/343/343650m.jpg
    1915 - 1930
  • /foto/328/328175m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/10690/10690643m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/70/70047m.jpg
    1927
  • /foto/77/77337m.jpg
    1929 - 1935
  • /foto/326/326662m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/328/328971m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/329/329100m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/65/65757m.jpg
    1945 - 1970
  • /foto/329/329622m.jpg
    1946 - 1949
  • /foto/5223/5223967m.jpg
    1946 - 1949
  • /foto/235/235555m.jpg
    1946 - 1950
  • /foto/64/64465m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/94/94078m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/4082/4082562m.jpg
    1955 - 1957
  • /foto/329/329623m.jpg
    1956 - 1959
  • /foto/65/65588m.jpg
    1967
  • /foto/8914/8914135m.jpg
    1975
  • /foto/375/375361m.jpg
    1977 - 1978
  • /foto/4979/4979323m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/326/326659m.jpg
    1980 - 1990
  • /foto/108/108666m.jpg
    1983
  • /foto/108/108670m.jpg
    1983
  • /foto/20/20401m.jpg
    1983
  • /foto/20/20402m.jpg
    1983
  • /foto/20/20404m.jpg
    1983
  • /foto/4865/4865411m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/23/23236m.jpg
    1999
  • /foto/20/20348m.jpg
    2003
  • /foto/20/20349m.jpg
    2003
  • /foto/20/20350m.jpg
    2003
  • /foto/20/20351m.jpg
    2003
  • /foto/83/83497m.jpg
    2005
  • /foto/68/68801m.jpg
    2006
  • /foto/66/66566m.jpg
    2006
  • /foto/66/66567m.jpg
    2006
  • /foto/66/66572m.jpg
    2006
  • /foto/66/66527m.jpg
    2006
  • /foto/83/83499m.jpg
    2006
  • /foto/222/222798m.jpg
    2008
  • /foto/222/222801m.jpg
    2008
  • /foto/222/222802m.jpg
    2008
  • /foto/222/222822m.jpg
    2008
  • /foto/352/352498m.jpg
    2010
  • /foto/352/352499m.jpg
    2010
  • /foto/352/352503m.jpg
    2010
  • /foto/4839/4839635m.jpg
    2013
  • /foto/4825/4825482m.jpg
    2014
  • /foto/5175/5175505m.jpg
    2014

Sylwek°

Poprzednie: Dom nr 9 (dawny zajazd) Strona Główna Następne: Kapliczka