Spotyka się jeszcze nazwę Trebnitz Kellerhof (1898r.) - w związku z ulokowaniem stacji na dawnym majątku o tej nazwie. Stacja Trzebnica Gaj była główną stacją dla Trzebnicy - początkowo jako stacja przechodnia na trasie z Wrocławia do Prusic, a po 1967 r. jako stacja początkowa kolejki. Stację ułożono w dwa odwrotne łuki torów - dwa równolegle biegnące tory o dł. 250 m, z przejściem rozjazdowym pośrodku umożliwiającym manewry, zjazd do parowozowni i mijanie się składów. Po obydwu stronach torów głównych znajdowały się tory ładunkowe - od strony majątku Kellerhof tor z wagą 10t, a od przeciwnej strony dwa żeberka do placów ładunkowych i budynku dworca (kontrukcji fachwerkowej - w 1975 przekazany ZHP jako harcówka, spłonął w latach 80. kiedy najpierw kolej próbowała go odebrać, a potem miasto wytyczyło bieg ulicy łączącej ul. H. Brodatego z ul. Milicką). Nieco z boku, przy ul. Milickiej, zlokalizowano stalową wiatę dla podróżnych. Stacja prowadziła pełną obsługę osób, bagażu i towarów. Około 100 metrów na północ w kierunku Prusic zlokoalizowano centralne warsztaty kolejki z dwustanowiskową parowozownią i wagonownią. Po 1991 roku obiekty zamienione na magazyny i hurtownie jako jedyne przetrwały do dnia dzisiejszego. W latach 20. planowano rozbudowę warsztatów wagonowych na terenie na pn-wsch od stacji.
Po wojnie stacja prowadziła pełną odprawę osób i towarów, a do końca lat 50. także przewóz żywych zwierząt. Na stacji były dwie wagi - wozowa i wagonowa 10t. We wrześniu 1978 r. zlikwidowano kasę biletową i ekspedycję towarową pozostawiając tylko przesyłki służbowe kolei (węgiel i paliwo). Trzebnica Gaj przestała także pełnić funkcję administracyjną, którą przeniesiono do Milicza.
Od połowy lat 70. noszono się z zamiarem zamknięcia nierentownej kolejki (zwłaszcza że podlegała pod Dyrekcję KD w Poznaniu, który zupełnie nie interesował się linią pod Wrocławiem), a w Trzebnicy w miejscu stacji kolejowej planowano budowę dworca PKS. Likwidację wstrzymywał wojewoda wrocławski wskazując (słusznie) na rolę kolejki w dowozach na obszarach pozbawionych sieci drogowej. Z każdym rokiem jednak przewozy pasażerskie malały, a wraz ze zwolnieniami personelu wyłączono już 1985 r. przewóz towarów. Zmiany ustrojowe przyspieszyły decyzję o zamknięciu i 15 września 1991 r. zawieszono przewozy na WKD. Próbowano wpisać do RZ obiekty w Trzebnicy Gaj ale nie powiódł się ten zamiar, stąd szybko zaczęła się dewastacja obiektów i zostały rozebrane. Ocalały tylko zabudowania lokomotywowni, które przez lata pełniły funkcję hal magazynowych. (moose - różne źródła)