MENU
Bielawa. Stacja kolejowa - Bielawa Zachodnia na trasie Kolei Sowiogórskiej z 1901 roku .... polecam książkę pt. Kolej Sowiogórska" Kolej Sowiogórska przecinała Góry Sowie i łączyła okręg dzierżoniowski z noworudzkim. Okolice Dzierżoniowa stanowiły wówczas ważny ośrodek dolnośląskiego włókiennictwa, z dużą koncentracja przemysłu tekstylnego w Dzierżoniowie, Bielawie i Pieszycach ( tzw trójmiasto) a po drugiej stronie grzbietu górskiego, w okolicach Nowej Rudy, rozwijało się górnictwo węgla kamiennego, który był potrzebny fabrykom okręgu dzierżoniowskiego. Pierwsza propozycja powiazania wspomnianych okręgów przemysłowych pojawiła się już w 1855 r. kolejna z 1866 r. przewidywała przebicie tunelu kolejowego pod Przełęczą Woliborską . Do realizacji tych pomysłów nie doszło, gdyż potężne towarzystwa kolejowe, poddawane coraz większej kontroli państwa, nie były zainteresowane rozwojem lokalnych linii kolejowych, których koszt budowy był zwykle nieproporcjonalnie wysoki do spodziewanych zysków. Kolej Sowiogórska, zwana później potocznie "Sową" (EULE) należała do kolei normalnotorowej, tzn rozstaw jej szyn wynosił 1435 mm . ... źródło "Kolej Sowiogórska" / Michał Jerczyński, Tomasz Przerwa

Dodał: sawa° - Data: 2014-02-21 16:18:30 - Odsłon: 3434
26 stycznia 2014

Data: 2014:01:26 11:00:26   ISO: 100   Ogniskowa: 4.7 mm   Aparat: Panasonic DMC-TZ5   Przysłona: f/8   Ekspozycja: 10/3200 s  


  • /foto/297/297393m.jpg
    2009
  • /foto/297/297544m.jpg
    2009
  • /foto/297/297545m.jpg
    2009
  • /foto/427/427132m.jpg
    2011
  • /foto/8617/8617771m.jpg
    2012
  • /foto/4692/4692190m.jpg
    2014
  • /foto/4692/4692191m.jpg
    2014
  • /foto/5641/5641780m.jpg
    2015
  • /foto/7332/7332737m.jpg
    2015
  • /foto/7332/7332744m.jpg
    2015

sawa°

Poprzednie: Dworzec kolejowy Bielawa Zachodnia Strona Główna Następne: Park Linowy Wieżyca