Wiadukt kolejowy znajdujący się w pobliżu nieistniejącego obecnie, przedwojennego Waldheimstätte am Hochwald. Widok z kierunku wschodniego. Fotografia wykonana w momencie gdy górą nie przejeżdżał y motocykle ani quady.
Intryguje mnie takie nazewnictwo: Wiadukt i przepust. Dlaczego część obiektów nazywa się wiaduktami, a część przepustami choć spełniają(ły) taką samą rolę? Przykładów można mnożyć. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę wiadukt lub przepust i wszystko wyjdzie ile ich jest. Tylko dlaczego są dwie nazwy?
Przepust - budowla o przekroju poprzecznym zamkniętym, przeznaczona do przeprowadzania cieków, szlaków wędrówek zwierząt dziko żyjących lub urządzeń technicznych przez nasyp drogi, o następujących wymiarach minimalnych
· średnicy wewnętrznej nie mniejszej niż 0,6 m dla przepustów rurowych,
· świetle (poziomym lub pionowym) nie mniejszym niż 0,6 m dla przepustów: płytowych, ramowych lub sklepionych,
· lub most o rozpiętości w świetle podpór nie większej niż 3,00 m.
Wiadukt – przeprawa pozwalająca na pokonanie każdej przeszkody typu: dolina, wąwóz, inna droga kołowa, tory kolejowe, z wyłączeniem przeszkód wodnych (bo do ich pokonania służą mosty).
Podsumowując - mosty tylko nad rzekami/zbiornikami wodnymi, most o prześwicie podpór mniejszym niż 3 metry - jest przepustem. Wiadukt - przeprawa ponad inną przeszkodą oprócz cieków wodnych. Wiadukt o świetle mniejszym niż 60 cm jest przepustem. To że na stronie jest jeszcze tyle przepustów będących wiaduktami to niekonsekwencja w nazewnictwie, stopniowo systematyzowana. Będę wdzięczny jak podeślesz mi ewidentne błędy- czy to na priv, czy na adres redakcji.
Dzięki Rafał za wyczerpujące odpowiedzi. Kilka napisałeś w innych komentarzach. Częściowo poczytałem w Internecie, tylko chodziło mi o ten portal dolny-sląsk że jedne "kładki" mają taką, a inne inną nazwę. Ale jak znajdę masz na e-maila. Pozdrawiam.