Wybudowany w 1927 r. stalowy most podnoszony zastąpił wcześniejszy drewniany most dwuklapowy. Ze względu na zastosowane podczas budowy mostu w Nowej Soli rozwiązania konstrukcyjne obiekt ten zaliczyć należy do jednych z najcenniejszych zabytków techniki nie tylko w skali kraju.
Obiekt reprezentuje typ budownictwa mostowego i myśl techniczną I poł. XX w., prezentując oryginalne rozwiązania techniczne dostosowane do specyficznych warunków terenowych. Zastosowany przez projektantów (firma Beuchelt z Zielonej Góry) układ konstrukcyjny mostu jest oryginalny i niepowtarzalny (m.in. zastosowanie 4 przeciwwag i unoszonego przęsła).
Mosty o podobnych rozwiązaniach konstrukcyjnych znajdują się w Stanach Zjednoczonych, m.in. Stillwater Bridge w Chicago (1894 r.), Cape Cod Canal Bridge (1930 r.), Marine Parkway Bridge w Nowym Jorku (1937 r) - w Europie most kolejowy na rzece Rethe koło Hamburga (1934 r.). Źródło:
Most nad kanałem portowym w Nowej Soli usytuowany w ciągu alei Wolności, jest unikatowym w skali Polski i Europy mostem ruchomym z podnoszonym przęsłem. Wybudowany został w 1927r. Najstarszy ze znanych mostów na nowosolskim kanale portowym zaznaczono na mapie z 1753r. Później, pod datą 1831r. źródła notują rozbudowę portu i budowę nowego mostu drewnianego, już nie stałego, lecz zwodzonego. W 1896r. zastąpiono go mostem stalowym o analogicznym jak wcześniej ustroju mostu zwodzonego klapowego. Obecny most poddano w latach 1954-55 gruntownemu remontowi. Od 1988r. z uwagi na zły stan techniczny most był przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszego. Po remoncie kapitalnym konstrukcji mostu i mechanizmu podnoszenia, zakończonym w 1993r. jego stan techniczny jest bardzo dobry.
Elementami składowymi mostu przesądzającymi o jego walorach historyczno-technicznych są: przęsło i mechanizm podnoszenia, który pierwotnie był napędzany ręcznie, obecnie zaś elektrycznie. Podporami mostu są skrzynie żelbetowe posadowione poniżej lustra wody na palach drewnianych. Konstrukcję mostu stanowią dwa dźwigary stalowe o rozpiętości 12,6 m., z jazdą dołem. Między dźwigarami znajdują się jezdnie, a po zewnętrznych stronach - chodniki dla pieszych. Na przyczółkach zamontowana została konstrukcja stalowa umożliwiająca podnoszenie mostu. Składa się ona z ram poprzecznych oraz dwu ram podłużnych. Ramy te na wysokości rygla są na stałe z sobą połączone i dodatkowo stężone konstrukcją stalową. Za: