Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Hotel Rzeszów (dawny), al. Piłsudskiego Józefa, Rzeszów
Piotrek-rz: Kopuła po lewej kościół Chrystusa Króla. 10 piętrowe budynki w tle - osiedle Sportowa.
Hotel Rzeszów (dawny), al. Piłsudskiego Józefa, Rzeszów
Piotrek-rz: Widok na zachód. Po lewej wiadukt śląski.
Hotel Rzeszów (dawny), al. Piłsudskiego Józefa, Rzeszów
Piotrek-rz: Widok na północ. Po prawej stronie tory prowadzą na wjazd na dworzec głowny. Jasny budynek na środku kadru ponad torami - zakłady drobiarskie.
Stadion CWKS Resovia Rzeszów, ul. Wyspiańskiego Stanisława, Rzeszów
Piotrek-rz: Nie ma szans żeby to były lata 1980-90. To na pewno jest wcześniej. Nie ma bydynków przy Wyspiańskiego 35 i 37 a one były juz 1975.
Kamienny Jaz
Alistair: Wymiana na wyraźniejszy skan.
Budynek nr 5 (nie istnieje), ul. Noworudzka, Wałbrzych
rajaser: Unikat.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

jawc
jawc
Wolwro
Alistair
rajaser
kitapczy
Sendu
Sendu
rajaser
Parsley
Mmaciek
MacGyver_74
Rob G.
tomimaki
KrzysztofKudowa
Mmaciek
KrzysztofKudowa
McAron
Wolwro
Krzysztof Bach
Sendu

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Tabor wałbrzyskich trolejbusów
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2013-05-04 22:20:55, Aktualizacja: 2013-05-04 22:20:55, Odsłon: 4702

Tabor wałbrzyskich trolejbusów

Komunikację miejską przejęło z rąk komendantury radzieckiej 15 sierpnia 1945 r. Zjednoczenie Energetyczne Okręgu Dolnośląskiego. Dysponowało ono 20 trolejbusami składającymi się z 13 wozów marki Vetra CS60 produkcji francuskiej i 7 wozów marki Fiat 672 F101 Tallero produkcji włoskiej.

Vetry CS 60 zrabowane przez Niemców z Francji pozwoliły uruchomić w październiku 1944 r. pierwszą linię trolejbusową na trasie pl. Grunwaldzki – dworzec Wałbrzych Główny. Eksploatowane Vetry pochodziły z:

  • Bordeaux – 7 wozów wyprodukowanych w 1943 roku o numerach od 1 do 7 (pięć z nich nie nadawało się do ruchu: dwa były bez opon (1, 4), dwa w remoncie (3, 6), jeden zniszczony w 1945 roku (7)

  • Paryża – 6 wozów wyprodukowanych w 1940 roku o numerach od 8 do 12 i 14 (w Paryżu miały m.in. numery 8023, 8024)

Nadwozie o pojemności 60 pasażerów posiadało dwa wejścia – jedno pośrodku, a drugie na końcu pojazdu. Masa trolejbusu wynosiła 9 ton. Do napędu pojazdu służył szeregowo-bocznikowy silnik trakcyjny o mocy 60 kW. Na początku wozy posiadały też pomocnicze silniczki benzynowe, które później wymontowano. W Vetrze zastosowano hamowanie elektrodynamiczne odzyskowe (rekuperacyjne) systemu „cofania pedału jazdy” oraz oporowe.

Fiaty 672 F101 Tallero Niemcy sprowadzili z Mediolanu. Tam miały numery od 693 do 700 bez numeru 696. W Wałbrzychu numeracji taborowej nie zmieniono oraz wozów tych nie wprowadzono do ruchu. W 1947 roku przekazano je do Wrocławia do obsługi planowanej linii trolejbusowej na Psie Pole i do Zakrzewia. Po rezygnacji z tych planów w 1949 roku przekazano je do Gdyni.

Były to trzyosiowe wozy systemu Turrinelli wyprodukowane w 1942 roku. Pojazd o długości 12 metrów z dwojgiem drzwi był napędzany czterema silnikami typu ATC/300 o mocy 19,5 kW umieszczonymi w osiach kół tylnych. Każdy silnik napędzał więc jedno koło.

Na potrzeby rozbudowywanej sieci trolejbusowej przez Stary-Zdrój i Nowe Miasto w 1949 roku zakupiono 3 nowe trolejbusy marki Vetra VBR4 (otrzymały numery 15-17). W 1953 roku tabor powiększył się 3 dalsze pojazdy tej marki (otrzymały numery 18-20). Były to używane wozy sprowadzone z Warszawy.

Vetra VBR4 był wozem trzydrzwiowym o długości 10 m i bardzo nowoczesnej konstrukcji jak tamte czasy. Masa własna wynosiła 9,5 ton, a maksymalna pojemność to 80 pasażerów. Do napędu pojazdu zastosowano silnik trakcyjny o wzbudzeniu szeregowo-bocznikowym o mocy 74 kW. Trolejbus posiadał rozrząd oporowy bezpośredni oraz hamowanie odzyskowe i oporowe.

Od 1958 roku nastąpiła regularna dostawa trolejbusów Skoda 8Tr produkcji czechosłowackiej. Dostawy były następujące:

  • 1958 rok – 4 wozy (numery 21-24)

  • 1959 rok – 20 wozów (numery 25-44)

  • 1960 rok – 15 wozów (numery 45-59)

  • 1962 rok – 10 wozów (numery 60-69)

Skoda 8Tr posiadała nadwozie o konstrukcji ramowej o pojemności 18 miejsc siedzących i 60 miejsc stojących.. Długość wynosiła 10,7 m. Troje drzwi otwierane i zamykane były za pomocą urządzenia pneumatycznego. Pojazd napędzany był silnikiem trakcyjnym o mocy 110 kW o wzbudzeniu szeregowym. Pojazd posiadał 3 rodzaje hamulców: elektrodynamiczny-silnikowy działający na tylne koła, pneumatyczny-bębnowy działający na wszystkie koła i postojowy-ręczny działający na tylne koła.

W 1963 roku nastąpiła pierwsza dostawa kolejnej wersji Skody. Dostawy Skody 9Tr były następujące:

  • 1963 rok – 5 wozów (numery 70-74)

  • 1964 rok – 5 wozów (numery 75-79)

  • 1966 rok – 6 wozów (numery 80-85)

  • 1967 rok – 9 wozów (numery 86-94)

  • 1969 rok – 5 wozów (numery 95-99)

Skoda 9Tr posiadała nadwozie o konstrukcji samonośnej o pojemności 24 miejsc siedzących i 77 miejsc stojących. Długość wynosiła 11 m. Troje drzwi otwierane i zamykane były za pomocą urządzenia pneumatycznego. Jednostką napędową pojazdu był szeregowy silnik typu 3AL 2943rN o mocy 115 kW. Trolejbus posiadał 3 rodzaje hamulców: pneumatyczny-bębnowy działający na wszystkie koła, postojowy-ręczny działający na tylne koła oraz początkowo elektrodynamiczny-silnikowy działający na tylne koła w układzie trzystopniowym, obcowzbudnym kompensowanym. W kolejnym egzemplarzach Skody 9Tr w hamulcu elektrodynamicznym-silnikowych zastosowano układ samowzbudny szeregowy.

Opracowano na podstawie materiałów archiwalnych MPK Wałbrzych.

Charakterystyka trolejbusów na podstawie informacji z różnych artykułów o tematyce komunikacyjnej.


/ / / /
tallyhoo | 2013-05-16 20:01:50
Wprawdzie nie będzie to do końca w temacie, ale pozwolę sobie załączyć mikro-wypracowanie, które kiedyś zamieściłem na Wrocławskim Forum Komunikacyjnym. W pewnym stopniu uzupełni powyższy artykuł, w pewnym też - mu zaprzeczy, ale nigdy dość wyjaśniania. Mam nadzieję, że ani autor ani administracja nie będą miały mi tego za złe: Wrocławsko-gdyńskie trolejbusy wybudowano dla Mediolanu (ATM Milano) w 1942 r. Reprezentowały typ Fiat 672F101. Część elektryczna była dziełem firmy Breda, a nadwozie mediolańskiej wytwórni Tallero, pod którą to nazwą były zresztą znane (pierwsza seria z 1940 roku miała karoserię Varesini). Bardzo ciekawy był ich napęd - 4 silniki umieszczono w mających średnicę 70 cm piastach tylnych kół (system Turrinelli). To zresztą okazało się piętą achillesową tej konstrukcji - łączna moc silników wynosiła 105 KM, ale też ważyły razem 1,6 tony, co nie tylko prowadziło do przyspieszonego użycia zawieszenia, ale przy awarii choćby jednego z nich niemal unieruchamiało pojazd. Innymi ciekawostkami było stanowisko kierowcy umieszczone po prawej stronie wozu, tak by kierowca mógł łatwiej podjechać do krawężnika (choć akurat we Włoszech było to wtedy typowe) oraz uchylne stopnie ułatwiające wejście pasażerom. Dla mediolańskiego przewoźnika produkowano je w latach 1940-42 (#641-660, 681-700) oraz 1949-53 (#701-735). W 1944 roku Niemcy realizując ówczesną wizję Europy bez granic, ze swobodnym przepływem ludzi, kapitału i technologii wywieźli ze słonecznej Italii co najmniej 13 z nich: 3 trafiły do Gdyni (690-692) i 8 do Wałbrzycha (693-700), a dwa do austriackiego Kapfenbergu (#647 i 689) (ten ostatni chyba przypadkiem). Dla władz ówczesnego Waldenburga prezent nie był za bardzo na rękę, gdyż 12 metrowe wozy były zbyt długie jak na miejscowe warunki, przez co nie zostały wprowadzone do ruchu aż do końca wojny, a chyba nawet nie nadano im nowych numerów taborowych, choć o 7 wiadomo, że były sprawne. Władze Wałbrzycha podobnie jak ich poprzednicy nie kwapiły się do podjęcia rękawicy, a problemu pozbyto się w 1947 przekazując całą ósemkę do Wrocławia. Tutaj również nic nie wyszło, choć z innych względów. Wprawdzie do planów budowy linii trolejbusowej z Kromera na Psie Pole i Zakrzów podchodzono z początku bardzo entuzjastycznie, to w końcu stwierdzono, że nie ma sensu uruchamiać trzeciej trakcji, gdy odbudowa dwóch istniejących stwarza tyle problemów. Może też zadziało przeświadczenie o "Ziemiach (nie do końca) Odzyskanych", w które lepiej zanadto nie inwestować. W 1949 roku niedoszłe wrocławskie trolejbusy zostały przekazane do Gdyni, gdzie otrzymały numery 230-237 i w 1950 weszły do eksploatacji. Będące przypadłością systemu Turinelli częste awarie (dzięki którym wozy te były znane jako Tallero-Cholero), wspomagane brakiem części zamiennych sprawił, że całą 11-stkę wycofano z eksploatacji do 1956 roku.
wilk.wroclaw | 2013-05-18 23:27:40
tallyhoo | 2013-06-30 19:58:12
O! Jakiś czas temu pilnie i zarazem bezskutecznie szukałem jakichkolwiek zdjęć "polskich" Tallero, a tu taka niespodzianka! Jeżeli jednak ten "1947" w tytule jest prawdziwy, to mamy tutaj do czynienia z rdzennym Gdynianinem.
tomwoj | 2015-05-12 00:52:08
Zanim dojdziemy do setna sprawy. Zadam pytanie. Najpierw dziękuje autorowi za piękny artykuł. A więc po przejęciu władz Polskich w 1945 roku miasto posiadało 20 wozów trolejbusowych.... Jak wiadomo w dniu uruchomienia linii trolejbusowej trolejbusy zjeżdżały do zajezdni tramwajowej, ale w miarę jedzenia apetyt rośnie i trolejbusów przybywało a tych 20 wozów, zajezdnia tramwajowa nie mogła pomieścić, nie mówiąc o rozbudowywaniu sieci górnej na terenie zajezdni tramwajowej gdzie po prostu tam nie było na to miejsca. Pytanie brzmi: to gdzie znajdowała się ta zajezdnia trolejbusowa w Wałbrzychu. Oczywiście proszę pominąć zajezdnię trolejbusową na ulicy Wrocławskiej która to powstała dopiero w latach 50-tych.
zbyszek1030 | 2017-01-31 16:28:30
Wspaniały artykuł!!!
zbyszek1030 | 2019-06-29 21:45:40
Zajezdnia trolejbusowa znajdowała się na ul.Wysockiego.Były tam również tramwaje.Były dwie hale i trzecia trochę niższa.Pamiętam to dobrze.Tam pracował mój Tato.
bogdanow | 2019-07-10 22:05:03
Zgadza się. Owa zajezdnia była połączona z siecią zasadniczą jednym torem przewodów na ul. Konopnickiej (jeszcze sobie wisiała w latach 60.). Tędy trolejbusy zjeżdżały do zajezdni i wyjeżdżały "w miasto".
bogdanow | 2019-07-10 22:09:02 | edytowany: 2019-07-10 22:16:19
W latach 60. przewody sieci na ul. Konopnickiej były całkowicie odłączone od przewodów sieci na ul. Słowackiego.