Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Folwark Lesica (dawny PGR Rędzin), ul. Wędkarzy, Wrocław
Danuta B.: W okolicy folwarku w Lesicy nie było ani jednego budynku z naczółkowym dachem. A taki dach widać w tle.
ul. 1 Maja, Kowary
chrzan233: W takim razie poddaję pod głosowanie.
Hurtownia artykułów metalowych W. Fantiniego, ul. Długa, Wrocław
Hellrid: Zdecydowanie lepsze :)
Gospodarstwo nr 82, ul. Wędkarzy, Wrocław
Danuta B.: Dżdżownice to raczej tu . Po rozbiórce tego domu mieszkalnego pojawiło się coś w rodzaju namiotu, nawet sądziłam, ze tam pieczarkarnia.
Krzyże pokutne - Wiry, Wiry
Tony: Temat już był, generalnie zgadzam się w 100% z komentarzem wyżej. Kamiennych krzyży jest bardzo dużo, a zaledwie część z nich była krzyżami "pokutnymi" (pojednania), dzisiaj nie ustalimy które taką funkcję pełniły. Zwyczajowo się przyjęło że wszystkie stare, ręcznie obrobione krzyże wrzucało się do jednego worka. Teraz mamy tego efekty. Akurat na zdjęciu widzimy krzyż szczytowy, pełniący prawdopodobnie ...
ul. Podwale Grodzkie, Gdańsk
Alistair: :))

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Danuta B.
Alistair
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
morgot
Parsley
Parsley
mietok
Danuta B.
Parsley
Parsley
Popski
Mmaciek
Alistair
Alistair
kitapczy

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Dworzec Świebodzki: brzydki koniec pięknej historii
Autor: Mmaciek°, Data dodania: 2013-02-05 14:21:02, Aktualizacja: 2013-02-05 14:21:02, Odsłon: 2901

Mógł być najważniejszym miejskim dworcem, ale zamiast pociągów, przy jego peronach stoją się... stragany. Bo Dworzec Świebodzki słynie z tego że, można tu kupić niemal wszystko - i to "wrocławskim" targiem.

Można było z niego dojechać do Świebodzic - stąd nazwa. Jeden z najstarszych wrocławskich dworców, otwarty 1843 roku, działał zgodnie ze swoim przeznaczeniem przez prawie 150 lat.

- Blisko centrum, zaraz obok rynku. Dworzec Świebodzki mógł zostać głównym centrum komunikacyjnym w mieście. Niemcy planowali przebudować całą okolicę, miały tam wyrosnąć wieżowce, cała miejska infrastruktura - wymienia Maciej Szewczyk, pasjonat kolei. - Ale plany spęzły na niczym, a sam dworzec zamiast podróżych oblegają handlarze - dodaje.

Zabrakło pieniędzy

 

Wygląd samego budynku, to efekt gruntownej przebudowy. W 1870 roku zaczął się remont, dzięku któremu dworzec zyskał kolumny, portal i mitologiczne płaskorzeźby.

Tracić na znaczeniu zaczął po II wojnie światowej. - Za komuny nie było po prostu tyle pieniędzy, żeby dobrze dofinansować kolej - przypomina Szewczyk. - Świebodzki stał się ofiarą cięć, likwidacji kolejnych połączeń i zaczął podupadać - dodaje.

Powoli przestawał być węzłem komunikacyjnym, ale wrocławianie wynajdowali mu nowe zastosowania. Przez lata znajdowały się w nim liczne biura, kluby, teatr, lokal ze striptizem, a nawet szkoła ratownictwa medycznego. Nie ma jednak wątpliwości, że Świebodzki najbardziej słynie z niedzielnego pchlego targu na torach.- Targowisko nie jest estetycznym rozwiązaniem, ale dobrze, że w ogóle coś tu jest - zwraca uwagę Szewczyk. - Ważne żeby byli tam ludzie, bo całkowicie opuszczony dworzec niszczałby jeszcze bardziej.

Uwielbiany przez reżyserów

Przez ścianę z handlarzami, w budynku dworca mieszka też kultura. Przy północnym wejściu znajduje się jedna ze scen Teatru Polskiego. - Przestrzeń Świebodzkiego jest bardzo plastyczna. Przy każdym przedstawieniu możemy kompletnie zmienić scenę - zauważa Kinga Wołoszyn-Świerk z Teatru Polskiego. - To jest jedno duże pomieszczenie, w którym widownię można przenosić, wykorzystać do gry filary dworca, albo nawet przenieść akcję na tory - dodaje.

Na Dworcu Świebodzkim grany jest przede wszystkim poważny repertuar. - Tak już się utarło, że to doskonała scena na alternatywne i ambitne sztuki - twierdzi Wołoszyn-Świerk. - Specyficzny klimat i duże możliwości inscenizacyjne sprawiają, że to ulubione miejsce wielu reżyserów.

Jednym z nich jest bez wątpienia Jan Klata - aż cztery jego sztuki są grane właśnie tam. Najbardziej jednak oczywiste nawiązania do dawnego przeznaczenia budynku znajdują się w "Poczekalni.0". Akcja spektaklu Krystiana Lupy rozgrywa się w całości na dworcu.

Podróż w XIX wiek

Nie tylko teatr korzysta z uroków starego budynku. "Aktorskie kreacje" Świebodzkiego uwieczniono na niezliczonych metrach celuloidowej taśmy.

- W 1967 roku Jerzy Has realizował tam część zdjęć do Lalki - wspomina Stefan Kurzyp, fotosista z WFF. - Świebodzkiemu przypadła wtedy rola warszawskiego Dworca Wiedeńskiego.

Wraz z Beatą Tyszkiewicz w roli Izabeli Łęckiej wrocławski dworzec przeniósł się w całkowicie mu obcą rzeczywistość XIX-wiecznego, rosyjskiego zaboru. - Przeprowadzono sporo zmian, by dostosować go do realiów filmu. Od drobiazgów, jak wymiana oświetlenia na lampy naftowe, po lokomotywy z austriackimi i rosyjskimi napisami - dodaje fotograf.

Na planie pracowało wtedy około 200 osób. Samych statystów była ponad setka. "Wrocławski Dworzec Wiedeński" przez tydzień gościł Wokulskiego i innych bohaterów Lalki, jednocześnie spełniając swoją codzienną rolę. Ekipa filmowa okupowała tylko 2 tory i restaurację.

- Teraz dworzec jest zniszczony, zapyziały, a szkoda, bo to piękny budynek. Dzisiaj łatwiej byłoby zrobić od podstaw scenografię, niż kręcić tam film - dodaje ze smutkiem Stefan Kurzyp.

Nadzieja na przyszłość?

- O planach na przebudowę słyszę od kilkunastu lat - mówi Szewczyk. - Jako miłośnik kolei chciałbym żeby na Dworzec Świebodzki wróciły pociągi. Niestety patrząc racjonalnie nie byłoby to raczej opłacalne, ani specjalnie potrzebne.

W 2011 roku PKP pokazało nawet plany. Zakładały one stworzenie nowoczesnego centrum handlowo-usługowego, a nawet uruchomienie nowych połączeń kolejowyvh - nie na samym Świebodzkim, ale nowym, zlokalizowanym tuż za nim dworcu.

- Powstała koncepcja przebudowy, ale nie jesteśmy w stanie powiedzieć kiedy uda się ją zrealizować - przyznaje Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP. - Współpracujemy z miastem jednak, żadnych konkretnych terminów nie jestem w stanie podać - kwituje.


/ / / / 20-20d /