MENU
Wiadukt kolejowy.

Dodał: wito° - Data: 2012-08-21 23:03:50 - Odsłon: 2568
Rok 1908


Wiadukt kolejowy nad doliną Witoszowskiego Potoku, na otwartej w 1855 roku trasie Schweidnitz-Reichenbach (obecnie Dzierżoniów). Linia kolejowa jednotorowa do 1906 r. Podczas przebudowy kolejowej Trasy Podsudeckiej na dwutorową (1906–08) wiadukt ten ,tak jak wiadukt północny obłożono ziemią i ukryto wewnątrz powstałego nasypu pozostawiając wolnymi dwa przęsła. Jedno jest wykorzystywane obecnie przez ulicę Polna Droga. Drugie mocno przebudowano - utworzono dwa łukowate przepusty -południowym przepływa potok Witoszówka. Był to wiadukt wzniesiony, zgodnie z żądaniem władz wojskowych, po przeciwnej, południowej stronie twierdzy świdnickiej. Mierzył 350 m długości, ale ze względu na konfigurację terenu był nieco wyższy. Wznosił się na 19 identycznych filarach, tworzących 20 prześwitów. Z zachowanych sztychów i fotografii wynika, iż był on bliźniaczo podobny do Wiaduktu Północnego, co jest oczywiste ze względu na wspólny plan ich powstania ok. 1852 r. Wiadukt ten w sposób naturalny wchodził w zbocze doliny, zaś linia biegła dalej wykopem na zachód do Hangardu Nowomłynskiego (obecnie teren cmentarza przy al. Brzozowej). Następnie znowu nasypem przez blisko 2 km. (opracował: Kanonier.DSW)
------------------------------------------------------------------
Bibliografia:
Andrzej Scheer „150 lat kolei w Świdnicy na tle kolei śląskiej” Rocznik Świdnicki 1994, s. 28-98.
Andrzej Scheer „Zapomniane linie kolejowe w woj. wałbrzyskim" Rocznik Świdnicki 1984, s. 38-98.

  • /foto/9109/9109972m.jpg
    1856
  • /foto/116/116351m.jpg
    1866 - 1890
  • /foto/34/34500m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/4115/4115163m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/437/437305m.jpg
    1906
  • /foto/4869/4869288m.jpg
    2013

Aukcje internetowe

Poprzednie: Dworzec kolejowy Nowa Sól Strona Główna Następne: Stacja kolejowa Szklarska Poręba Górna


rok | 2012-08-22 08:28:15