Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




ul. Oława Białoskórnicza (dawna), Wrocław
Kavikvs: To nie są domy przy Białoskórniczej, tylko przy Nowym Świecie.
Kamienica nr 32 (dawna), ul. Białoskórnicza, Wrocław
Kavikvs: Burgfeld 6.
Strzelnica klubu strzeleckiego (dawna), ul. Kościuszki Tadeusza, gen., Katowice
Jan R: Na mapie z 1926 roku oznaczona jako strzelnica wojskowa.
Reklamy i ogłoszenia, Radków
Zbigniew Waluś: Czyli dopisać do ul. Wąskiej ?
Most Piastowski, Brzeg
foxi: Tadeusz Jurek via FB: Nasz most "wędrowniczek". Niegdyś stał nad Wisłą w Fordonie (dzisiaj dzielnicy Bydgoszczy), a po wojnie trafił do nas nad Odrę.
Ścieżka edukacyjna Zamek Szczerba - Solna Jama
Zbigniew Waluś: Z tymi zoomami mam problem, ale dzięki.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

McAron
Jan R
MacGyver_74
Rob G.
Rob G.
McAron
krzych[k]
Tony
Paulus,
krzych[k]
Ireneusz1966
Ireneusz1966
Alistair
MacGyver_74
Hellrid
Rob G.
atom
Rob G.
Alistair
atom
atom

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Port Miejski
Autor: bonczek/hydroforgroup/°, Data dodania: 2005-08-23 13:46:01, Aktualizacja: 2005-08-23 13:46:01, Odsłon: 3270

1897 - 1901
Budowę wrocławskiego Portu Miejskiego podyktował w XIX wieku kilka czynników - szybko rozwijająca się gospodarka, powstanie sieci dróg i kolei oraz przystosowanie Odry jako szlaku żeglugowego praktycznie na całej jej długości. Pierwsze projekty w tym kierunku poczyniono już w 1880 kiedy to przyjęto projekt autorstwa L. Güntera. Port wraz z przyległą infrastrukturą zbudowano dokładnie w latach 1897 - 1901 na Kleczkowie na 255 km Odry.
Zdjęcie nr 1

Powierzchnia całej inwestycji wynosiła wtedy 37 ha. Ta powierzchnia pozwoliła na wybudowanie jednego basenu portowego (z trzech w założeniu) o długości 700 m i szerokości 50 m. Zbudowano nabrzeża skarpowe o łącznej długości 2500m, 5 dużych magazynów, place składowe, bocznice kolejowe, dźwigi i suwnice. W 1910 port wzbogacił się o suwnice bramową a w 1934 elewator zbożowy. Magazyn zbożowy powstał w 1900 roku i stanowił później obiekt wzorcowy dla jemu podobnych w całych Niemczech. Podobnie było z systemami transportu węgla do elektrowni z estakadą długości 70 m , piętnastoma dźwigami portalowymi , żurawiami portowymi, przenośnikami i wyciągami linowymi.
Zdjęcie nr 2

Był Port swoistym novum i miejscem doświadczeń tak logistycznych jak i architektonicznych.
Należy także wspomnieć o budynkach socjalnych, biurach, osiedlu mieszkaniowym, portierni, parowozowni, warsztatach, remizie, bunkrach węglowych i innych mniej lub bardziej istotnych częściach składowych całej tej inwestycji portowej.
Port Miejski we Wrocławiu był portem jak na tamte czasy na wskroś nowoczesnym przystosowanym do załadunku i wyładunku towarów masowych, drobnicy czyli węgla, cukrów, tłuszczu, oleju.
Wrocławski port do dziś służy choć po części zniszczony i przebudowany a ostatnio okaleczony pożarem.
Zdjęcie nr 3


bonczek/hydroforgroup/2005 - na podstawie "Odra czasu Nadbora" wydawnictwo PW 2001

/ / / / /